حقوقیسایر موضوعات حقوقی

مرخصی زایمان ؛ مزایا و تسهیلات، حق شیردهی به فرزند و کمک هزینه مرخصی زایمان

در جامعه امروزی زنان نقش بسیار پررنگ‌تری از قبل ایفا می‌کنند و زنان جامعه ما پا به پای مردان در تمام عرصه‌ها حضور دارند. در مشاغل و حرفه‌های مختلف با توجه به تفاوتی که زنان دارند شرایط و قوانین مخصوص به آن‌ها نیز در نظر گرفته شده است. یکی از این تفاوت‌ها بارداری در بانوان است که با توجه به شرایط ویژه خود باید سرکار نیز بروند، بنابراین قانون با توجه به این شرایط ویژه یک سری قوانین وضع کرده است که با وضعیت آن‌ها همسو‌تر است. این قوانین موسوم به مرخصی زایمان هستند.

متاسفانه بسیاری از زنان شاغل اطلاعات کافی در این مورد ندارند و به همین دلیل کارفرمایان آن‌ها از ارائه خدمات ویژه و قوانین خاص برای آن‌ها خودداری کرده و حتی ممکن است کارفرمایان قانون را به نفع خود تحریف کرده و برای کارمندان خود بازگو کنند. افرادی که اطلاعات کمی دراین باره دارند اصل را بر صداقت کارفرما می‌گذارند و از حقوق خود غافل می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم حقوق و مزایای زنان باردار را بررسی و توضیح دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مرخصی زایمان

زنان شاغل در صورت باردار شدن می‌توانند مرخصی بگیرند و از مزایایی که قانون برای آن‌ها مشخص کرده است استفاده کنند این مرخصی ۹ ماه است که به زنان باردار تعلق می‌گیرد و نیمی از این مرخصی را باید قبل از بارداری و نیمی دیگر را بعد از بارداری استفاده کنند. یعنی نمی‌توانند بعد از زایمان ۹ ماه مرخصی بگیرند بلکه این ۹ ماه بین دوره بارداری و زایمان تقسیم می‌شود. مرخصی بارداری جزء سوابق کاری زن محسوب می‌شود و حقوق ایام مرخصی نیز به شما تعلق خواهد گرفت.

امتناع کارفرما از پذیرش مجدد زن به شغل

پس از پایان مرخصی کارفرما موظف است شخص را به کار سابق خود بازگرداند و در صورتی که کارفرما از این کار امتناع ورزد می‌توانید از او شکایت  کرده و دراین صورت دادگاه او را ملزم می‌کند تا شما را به کار سابق خود برگرداند و اگر باز هم از انجام دادن این کار خودداری کرد شما می‌توانید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید جهت گرفتن بیمه بیکاری و سازمان تامین اجتماعی با توجه به سابقه پرداخت بیمه شما و‌ در نظر گرفتن سایر شرایط، بیمه بیکاری برای شما رد خواهد کرد. علاوه بر مواردی که گفته شد، اگر شغل خانم بارداری به تشخیص پزشک برای سلامتی‌اش مضر باشد کارفرما موظف است بدون کم کردن حقوق او، کاری آسان‌تر و متناسب با وضعیت او، به وی بسپارد. و نیز زنانی که مرخصی زایمان استفاده می‌کنند به آنان کمک هزینه بارداری تعلق خواهد گرفت.

شرایط استفاده از کمک هزینه مرخصی زایمان

به زنان بارداری تعلق خواهد گرفت که یکسال قبل از زایمان خود حق بیمه ۶۰ روز کاری خود را به بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد و زمانی که می‌خواهند این مرخصی را استفاده کنند مشغول کار باشند و بعد از گرفتن مرخصی بر سر کار نباشند و در جایی مشغول کار نباشند.

این کمک هزینه، فرزندان اول تا سوم را در برمی‌گیرد و فرزند چهارم به بعد مستحق گرفتن مرخصی زایمان و کمک هزینه آن نخواهد بود مگر اینکه ثابت کند فرزندان قبلی او فوت شده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط مرخصی گرفتن را مطالعه فرمایید.

نحوه محاسبه کمک هزینه بارداری (حقوق ایام مرخصی)

میزان کمک هزینه بارداری مساوی است با مدت زمان مرخصی ضرب در معادل دو سوم میانگین دستمزد روزانه در ۹۰ روز قبل از مرخصی (یعنی حقوق ۳ ماهه آخر) این کمک هزینه از روز اول مرخصی حساب می‌شود و برای کسانی که زایمان طبیعی داشته‌اند مبلغ 1/500/00 ریال و افرادی که سزارین انجام داده‌اند مبلغ 20/000/000 ریال در نظر گرفته شده است و فقط تا دو فرزند را شامل می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله مرخصی کارگر را مطالعه فرمایید.

مدارک مورد نیاز برای کمک هزینه بارداری

۱_ کپی شناسنامه فرزند.

۲_دفترچه بیمه درمانی.

۳_ اصل گواهی پزشک یا بیمارستان.

۴_ شخص جزء بیمه‌شدگان که مشمول دریافت غرامت دستمزد در ایام بارداری‌اند بشود.

۵_خلاصه پرونده ترخیص.

مرخصی استعلاجی قبل از زایمان

زنان باردار قبل از استفاده از مرخصی زایمان می‌توانند مانند تمام کارمندان از مرخصی استعلاجی استفاده کنند و این مرخصی استعلاجی هیچ ارتباطی با مرخصی زایمان ندارد و جدای از همدیگر هستند. در صورتی که پزشک، به خانم باردار استراحت بدهد زن باردار می‌تواند با ارائه گواهی پزشک مرخصی استعلاجی بگیرد. مرخصی استعلاجی نباید بیشتر از ۱۵ روز در سال باشد. اما اگر شما به مرخصی بیشتر از ۱۵ روز و کمتر از ۶۰ روز نیاز داشته باشید باید پزشک مورد اعتماد سازمان تامین اجتماعی تایید کند و اگر مرخصی مورد نیاز بیشتر از ۶۰ روز باشد باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد. زمانی که شما در مرخصی استعلاجی هستید به شما حقوق پرداخت خواهد شد و جزء سوابق کار و بیمه شما محسوب خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله مرخصی استعلاجی را مطالعه نمایید.

شرایط شیر دهی بعد از مرخصی

بعد از اتمام مرخصی زایمان کارفرما موظف است کارمند را به شغل قبلی خود بازگرداند و زنان بعد از مرخصی حق شیردهی به فرزندان خود را دارند به این صورت که تا قبل از ۲ سالگی کودک، مادر می‌تواند بعد از هر ۳ ساعت نیم ساعت برای شیردهی برود و زمانی که برای شیردهی می‌رود جزء ساعات کاری او محسوب خواهد شد.

مرخصی زایمان برای پدران

علاوه بر اینکه زنان باردار هنگام زایمان می‌توانند به مرخصی بروند، قانون برای پدران نیز مرخصی در نظر گرفته است که طبق بند ب ماده ۱۱۸ لایحه برنامه ۶ توسعه تمام مردان شاغل که صاحب فرزند می‌شوند از ۳ روز مرخصی تشویقی برخوردار هستند.

حقوق مربوط به رحم اجاره‌ای

در صورتی که زن مشکل در رحم خود داشته باشد قادر به باردار شدن و حمل جنین نخواهد بود به همین علت جنین از طریق عمل تخمک گیری از زن و شوهر به وجود خواهد آمد و آن را در رحم زنی دیگر قرار خواهند داد‌. جنینی که متولد می‌شود از نظر قانونی و شرعی متعلق به زن و شوهر است و کسی که جنین را حمل کرده فقط در حکم حامل جنین است و مادر فرزند نخواهد بود.

اما سوالی که در این باره به وجود خواهد آمد این است که آیا به مادری که جنین را باردار نبوده مرخصی تعلق خواهد گرفت؟ و شخصی که حامل فرزند بوده است می‌تواند از مرخصی استفاده کند؟

مرخصی زایمان ۹ ماه است که نیمی از آن را باید در زمان بارداری و نیم دیگر آن را در زمان شیردهی استفاده کرد. پس کسی که رحم اجاره کرده است مرخصی زمان شیردهی به او تعلق می‌گیرد و کسی که فرزند را باردار است مرخصی زایمان را می‌تواند استفاده کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی زایمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی زایمان پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره