سایر موضوعات کیفریکیفری

جرایم تعزیری درجه هفت و هشت

در این مقاله می‌خواهیم به جرایم تعزیری درجه هفت و هشت بپردازیم. در خصوص جرایم تعزیری درجه هفت و هشت باید بیان کنیم که اگر این دسته از جرائم تعزیری را از حیث شدت و میزان مجازات مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که این درجه از جرائم به نسبت سایر جرائم کم‌اهمیت در نظر گرفته می‌شوند. در طبقه‌بندی‌ای که از مجازات‌های تعزیری صورت گرفته است، جرائم تعزیری درجه هفت و هشت در پایین‌ترین رده واقع می‌شوند. در ادامه به بیان نکاتی در این خصوص می‌پردازیم و به نگاه جامعی از این موضوع دست پیدا می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرایم تعزیری درجه هفت و هشت

مطابق آنچه که در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 آمده است مجازات‌های تعزیری درجه هفت عبارتند از: حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال، شلاق از یازده تا سی ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه. همچنین در این ماده به مجازات‌های تعزیری درجه هشت نیز اشاره شده است که عباتند از: حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا ده میلیون ریال و شلاق تا ده ضربه.

آیا جرائم تعزیری درجه هفت و هشت در دادسرا مطرح می‌شوند ؟

جرایم تعزیری درجه هفت و هشت ابتدا در دادسرا مطرح می‌شوند تا تحقیقات مربوط به پرونده انجام شود ولی در خصوص جرائم تعزیری باید توجه کنیم که مطابق نظر قانون گذار پرونده‌هایی که به این جرایم مربوط می‌شوند به طور مستقیم در دادگاه رسیدگی می‌شوند. ممکن است که در خصوص چرایی این امر برای شما سوال ایجاد شود در پاسخ باید بیان کنیم که جرائم تعزیری درجه هفت و هشت همان طور که پیش‌تر اشاره شد از لحاظ شدت و میزان مجازات جرائم کم‌اهمیتی محسوب می‌شوند به همین دلیل است که قانون گذار با بیان این که پرونده‌های مربوط به جرائم تعزیری هفت و هشت به طور مستقیم باید در دادگاه مطرح شوند، قصد داشته است که هزینه و وقت دادگستری در دادسرا‌ها اختصاص پیدا کند به جرائمی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که مطابق قانون شورای حل اختلاف که در سال 1394 تصویب شده است و یک  قانون خاص به شمار می‌رود، رسیدگی به گروهی از جرائم توسط این مرجع اختصاصی قضایی انجام می‌شود.

اگر یک جرم مستلزم دو مجازات باشد که یکی از این مجازات‌ها تعزیری درجه هفت و هشت باشد تکلیف به چه صورت است ؟

موقعیتی را تصور کنید که یک جرم دو مجازات دارد یکی از آن‌ها دیه و دیگری تعزیری درجه هفت و هشت است. در صورت تحقق چنین موقعیتی باید به یک نکته توجه کنیم که قانون گذار به علت کم‌اهمیت بودن جرائم تعزیری درجه هفت و هشت از حیث شدت و میزان مجازات بیان کرده است که رسیدگی به آن‌ها به طور مستقیم در دادگاه انجام شود. در حالی که در موقعیتی که به عنوان مثال بیان شد جرمی که محقق شده کم‌اهمیت نیست و به دلیل اهمیتی که دارد برای آن دو مجازات در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر این جرم دیگر از نظر قانون گذار کم‌اهمیت نیست و به همین دلیل دادسرا تحقیقات مقدماتی را در خصوص این جرم انجام می‌دهد و در نهایت نیز بعد از صادر شدن کیفر خواست، رسیدگی توسط دادگاه انجام می‌شود.

از طرفی در صورت جلب رضایت شاکی خصوصی و سایر اقداماتی که بیانگر ندامت از ارتکاب جرم باشد در این جرایم به طور کلی می‎‌تواند سبب معافیت از کیفر یا تعلیق صدور حکم بشود که این موارد را به کیفیات مخففه مجازات می‌شناسیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرایم تعزیری درجه هفت و هشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم تعزیری درجه هفت و هشت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب
    به علت سرقت قاضی بمن حکم حبس تعزیری درجه 7 با 20ضربه شلاق تعزیری داده
    آیا حبس را میتوان با پول خرید
    ممنون میشم اگه توضیح دهید

    1. سلام تحت شرایطی می توان در حکم تخفیف گرفت برای بررسی با شماره های درج شده تماس بگیرید

  2. سلام بنده برای نگهداری اسپری اشک اوریکسال حبس درجه ۶دادند وبا اعتراض تبدیل شد به۶ماه حبس تعزیری درجه۷ایا میتوان انرا به جریمه یا شلاق تبدیل کرد باسپاس

    1. سلام برای پاسخ به این سوال با شماره های درج شده جهت مشاوره با کارشناسان دادگسترس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره