خانوادهطلاق

ملاقات فرزند پس از طلاق

از جمله مسائل مهمی که طرفین بعد از طلاق با آن رو‌به‌رو می‌شوند، مسئله حضانت فرزند بعد از طلاق و ملاقات با آنان می‌باشد. مسئله طلاق نباید موجب شود که پدر یا مادر از حق ملاقات با فرزند خود محروم شوند. پس پدر یا مادر می‌توانند بعد از طلاق با فرزند خود ملاقات داشته باشند. در ادامه به بررسی موضوع ملاقات با فرزند و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ملاقات با فرزند پس از طلاق

طبق ماده 1174 قانون مدنی، اگر به علت طلاق یا به هر جهت دیگر والدین طفل در یک منزل مشترک زندگی نکنند هر یک از پدر یا مادر که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقاتش با طفل محفوظ است. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف با دادگاه صالح می‌باشد.

نکات مهم ماده

از نکات مربوط به این ماده این است که هر کدام از پدر و مادر حق ملاقات با فرزند خود را خواهند داشت. طبق همین ماده‌ای که گفتیم هیچ کدام از پدر و مادر نمی‌توانند سبب جلوگیری از ملاقات با فرزند توسط دیگری شوند. به همین جهت است که نمی‌توان بدون اجازه طرف مقابل، فرزند را از کشور و یا از شهر خارج کرد مگر این که دادگاه طبق مصلحت طفل این اجازه را صادر کند.

بنابراین هر کدام از والدین حق دارند که در زمان‌های تعیین شده با کودک خود ملاقات داشته باشند و حتی فاسد بودن مادر یا پدر هم موجب عدم استحقاق او برای ملاقات با فرزند خود نمی‌باشد. البته در صورتی که ملاقات با پدر یا مادری که حضانت فرزند به عهده او نمی‌باشد برای کودک مضر باشد و دادگاه بر این امر واقف شود، می‌تواند سررسید زمان‌های ملاقات را طولانی‌تر کند.

در صورتی که کلا ملاقات با فرزند برای وی خوف جانی در بر داشته باشد، می‌توان با حکم دادگاه از دیدار فرزند با آن والدی که دچار چنین مشکلی هست، جلوگیری نمود.

طبق ماده در صورتی که پدر و مادر درباره تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند و سایر جزئیات مربوط به آن توافق نداشته باشند، تعیین این موارد با دادگاه می‌باشد.

هم چنین طبق ماده 663 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، کسی که طفلی که به وی سپرده شده است، در صورت مطالبه اشخاصی که قانونی این حق را دارند، نمی‌تواند از تحویل طفل امتناع ورزد، اگر چنین کند به مجازات از سه تا شش ماه حبس یا به پرداخت جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم می‌گردد.

بیشتر بخوانید :  جلوگیری از ملاقات فرزند 

موانع حضانت فرزند

در شرایطی حتی می‌توان از والدی که صلاحیت نگهداری از کودک را ندارد سلب حضانت نمود. در این صورت برای گرفتن حضانت فرزندتان باید از طربق اقامه دعوا در مرجع صالح اقدام نمایید.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی والدین است در صورت دارا بودن این شرایط می‌توان از وی سلب حضانت نمود:

1 – به الکل، مواد مخدر و قمار معتاد بودن.

2 – به فساد اخلاقی و فحشا مشهور گشتن.

3 – بیماری‌های روانی داشتن. پزشک آن را تشخیص می‌دهد.

4 – سوء استفاده کردن از فرزند یا مجبور نمودن وی به انجام مشاغل ضد‌اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی‌گری و قاچاق.

5 – ضرب و شتم کودک و رساندن آسیب به وی خارج از حد متعارف.

توصیه می‌کنیم مقاله موانع حضانت را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ملاقات فرزند پس از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ملاقات فرزند پس از طلاق پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره