حقوقیسایر موضوعات حقوقی

وکیل پایه یک دادگستری

در این مقاله قصد داریم تا به بحث پیرامون وکیل پایه یک دادگستری بپردازیم. پیش از بیان هر مطلبی باید به معنای وکیل در لغت رجوع کنیم؛ وکیل شخصی است که توسط شخص حقیقی و یا حقوقی دیگری بعد از انعقاد عقد وکالت مأمور می‌شود تا کاری را انجام دهد. به عبارت دیگر وکیل بعد از انعقاد عقد وکالت به نمایندگی و به نیابت از اشخاص حقیقی و حقوقی در امور حقوقی از آن‌ها دفاع می‌کند.
مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طرفین دعوا در تمامی دادگاه‌ها از حق انتخاب وکیل برخوردار می‌باشند. همچنین این فرض نیز در نظر گرفته شده است که آن‌ها توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند که در این صورت امکانات تعیین وکیل برای آن‌ها فراهم می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

به چه شخصی وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند ؟

فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا هم تراز آن در حوزه علمیه این فرصت را دارند که در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت کنند و در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوند باید به مدت ۱۸ ماه دوره کارآموزی خود را سپری کنند و در آخر بعد از قبولی در آزمون اختبار که شامل دو مرحله کتبی و مصاحبه علمی شفاهی می‌باشد می‌توانند در مراسم تحلیف حضور پیدا کنند و بعد از اتیان سوگند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در نظر گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که این رقابت میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مذکور رقابت بسیار سختی می‌باشد. در ادامه به بیان انواع وکالت و اقسام مختلف آن می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

انواع وکلای پایه یک دادگستری

وکیل انتخابی

همان طور که پیش‌تر اشاره شد در قانون اساسی بیان شده است که اشخاص در تمامی دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل خود را دارند. به همین ترتیب وکیل انتخابی وکیلی است که شخص حقیقی و یا حقوقی او را انتخاب می‌کند تا به نیابت و نمایندگی از طرف آن‌ها در مراجع قضایی از حقوقشان دفاع کند.

وکیل تسخیری

موقعیتی را تصور کنید که یک دعوای کیفری در جریان می‌باشد و متهم این دعوا به دلایلی از جمله عدم استطاعت مالی و یا موارد دیگر نتواند برای خودش وکیل انتخاب کند. با توجه به اصل ۳۵ قانون اساسی حضور وکیل در فرایند رسیدگی و دادرسی ضروری می‌باشد بنابراین در صورت تحقق چنین موقعیتی بعد از اینکه دادگاه تشکیل جلسه دهد، از میان وکلای دادگستری به طور رایگان وکیلی برای متهم در نظر گرفته می‌شود به نام وکیل تسخیری تا بتواند در فرایند دادرسی از متهم دفاع کند.

وکیل معاضدتی | وکیل پایه یک

پیش‌تر اشاره کردیم که در دعاوی کیفری اشخاص در صورت عدم استطاعت مالی و یا امتناع از انتخاب وکیل با تشخیص دادگاه از وکیل تسخیری برای دفاع از حقوقشان بهره‌مند می‌شوند. راجع به وکیل معاضدتی باید اشاره کنیم که در صورت تحقق موقعیت مشابه در شرایطی که دعوای در حال رسیدگی یک دعوای حقوقی باشد و دادگاه تشخیص دهد که شخص در عسر و حرج قرار دارد و یا اینکه کمیسیون معاضدت کانون وکلا این تشخیص را دهد برای شخص وکیل معاضدتی تعیین می‌شود.

وکیل اتفاقی وکیل پایه یک است یا خیر؟

در خصوص این عنوان باید به این نکته اشاره کرد که بر خلاف سایر موارد که شخص، وکیل پایه یک دادگستری بود در اینجا با اشخاص تحصیل کرده در رشته حقوق رو به رو هستیم.
به عبارت دیگر اشخاصی که در این رشته تحصیل کرده‌اند در مواردی ممکن است پرونده یکی از نزدیکان را به دست بگیرند. در این صورت می‌توانند از کانون مزبور برای رسیدگی به آن مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرند و در این صورت به آن‌ها وکیل اتفاقی می‌گویند. در واقع این افراد در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند ولی شغلشان وکالت نیست یا هنوز وکیل نشده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل طلاق تهران را مطالعه نمایید.

قرارداد وکالت

همان طور که می‌دانید وکالت یک قرارداد است و برای اینکه این قرارداد بتواند اجرا شود باید شرایط اساسی صحت معاملات و قراردادها به طور کامل رعایت گردد که در ادامه به بررسی مواردی که باید به آن‌ها توجه شود می‌پردازیم.
هر دو طرف قرارداد باید با رضایت و قصد این قرارداد را امضا کنند ضمن اینکه اهلیت آن دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
با انعقاد عقد وکالت، وکیل به نیابت از موکل خود به امور حقوقی او رسیدگی می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که این اعمال باید نیابت پذیر باشند.
زمانی که یک وکیل مجوز وکالت خود را دریافت می‌کند در تمام امور می‌تواند وکالت کند منظور از تمام امور امور حقوقی و کیفری می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل پایه یک دادگستری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل پایه یک دادگستری پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره