خانوادهمهریه

مهریه در ازدواج موقت چه احکامی دارد؟

امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از جوانان روی به ازدواج موقت می‌آورند و از زیر مسولیت‌های ازدواج دائم شانه خالی می‌کنند. این ازدواج مختص افراد جوان نیست و تقریبا تمام افراد در سنین مختلف و وضعیت‌های مختلف تن به ازدواج موقت می‌دهند. مبحثی که در ازدواج موقت مطرح است مهریه مشخص شده توسط طرفین است. زیرا همانطور که می‌دانیم در ازدواج موقت، ارث و سایر شرایطی که در ازدواج دائم است وجود ندارد. بنابراین همانطور که متوجه شدیم مهریه در ازدواج موقت دارای اهمیت بسیار بالایی است که به آن خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عقد موقت چیست ؟

ازدواج موقت که در اصطلاح عامیانه به صیغه کردن نیز معروف است نوعی ازدواج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج برای مدتی معین و با مهریه‌ای معلوم منعقد می‌شود و با پایان مدت عقد، رابطه زوجیت خود به خود از بین می‌رود. طبق این تعریف یکی از ارکان مهم در عقد موقت تعیین مهریه است و اگر مهریه تعیین نشود عقد باطل است. منتهی این موضوع که مقدار مهر چقدر باید باشد مهم نیست. حتی مهر یک شاخه گل  صحیح است.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق 

اهمیت مهریه در ازدواج موقت

ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی مقرر کرده است که در عقد موقت ذکر نکردن مهریه باعث انحلال عقد است. با استناد به همین ماده زن به صرف انعقاد عقد مالک مهر می‌شود و هرگاه که بخواهد می‌تواند مهرش را مطالبه بکند و مرد مهر را مدیون زن است.

در ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی آمده است که در عقد موقت فوت زن در حین عقد باعث سقوط مهریه نمی‌شود و همچنین اگر شوهر تا پایان مدت عقد با وی نزدیکی نکند هم مهر باطل نمی‌شود و زن مستحق مهر است. پس مهر در عقد موقت چنان مهم است که فوت زن یا عدم رابطه زناشویی بین زن و شوهر باعث سقوط مهریه نمی‌شود.

ازدواج موقت بدون تعیین مهریه بلااثر است.

بیشتر بخوانید : قواعد مهریه صیغه  

طلاق در ازدواج موقت

وضعیت مهریه زن در صورت طلاق چیست؟ در عقد موقت طلاق نداریم بلکه بذل مدت داریم. چراکه با اتمام مدت ازدواج موقت طلاق حاصل می‌شود. باید دانست حتی اگر مرد بذل مدت کند یعنی زودتر از اتمام موعد عقد موقت مفارقت بخواهد باز هم موظف به پرداخت مهریه است و با بذل مدت عقد نمی‌تواند از پرداخت مهریه سر باز زند.

ویژگی‌های مهریه به طور کلی

مهریه چه در عقد موقت چه ازدواج دائمی باید چند ویژگی زیر را دارا باشد.

۱- مهریه باید دارای ارزش مالی باشد یعنی در قبال آن پول یا مالی پرداخت شود ولو یک مشت گندم.

۲- مهریه باید به گونه‌ای باشد که زن بتواند مالک آن شود و به زن منتقل شود.

۳- مهریه‌ای که تعیین می‌کنند باید در زمان عقد موجود باشد.

۴- اگر مالی که مهریه می‌شود متعلق به شوهر نباشد نیاز به اجازه صاحب مال دارد.

۵- منفعت مهریه باید مشروع و از نظر قانون صحیح باشد.

۶- نمی‌توان دو چیز را به صورت مردد مهریه زن کرد و باید کاملا مشخص باشد. مثلا بگوییم یکی از دو خانه‌ای که مرد در فلان منطقه تهران دارد مهریه زن باشد این مهر باطل است.

مطالبه مهریه در عقد موقت

عقد موقت گاهی در دفتر ازدواج ثبت می‌شود گاهی خیر. این موضوع در مطالبه مهریه موثر است.

۱- اگر عقد موقت ثبت شده باشد: دفتر ازدواج اجراییه صادر می‌کند و مرد موظف است مهریه را در موعد مقرر بپردازد وگرنه با او طبق قانون برخورد می‌شود.

۲- اگر عقد موقت ثبت نشده باشد: زن باید در دادگاه از دلایل دیگری مثل شهادت شاهدان عقد و…برای اثبات ادعای خود استفاده کند.

بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلاتی که شما را از حق خود دور کرده و یا بدست آوردن آن را با مشکل رو به رو می‌کند عقد موقت را در دفاتر ازدواج ثبت کنید.

بیشتر بخوانید :  مطالبه مهریه عقد موقت 

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با روند ثبت نکاح موقت مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

برای مشاهده نمونه عقدنامه نکاح موقت کلیک فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه در ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه در ازدواج موقت پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره