حقوقیسایر موضوعات حقوقی

خسارت ساختمان | نحوه محاسبه و مطالبه خسارت وارده ساختمان | نکات حقوقی

از آن جا که در آپارتمان نشینی گاهی اوقات، مکان‌هایی وجود دارد که همسایه‌ها در آن مشترک هستند و به صورت مشاع از آن استفاده می‌کنند بنابراین اگر خرابی در هر یک از قسمت‌های آن به وجود آید، همه افراد آن ساختمان باید جبران خسارت نمایند. ولی چون ممکن است عده از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند و نکات حقوقی در این زمینه را ندانند، ما در ادامه به بررسی نکات حقوقی در تعمیر و جبران خسارت خرابی در آپارتمان می‌پردازیم تا بتوانیم در این زمینه به شما عزیزان یاری رسانیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جبران خسارات ناشی از خرابی لوله‌ها در آپارتمان

طبق بند ب ماده 4 آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، لوله‌های آب و فاضلاب از مشترکات ساختمان‌ها محسوب می‌شود و مسئولیت جبران خسارت خرابی ناشی از لوله‌ها و تاسیسات بر عهده کل اعضای ساختمان قرار می‌گیرد و همگی باید مشترکا جبران خسارت را بر عهده گیرند.

اما عده‌ای فکر می‌کنند که خرابی در لوله‌های هر واحد مربوط به همان آپارتمان بوده و تنها خود آن واحد باید جبران خسارت نماید، در حالی که طبق همان ماده‌ای که ذکر شد مسئولیت جبران خسارت مشترکا به عهده همه همسایه‌ها خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله هزینه ترکیدن لوله ساختمان را مطالعه نمایید.

تعمیر و جبران خسارت خرابی در ساختمان

طبق ماده 132 قانون مدنی کسی نمی‌تواند در ملک خود اعمالی انجام دهد که موجب ورود زیان به همسایه گردد مگر عملی که محدود و متعارف باشد و برای دفع خطر یا برطرف نمودن نیاز شخصی باشد.

خیلی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایه‌ها مشغول بازسازی واحد خود می‌باشد، اگر که این تعمیرات و بازسازی‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شد، خود مالک باید به دو نکته برای اینکه چرا به این کار پرداخته بیان کند.

اولین نکته آن است که بگوید این تعمیرات و بازسازی‌ها ضروری بوده به طوری که اگر این کار را انجام نمی‌داد امکان استفاده از حق مالکیت و راحتی او را از بین می‌برد.

دومین نکته این است که باید بگوید که انجام این تعمیرات و تبعات ناشی از آن برای همسایگان بیش از حد متعارف نیست. برای مثال سر و صدای زیادی که باعث از بین بردن آرامش همسایه‌ها بشود ندارد.

اگر که تعمیرات ساختمان باعث ایجاد مزاحمت‌هایی خارج از عرف برای همسایگان شود آن‌ها می‌توانند به دلیل ایجاد مزاحمت از او شکایت کنند و می‌توانند او را تحت عنوان جرم ایجاد مزاحمت مورد پیگیری قرار دهند.

توصیه می‌کنیم مقاله صدای همسایه مزاحم را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین را مطالعه نمایید

جبران ریزش و خسارت‌های احتمالی به ساختمان همسایه

گاهی اوقات نشتی و یا ترکیدگی لوله آب طبقه بالایی منجر به پوسیدگی و خرابی سقف طبقه پایین می‌شود. در این موارد اگر خسارات وارده ناشی از تقصیر طبقه بالایی باشد یعنی مثلا شیر آب را باز گذاشته و بر اثر جمع شدن آب این خرابی به طبقه پایین آسیب رسیده است در این صورت جبران خسارت بر عهده مالک طبقه بالا می‌باشد. اما در مواردی که طبقه بالا هم تقصیر نکرده باشد و نشت آب بر اثر خرابی و یا پوسیدگی باشد، در این حالت همه همسایه‌ها مشترکا مسئول هستند و باید جبران خسارت نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله پرداختن هزینه ساختمان را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مصاحبه و مطالبه خسارت ساختمان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره