آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

دادخواست چیست | نحوه نوشتن دادخواست

برای اقامه هر دعوایی خواهان آن دعوا می‌بایست ادعای خود را در قالب یک دادخواست به دادگاه صالح تقدیم کند. حال ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که نحوه نوشتن این دادخواست به چه شکل است که ما در ادامه به بررسی مفصل پاسخ این سوال می‌پردازیم. دادخواست یک سند عادی محسوب می‌شود و تعداد آن باید به تعداد خواندگان یک دعوا به اضافه یک نسخه باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط عمومی تقدیم دادخواست

شخص یا اشخاصی که دادخواست را تقدیم دادگاه می‌کنند می‌بایست شرایطی را داشته باشند. به عنوان مثال قانونگذار در قانون به سن اقامه دعوا اشاره کرده است و در این خصوص می‌توان بیان کرد که اشخاص در صورتی که عاقل و بالغ باشند و به عبارت دیگر محجور نباشند می‌توانند دعوا اقامه کنند. به زبان ساده‌تر اشخاصی که سفیه هستند نمی‌توانند امور مالی مربوط به خودشان را اداره کنند. سفیه کسی است که اهلیت و توانایی انجام امور مالی خود را ندارد. همچنین دادخواست می‌تواند از جانب ولی، ورثه، وکیل و قیم شخصی ارائه شود.

شرایط شکلی دادخواست

فارسی بودن

اولین شرط از این قرار است که زبان دادخواست باید زبان فارسی باشد. به عبارت دیگر اشخاص نمی‌توانند به زبان محلی خود اقدام به نوشتن دادخواست نمایند. زیرا اگر دادخواست به زبان فارسی نباشد اصلا دادخواست محسوب نمی‌شود.

برگه مخصوص دادخواست

لازم به ذکر است که شخصی که ادعای خود را در قالب دادخواست بیان می‌کند باید آن را بر روی برگه چاپی‌ای که برای این کار اختصاص داده شده است بنویسد. هر دعوایی که به مرجع قضایی برده می‌شود باید توسط برگه‌های مشخص تقدیم مقام صالح شود.

مشخصات خواهان | نوشتن دادخواست

شرط دیگر این است که در دادخواست باید نام و نام خانوادگی و محل اقامت شخص که ممکن است محل کار یا زندگی خواهان دعوا باشد به طور صریح در قسمت مشخصات خواهان نوشته شود. در غیر این صورت دادخواست رد می‌شود. پیشتر اشاره شد که دادخواست می‌تواند از سوی وکیل شخص خواهان به دادگاه تقدیم شود. اگر این اتفاق بیفتد مشخصات وکیل خواهان باید در برگه دادخواست ذکر شود و همچنین در صورتی که خواهان جزو اشخاص حقوقی باشد آدرسی که در ثبت شرکت‌ها از آن شرکت موجود هست در دادخواست باید درج شود. آدرس شرکتی در برگه دادخواست یادداشت می‌شود که در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد.

مشخصات خوانده | نوشتن دادخواست

مورد بعدی این است که باید مشخصات خوانده همچون مشخصات خواهان در برگه دادخواست در ستون خوانده نوشته شود مانند نام و نام خانوادگی و محل اقامت او. نکته قابل توجه اینجاست که اگر اقامتگاه خوانده مشخص نباشد دادرسی متوقف نمی‌شود بلکه در روزنامه آگهی می‌شود تا خوانده از آن دعوا مطلع شود.

تعیین و تقویم خواسته | نوشتن دادخواست

مهم‌ترین بخش یک دادخواست تعیین خواسته خواهان می‌باشد. به این نحو که خواهان باید خواسته خود را به صراحت در دادخواست مشخص کند. اگر این کار را انجام ندهد دادخواستی که نوشته شده است متوقف می‌شود و به خواهان اخطار داده می‌شود که دادخواست خود را اصلاح کند و اگر خواهان این کار را انجام ندهد دادخواست او در نهایت رد می‌شود و هر هزینه‌ای که از سوی او پرداخت شده است بی‌اثر می‌شود.

در تعیین خواسته ممکن است دادگاه در شرایطی به چند خواسته به صورت یکجا رسیدگی کند و این در حالتی است که دادگاه صلاحیت این کار را داشته باشد و همچنین خواسته‌ها با یک دیگر ارتباط کامل داشته باشند و اگر این ارتباط کامل میان آن‌ها وجود نداشته باشد به صورت تفکیک شده به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

در دعاوی که مالی هستند یا به عبارتی دیگر موضوع آن‌ها مال است علاوه بر تعیین خواسته، تعیین بهای خواسته نیز باید صورت بگیرد و این امر یک امر الزامی است. تقویم بهای خواسته در میزان هزینه دادرسی و مرجع صالح به رسیدگی اثر بسیار مهمی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره