اسناد تجاریتجاری

سفته چیست ؟

سفته چیست ؟ سفته‌یکی دیگر از اسناد تجاری است که در ادامه به توضیح درباره آن می‌پردازیم. سفته برای اولین بار در اروپا رواج یافت و از آن‌جا به سراسر دنیا صادر گشت. امروزه در کشور ما از این سند بیش از برات استفاده می‌شود. در واقع سندی است که بیشتر از برات و کمتر از چک کاربرد دارد و بعد از چک مهم‌ترین سند تجاری محسوب می‌شود. سفته سندی است که به موجب آن صادر کننده متعهد به پرداخت وجه درج شده در آن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسناد تجاری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف سفته چیست ؟

طبق ماده 307 قانون تجارت سفته یا همان فته طلب یک سند تجاری است. یعنی از حمایت‌های خاص قانون گذار برخوردار است. صدور این سند به معنای متعهد شدن فرد امضا کننده آن می‌باشد. متعهد باید در تاریخ مشخص یا به صورت حال مبلغ مندرج در سند را به فرد دارنده سند که حتی می‌تواند در وجه حامل باشد بپردازد. برای گرفتن سفته اطلاع از قیمت سفته کلیک کنید.

این سند تجاری باید به صورتی که قانون تجارت مقرر کرده است تنظیم شود. زیرا در غیر این صورت دارنده آن نمی‌تواند از مقررات مربوط به آن در قانون تجارت استفاده کند.
در سفته فقط دو نفر نقش دارند که متعهد و دارنده می‌باشند.

متعهد شخص مدیون است که باید مبلغ را پرداخت کند و دارنده منتفع سند یا طلبکار است که مبلغ را دریافت می‌کند. برای آشنایی با تفاوت های سفته با چک، مقاله چک چیست را بخوانید.

مندرجات سفته چیست ؟

طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت‌، سفته‌باید امضاء یا مهر داشته باشد و همچنین باید دارای تاریخ باشد. این شرایط لازمند ولی کافی نیستند. بنایراین قانون تجارت شرایط بیشتری را برمی‌شمارد:

۱ – مبلغی که باید تادیه شود با تمام حروف

۲ – گیرنده وجه | سفته

گیرنده وجه شخصی است که سفته در وجه یا به حواله کرد او صادر می‌گردد، اما همان طور که گفته شد در این سند می‌توان نام کسی که سفته به نفع او صادر می‌شود را ذکر نکرد یعنی سفته را در وجه حامل صادر نمود.

۳ – تاریخ پرداخت

همان طور که در ماده هم آمده است ذکر تاریخ پرداخت در سفته ضروری است.
نکته: اگر در سفته تاریخ ذکر نشود، سند حال است.

قواعد کلی مرتبط با سفته

به طور کلی عدم ذکر تاریخ در اسناد تجاری به ضرر صادر کننده آن تمام می‌شود. چرا که تعهد او حال می‌شود و به محض صدور سند مسئولیت پرداخت بر عهده او قرار می‌گیرد. حتما مقاله قانون سفته را هم بخوانید.

همچنین قانون کلی که بر تمام اسناد اعم از تجاری و غیر‌تجاری حاکم است این است که این اسناد بدون مهر یا امضا ارزشی ندارند. چرا که سند بدون مهر یا امضا قابلیت استناد به فرد خاصی ندارد. بنابراین اگر در سفته‌ای تمام مندرجات به درستی تکمیل شود اما امضا یا مهر نشود سند به طور کلی از درجه اعتبار ساقط است.

توصیه می‌کنیم مقاله برات را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام اگر سفته تاریخ و مبلغ درونش ذکر نشده باشد. و مشخصات من وارد شده باشد به عنوان پرداخت کنند چه میشود. و همین سفته که تصورش هست هم باشد لطفاً جواب بدین ممنون

    1. سلام اگر این سفته را امضا و انگشت زده باشید اعتبار دارد و می توانند مبلغ آن را از شما دریافت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره