سایر موضوعات کیفریکیفری

جرم نصب ردیاب روی ماشین | پیامد گذاشتن ردیاب رو ماشین دیگران

آیا جرم نصب ردیاب روی ماشین تعریف شده است؟ به طور کلی هدف از نصب ردیاب روی ماشین ارتقاء سطح امنیت خودرو است. به این ترتیب که موقعیت مکانی ماشین به راحتی پیدا می‌شود. و در حوادثی نظیر سرقت خودرو بسیار یاری‌دهنده است. بنابراین در سال‌های اخیر انواع ردیاب‌ها در بازار با امکانات متنوع در دسترس است. اما پرسش این است که اگر فردی غیر از صاحب ماشین بر روی خودرو ردیاب نصب کند مرتکب جرم شده است؟ در ادامه این مطلب به جرم نصب ردیاب بر روی ماشین خواهیم پرداخت. در این زمینه می‌توانید از خدمات وکیل کیفری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا نصب ردیاب روی ماشین جرم است؟

ردیاب‌ها وسایلی امنیتی هستند که برای مکان‌یابی آسان خودروها از آن‌ها استفاده می‌شود. خریدوفروش ردیاب‌های خودرو در بازار به عنوان یکی از لوازم جانبی خودرو در بازار بدون هیچ مشکل قانونی انجام می‌گیرد. اگر برای ماشین خودتان ردیاب بخرید و نصب نمایید هیچ مشکل قانونی متوجه شما نمی‌شود و این عمل جرم نیست.

این در حالی است که حتی خرید و نصب ردیاب برای ماشین خودتان توصیه می‌شود. چرا که در صورت سرقت یا مفقودی خودرو. نقش مهمی برای یافتن آن ایفا می‌کند. بنابراین اگر شما به عنوان مالک خودرو قصد نصب ردیاب بر روی ماشین خود را دارید نگران وجه قانونی و یا جرم نصب ردیاب نباشید.

بنابراین جرم نصب ردیاب چیست؟ همان قدر که نصب ردیاب به علت قابلیت مکان‌یابی به مالکین خودرو توصیه می‌شود. ممکن است افرادی از این قابلیت ردیاب‌و نصب پنهانی و بدون اطلاع آن روی ماشین دیگران سوءاستفاده کنند. به این ترتیب نصب ردیاب روی ماشین دیگران جرم محسوب می‌شود.

جرم نصب ردیاب روی ماشین دیگر افراد

گفتیم که ردیاب‌به عنوان یکی از لوازم جانبی‌های خودرو و همچنین به عنوان یک ابزار امنیتی نقش مهمی برای جلوگیری از سرقت خودرو ایفا می‌کند. اما قابلیت مکان‌یابی، ردیاب‌ها از آن دسته قابلیت‌ها است که امکان سوءاستفاده از آن نیز وجود دارد.

مثلاً ممکن است فردی غیر از مالک خودرو با نصب ردیاب به صورت پنهانی و بدون اجازه مالک مقاصد غیرقانونی داشته باشند. در این صورت قانون این عمل را جرم تلقی می‌کند. بنابراین نصب ردیاب روی ماشین دیگر افراد بدون اجازه و به صورت پنهانی جرم است.

برای آشنایی با جرایم قابل گذشت کلیک کنید.

آیا نصب ردیاب شنود دار روی ماشین جرم است ؟

در نصب ردیاب‌های شنود دار باید بگوییم همان قاعده که برای نصب‌ردیاب معمولی روی ماشین وجود دارد. برای نصب ردیاب شنود دار نیز همان قاعده جاری است. قانون‌گذار بر روی حریم شخصی افراد بسیار حساس می‌باشد. و در صورت تجاوز به حریم شخصی دیگران قانون سخت‌گیر خواهد بود.

شنود نیز یکی از موارد تجاوز به حریم شخصی محسوب می‌شود که در قانون به آن استراق سمع می‌گویند. بنابراین افراد اگر بدون اجازه مالک خودرو بر روی ماشین ردیاب شنود دار نصب کنند مرتکب جرم شدند و مجازات خواهند شد. بنابراین اگر تعمیرکار یا نصب کننده ردیاب هستید حتماً در حضور مالک و با اجازه او این کار را انجام دهید.

اما همان‌طور که گفتیم در صورتی که شما مالک خودرو باشید هیچ ایرادی ندارد تا برای حفظ امنیت مال خود ردیاب شنود دار روی خودرو نصب کنید. بنابراین نصب ردیاب شنود دار مانند نصب ردیاب معمولی بر روی ماشین خودمان غیرقانونی نیست و جرم محسوب نمی‌شود.

مزیت ردیاب‌های شنود دار نسبت به ردیاب معمولی این است. که در صورت سرقت ماشین علاوه بر ردیابی مکان دقیق خودرو شما به مکالمات سارقان در داخل خودرو نیز دسترسی دارید. و می‌توانید از گفتگو و نقشه سارقان با خبر شوید.

برای آشنایی با مجازات جرم استراق سمع کلیک کنید.

ردیاب شخصی چیست ؟

از انواع ردیاب‌ها علاوه بر ردیاب خودرو می‌توانیم به ردیاب شخصی نیز اشاره کنیم که کاربرد زیادی دارند. این گونه ردیاب‌ها برای محافظت از کودکان کم سن و سال یا افراد کهن‌سال و بیمار به کار می‌آیند. استفاده از این ردیاب‌ها در صورتی که شما قیم کودک، کهن‌سال یا بیمار هستید جرم نیست. شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد موانع قانونی از ردیاب برای محافظت از سالمند خود یا بیمار خود مثل بیماران آلزایمری استفاده نمایید.

طبیعی است که غیر از این موارد استفاده از ردیاب برای افراد بالغ و سالم که دچار مشکلات جسمی و روحی نیستند غیرقانونی و جرم است. این عمل یکی دیگر از انواع تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود. البته اگر فرد بالغ و سالم با رضایت شخصی خود ردیاب را حمل کند طبیعی است که منع قانونی وجود ندارد و جرمی نیز رخ نمی‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا نصب ردیاب روی ماشین خودمان جرم است ؟

خیر، اگر برای ماشین خودتان ردیاب بخرید و نصب نمایید هیچ مشکل قانونی متوجه شما نمی‌شود و این عمل جرم نیست.

جرم نصب ردیاب در چه صورتی رخ می‌دهد ؟

بنابراین نصب ردیاب روی ماشین دیگر افراد بدون اجازه و به صورت پنهانی جرم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره