ارثحقوقی

محرومیت از ارث امکان‌پذیر است؟ آیا در وصیت می‌توان کسی را از ارث محروم کرد؟

احتمالا شما هم واژه محرومیت از ارث را شنیده‌اید که پدر به فرزند خود می‌گوید از ارث محرومت می‌کنم. اما آیا این جمله دارای ارزش قانونی می‌باشد؟ گاهی اوقات ممکن است پدری تصمیم بگیرد که همه اموال خود را به یک فرزند بدهد و یا حتی یک فرزند را از ارث خود محروم کند. در ادامه طبق قانون به بررسی این که آیا چنین کاری ممکن است یا خیر می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انحصار وراثت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تقسیم‌بندی اموال از طریق وصیت

طبق قانون مدنی تا زمانی که شخصی زنده است می‌تواند در اموال خود هر گونه دخل و تصرفی انجام دهد و هر تصمیمی که می خواهد راجع به اموال و دارایی‌های خود بگیرد اما همین که شخص فوت کند تصمیم گیری در مورد اموال بر عهده وارثان شخص متوفی می‌باشد. مگر این که شخص متوفی در زمان حیات خود از طریق وصیت در مورد اموال و دارایی‌های خود تصمیمی گرفته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عدم انحصار وراثت کلیک کنید.

همان طور که می‌دانید وصیت شخص متوفی تا میزان یک سوم از اموالش پذیرفته است و وصیت در مورد بیشتر از آن نیازمند رضایت بقیه وراث می‌باشد.

بنابراین اگر شخصی در وصیت برای بیش از یک سوم اموالش تصمیمی بگیرد وارثان به راحتی می‌توانند آن را بی‌اثر کنند.

تعیین میزان ثلث دارایی‌های متوفی طبق ماده 845 قانون مدنی به اعتبار دارایی موصی در حین وفات او می‌باشد نه به اعتبار دارایی او در حین وصیت.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

محرومیت از ارث

طبق ماده 837 قانون مدنی اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند وصیت مزبور در آن مورد از اعتبار ساقط است.

بنابراین محرومیت از ارث تا میزان یک سوم از دارایی‌های شخص متوفی امکان پذیر می‌باشد و در واقع محرومیت وراث از کل اموال طبق قانون مدنی صحیح نمی‌باشد.

محرومیت‌های قانونی از ارث

طبق مطالب گفته شده هیچ پدری به طور کلی حق محروم کردن وراث از ارث را ندارد ولی طبق قانون 5 دسته از افراد از آن محروم می‌باشند

قتل عمد | محرومیت از ارث

دسته اول کسی است که مورث خود را عمداً به قتل می‌رساند، در این مورد وارث از ارث محروم می‌گردد. بنابراین قتل عمد مانع دخل و تصرف در اموال متوفی می‌باشد. اعم از این که قتل شخصا توسط خود وی انجام شود، به تنهایی یا با شرکت دیگری مورث خود را بکشد یا سبب قتل او شود مثلا با اطلاع از ناراحتی قلبی او، او را شدیداً بترساند.

کفر

دسته دوم به این صورت است که شخص کافر از مسلمان ارث نمی‌برد.

طبق ماده 881 مکرر قانون مدنی کافر از مسلمان ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری، فرد مسلمانی هم باشد، وراث کافر نمی‌توانند هیچ دخل و تصرفی در اموال متوفی بکنند، اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر وارث مسلمان باشند.

ولد زنا

دسته سوم محرومیت فرزندی می‌باشد که از طریق رابطه نا‌مشروع متولد شده است، متولد زنا از پدر و مادر خود ارث نمی‌برد. اما اگر رابطه نا‌مشروع که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از والدین کودک زنا باشد و نسبت به دیگری به علت اکراه یا شبهه زنا نباشد طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می‌برد و بالعکس.

توصیه می‌کنیم مقاله ارث فرزند نامشروع را مطالعه نمایید.

لعان بین زن و شوهر

دسته چهارم در مورد لعان بین زن و شوهر است. اگر زن و شوهری با شرایطی که در فقه و قانون مقرر شده یکدیگر را لعان کنند از ارث بردن از هم محروم می‌گردند.

لعان پدر بر فرزند | محرومیت از ارث

دسته آخر در مورد فرزندی است که به واسطه لعان از سوی پدرش نفی ولد می‌شود، در این صورت فرزند و پدر از ارث هم محروم می‌شوند. البته اگر پدر لعان خود را پس بگیرد، در این صورت فرزند می ‌تواند از پدرش ارث ببرد ولی بازهم پدر از فرزندش ارث نخواهد بود.

نکته : طبق قانون اگر فرزندی زودتر از والدین خود فوت کند، ورثه آن فرزند از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود ارث نمی‌برند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محرومیت از ارث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محرومیت از ارث پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره