خانوادهطلاق

تقسیم اموال بعد از طلاق چگونه انجام می‌شود؟ مرد در چه صورتی باید نصف اموال را به زن بدهد؟

در فرایند پیچیده و طولانی مدت طلاق موضوعات قابل بحثی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این مباحث، بحث چگونگی تقسیم اموال بعد از طلاق است که در این مقاله تمام ابعاد این موضوع را بررسی می‌کنیم. به خصوص سعی داریم به طور دقیق به بررسی مواد قانونی بپردازیم تا در نهایت به نگاه جامعی نسبت به این عنوان دست یابیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ماده 1119 قانون مدنی

در سند ازدواج می‌توان هر شرطی که خلاف قانون و خود ازدواج نباشد درج نمود. مثل اینکه زن وکالت در طلاق را بگیرد تا بتواند خود را به راحتی مطلقه سازد. یا مثلا اینکه چنانچه شوهر سه ماه خانه و زندگی خود را رها کند زن بتواند طلاق گیرد.

در ابتدای ماده به طور صریح بیان شده است که زوج و زوجه یعنی مرد و زن می‌توانند بر روی شرایطی توافق کنند. حال یک نکته مهم باید رعایت شود و آن هم مخالف نبودن این شروط با خود عقد ازدواج است. مثلا اگر شرط شود که رابطه جنسی در ازدواج نباشد به علت مخالف ذات ازدواج بودن، باطل است. در اینجا با موضوع شرایط ضمن عقد رو به رو می‌شویم یکی از این شرایط، شرط تنصیف دارایی می‌باشد.

برای مطالعه مقاله شرط عدم نزدیکی در نکاح کلیک فرمایید.

تقسیم اموال در سند رسمی ازدواج

در سند‌های ازدواج آمده است که هر گاه طلاق بنا به در خواست زوج باشد و برای دادگاه محرز نشود که تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظائف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار وی بوده است، مرد به دستور دادگاه موظف می‌شود تا نصف دارایی موجود را که در زمان زناشویی با زن به دست آمده یا معادل آن را به زن بدهد. این بند از سند ازدواج را به طور مفصل بررسی می‌کنیم.

شرایط تحقق تقسیم اموال مندرج در سند رسمی ازدواج

1-در ابتدا باید حتما به این نکته توجه کرد که زوج یعنی مرد باید این شرط را پذیرفته باشد. یعنی باید این شرط را امضاء کرده باشد.

2- دادخواست طلاق باید از طرف زوج یعنی مرد باشد. اگر دادخواست طلاق  از طرف زوجه یعنی زن باشد این شرط تحقق نمی‌یابد.

3- این شرط تنها در صورتی تحقق می‌یابد که زوج بعد از ارائه دادخواست طلاق در دادگاه نتواند تخلف زن از وظائف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار او را اثبات کند. به عنوان مثال، علت دادخواست طلاق زوج، تخلف زن از وظائف همسری باشد و نشوز زن و عدم‌تمکین او اثبات شود، این شرط تحقق پیدا نمی‌کند.

برای مطالعه در خصوص تمکین و نشوز کلیک فرمایید.

4- در متن از عبارت (تا نصف دارایی ) استفاده شده است. منظور از تا نصف دارایی، تا سقف 50 درصد است. هم چنین با عبارت مهم دیگری رو به رو هستیم و آن هم (طبق نظر دادگاه ) است و این عبارت به معنای این است که دادگاه با توجه و با بررسی شرایط باید این مقدار را تعیین کند.

5- حال باید به این سوال پاسخ بدهیم که کدام دسته از اموال مشمول این شرط می‌شود؟ اموالی مشمول این شرط می‌شود که حاصل زندگی زوج با زوجه باشد. با توجه به این پاسخ در می‌یابیم که دارایی زوج قبل از عقد هم چنین ارث را شامل نمی‌شود. هم چنین این اموال باید در ملکیت زوج باشد بنابراین اموالی که از ملکیت خارج شده‌اند را شامل نمی‌شود. به زبان ساده‌تر اموالی را شامل می‌شود که در زمان طلاق موجود باشد.

تمکین و نشوز

تعریف واژه‌های نشوز و ‌تمکین را می‌توان به این شکل بیان کرد که در معنای کلی تمکین، اطاعت زن از شوهر است. درواقع منظور از این اطاعت تامین نیازهای زناشویی مرد توسط زن است و زن ناشزه زنی است که از شوهر خود تمکین نمی‌کند. نتیجتا، نشوز و تمکین دو واژه در برابر هم هستند.

نتیجه

این شرط تقسیم اموال که در سند ازدواج آمده است به دلیل وابسته بودن به نظر دادگاه‌ها و همچنین نیاز به اثبات موارد متعدد غالبا هرگز عملی نمی‌شود. اگر در سند ازدواج به شکل شرط ضمن عقد طرفین توافق کنند که بعد از طلاق دارایی‌های آنان نصف شود بسیار راحت‌تر محقق می‌شود. چرا‌که نیاز به اثبات امری در دادگاه و سایر پیچیدگی‌های فوق الذکر را ندارد. توصیه می‌کنیم در این خصوص با وکیل دادگستری مشورت نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تقسیم اموال بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شورای حل اختلاف پاسخ دهند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تقسیم اموال بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تقسیم اموال بعد از طلاق پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره