حقوقیسایر موضوعات حقوقیسایر موضوعات کیفریکیفری

شکایت از فروشگاه اینترنتی | نحوه پیگری شکایت از طریق پلیس فتا

شکایت از فروشگاه های اینترنتی چه روش هایی دارد؟ امروزه با توجه به رشد سریع اینترنت و خدمات آنلاین آن، فروشگاه‌های اینترنتی از اقبال ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. فروشگاه‌های اینترنتی هر کدام در زمینه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند مانند دیجی کالا که نام یکی از وبگاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران محسوب می‌شود و روزانه بیش از دو میلیون بازدید‌کننده دارد و سهم بالایی از بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده است. از مزایای فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان سهولت در خرید و صرفه‌جویی در وقت و… را نام برد. با توجه به نکات مثبت در خرید‌های اینترنتی لکن امروزه کلاهبرداری ‌های اینترنتی نیز بسیار رواج پیدا کرده است و آگاه‌سازی افراد در رابطه با راه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی امری مهم است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی

در این مقاله ما به توضیح نحوه شکایت از فروشگاه‌ اینترنتی می‌پردازیم که به سه صورت است:
1. شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیکی

2. شکایت از طریق پلیس فتا

3. شکایت از طریق مرجع قضایی

4. اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

5. سازمان تعزیرات حکومتی

نماد اعتبار الکترونیکی

نماد اعتبار الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت، معدن، تجارت) به عنوان تأییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نماد اعتبار الکترونیکی کلیک کنید.
نماد اعتبار الکترونیکی نشانه‌ای است که منحصراً توسط یک نهاد یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کار‌های مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت، پیشگیری از وقوع جرایم اینترنتی و صلاحیت آن‌ها اعطا می‌گردد. این نماد پس از بررسی وبگاه (وب سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک آن (حقیقی یا حقوقی) برای مدت یکسال صادر می‌گردد.
همچنین نخستین قسمتی است که در هر سایت تجاری باید مورد بررسی قرار گیرد.
نماد اعتماد الکترونيکي به صورت يک علامت در سايت‌هايي قرار خواهد گرفت که از نظر قانوني فعاليت آن‌ها مورد‌ تأييد قرار گرفته است.

روش اول شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه نماد الکترونیکی

اگر فروشگاهی که از آنجا خرید نموده‌اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، کافیست شما به سایت HTTPS://ENAMAD.IR مراجعه نمایید سپس روی ایکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید پس از ثبت شکایات خود می‌توانید مشکل خود را پیگیری کنید.

پلیس فتا

پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا که یک واحد تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود وظیفه دارد تا از ایجاد فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان یافته رایانه‌ای، موارد ضد اخلاقی و مخصوصا تجاوز به حریم خصوصی افراد جلوگیری کند یا در صورت تحقق جرم با آن مبارزه کند. همچنین دسترسی غیر‌‌مجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، استفاده غیر‌مجاز از پهنای باند بین‌المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی و…. از جمله موضوعاتی است که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیشینگ ( کلاهبرداری اینترنتی ) کلیک کنید.

روش دوم شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق پلیس فتا

پس یکی دیگر از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، شکایت از طریق پلیس فتاست. راجع به پلیس فتا در بالا توضیح کامل دادیم. پلیس فتا، پلیس فضای سایبری است.
اگر شما در خرید اینترنتی حود دچار مشکل شدید و سایت طرف حساب شما جواب درستی به پیگیری شما نداد، می‌توانید به پلیس فتا اعلام شکایت کنید. برای انجام این کار به صفحه گزارش تخلف فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه نمایید و پس از تکمیل فرم مشکل خود را پیگیری کنید.

یکی دیگر از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، شکایت از طریق مرجع قضایی است.

مرجع قضایی

مقصود پیگیری حقوقی و شکایت از فروشگاه اینترنتی نزد دادگاه صالح است که معمولا افراد به دلیل پیچیده‌بودن، هزینه‌بر بودن و وقت‌گیر بودن از آن صرف‌نظر می‌کنند.

روش سوم شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق مرجع قضایی

در این روش کسی که شاکی است باید با داشتن یک سری مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و پیام‌های مبادله شده بین خود و…. به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در شهرستان مراجعه نماید و شکایت خود را مطرح نماید.
دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی در تهران، دادسرای رسانه است که مسئول رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی می‌باشد.

روش چهارم شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق اتحادیه‌های کسب‌وکار اینترنتی

روش دیگر برای ثبت شکایت علیه فروشگاه اینترنتی مراجعه به سایت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی است. از آنجایی که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. شما می‌توانید با ثبت شکایت خود در سایت اتحادیه. تخلف فروشگاه موردنظر را گزارش نمایید. هرچند ممکن است تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نباشند. اما خوب است بدانید که از طریق سایت اتحادیه شما قادر خواهید بود. کهم از اعضای اتحادیه و هم از فروشگاه‌هایی که عضو اتحادیه نیستند شکایت نمایید.

شما می‌توانید برای ثبت شکایت خود از طریق اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به سایت این انجمن با نشانی www.ecunion.ir مراجعه نمایید. و با انتخاب گزینه ثبت شکایت و انجام مراحل در سایت شکایت خود را ثبت نمایید. پس از طرح شکایت شما در سایت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، این اتحادیه موظف است. تا شکایت شما را موردبررسی و پیگیری قرار دهد. اگر رسیدگی و حل‌وفصل شکایت شما در توانایی و صلاحیت اتحادیه نباشد. اتحادیه شکایت شما را به مراجع قانونی دارای صلاحیت ارجاع می‌دهد.

برای دریافت آدرس و تلفن اتحادیه کسب و کارهای مجازی کلیک کنید.

روش پنجم شکایت از فروشگاه های اینترنتی؛ سازمان تعزیرات حکومتی

آخرین روش برای ثبت و طرح شکایت علیه یک فروشگاه اینترنتی، شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی است. البته توجه داشته باشید موضوع قانون تعزیرات حکومتی مربوط به مسائلی نظیر کم یا گران‌فروشی، احتکار، امتناع از عرضه کالا و .. می‌شود. بنابراین تنها زمانی که موضوع شکایت شما از فروشگاه‌های اینترنتی با موضوع قانون تعزیرات مطابقت داشته باشد. می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی علیه فروشگاه اینترنتی موردنظر خود، اقدام به شکایت نمایید.

روش مراجعه به سازمان تعزیرات برای طرح شکایت، نیز یک روش حضوری است. درنهایت به دلیل فرایند طولانی و زمان‌بر شکایت از طریق سازمان تعزیرات استفاده از این روش چندان توصیه نمی‌شود. و بهتر است برای شکایت علیه فروشگاه‌های اینترنتی از طریق پلیس فتا، اتحادیه و سامانه اینماد اقدام نمایید.

شکایت از فروشگاه‌های اینستاگرامی

این روزها تعداد فروشگاه‌های مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار زیاد شده است. در این میان برخی از این فروشگاه‌های اینستاگرامی نیز مرتکب تخلف می‌شوند. اگر با موارد تخلف در فروشگاه‌های اینستاگرامی مواجه شدید. بهترین راه برای طرح و ثبت شکایت علیه این فروشگاه‌ها مراجعه به سامانه پلیس فتا با نشانی www.cyberpolice.ir و تحت عنوان مرکز فوریت‌های سایبری است.

همان‌طور که در این سامانه امکان ثبت شکایت علیه سایت‌های فروشگاهی وجود دارد. شما می‌توانید از پیج‌های فروشگاهی اینستاگرامی نیز شکایت نمایید. هرچند همان‌طور که قبلاً گفتیم امکان مراجعه حضوری به پلیس فتا برای ثبت شکایت نیز وجود دارد. همچنین امکان شکایت از پیج‌ها اینستاگرام از طریق مراجعه به دادسرای جرائم رایانه و تنظیم و ثبت شکایت‌نامه نیز وجود دارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت از فروشگاه اینترنتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از فروشگاه اینترنتی پاسخ دهند .

 

 

روش‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی چیست ؟

5 روش مراجعه به پلیس فتا، سامانه اینماد، اتحادیه‌های کسب‌وکار اینترنتی، مراجع قضایی، سازمان تعزیرات حکومتی.

بهترین روش‌ها برای شکایت از فروشگاه‌های اینستاگرامی چیست ؟

مراجعه به پلیس فتا بهترین راه برای طرح و ثبت شکایت علیه این فروشگاه‌ها است. البته شما می‌توانید به دادسرای جرائم رایانه نیز جهت تنظیم و ثبت شکایت خود مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره