سایر عقودعقود و قرارداد ها

خیارات قانونی | تعریف انواع و آشنایی با کافه خیارات و آثار هر یک

آیا می‌دانید خیارات حقوقی به چه معنا هستند و به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ خیارات جمع خیار بوده و به اختیاری گویند که به موجب قانون برای طرفین قرارداد در خصوص بر هم زدن و فسخ معامله داده شده است. پس خیارات به معنای همان اختیار فسخی است که در قانون وجود دارد. بنابراین وقتی که بند ( اسقاط کافه خیارات ) را امضاء کنید همه اختیارات فسخی که در قانون برای شما در نظر گرفته شده است از بین می‌رود. در ادامه به بررسی بیشتر انواع خیارات و معرفی آنان می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انواع خیارات قانونی

انواع خیارات: خیار مجلس، حیوان، تأخیر ثمن، رؤیت و تخلف از وصف، غَبن، عیب، تدلیس، تبعض صفقه و خیار تخلف از شرط می‌باشد. در ادامه به بررسی انواع خیارات قانونی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم مقاله اسقاط کافه خیارات را مطالعه نمایید.

1 – خیار مجلس

خیار مجلس ویژه عقد بیع است و در دیگر قراردادهای معاوضی راه ندارد. همان طور که از نام خیار مجلس پیداست این خیار مادام که طرفین عقد از جلسه وقوع عقد متفرق نشده‌اند باقی است و با ترک مجلس توسط هر کدام از طرفین عقد در حالی که با یکدیگر همراه باشند از بین نمی‌رود.

2 – خیار حیوان

طبق ماده 398 قانون مدنی اگر مبیع حیوان باشد مشتری تا سه روز از لحظه انعقاد عقد می‌تواند معامله را فسخ نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار حیوان را مطالعه نمایید.

3 – خیار شرط

این نوع خیار در متن قرارداد باید درج شود و به موجب آن یکی از طرفین یا هر دو یا شخص خارج از قرارداد اجازه دارند تا ظرف مدت مشخصی از معامله منصرف شوند و آن را برهم بزند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار شرط را مطالعه نمایید.

4 – خیار تاخیر ثمن

مراد از تاخیر، تاخیر در تحویل دادن ثمن و مبیع به مدت سه روز از تاریخ عقد است و در مورد کسی است که مبادرت به بیع نموده، ولی ثمن را قبض نکرده و نیز مبیع را تحویل نداده و شرط تاخیر نیز قرار نداده است و معامله حال باشد، بایع پس از این سه روز می‌تواند معامله را فسخ نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تاخیر ثمن را مطالعه نمایید.

5 – خیار رویت و تخلف وصف

خیار رویت برای کسی ثابت است که مال را ندیده و آن را فقط با توصیف کردن خریده است. هم چنین هر گاه فردی به اتکای رویت پیشین، مالی را بخرد و بعد معلوم شود آن اوصاف را ندارد، اختیار فسخ خواهد داشت. البته تنها در صورتی خیار ثابت می‌شود که در طرف بایع، زیادتی، یا در طرف مشتری نقصی حاصل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خیار تخلف وصف و رویت کلیک کنید.

همچنین به این معناست که هر گاه یکی از طرفین عقد مقداری از کالا را دیده و بقیه را به وصف معامله کرده باشد، در صورت عدم مطابقت می‌تواند تمام کالا را برگرداند و نمی‌تواند معامله را تنها نسبت به مقداری که ندیده است فسخ نماید.

6 – خیار غبن

مراد از غبن، در اینجا فروش یا خرید مال به غیر قیمت واقعی آن است. این خیار برای هر یک از بایع و مشتری در جایی که نسبت به قیمت جهل داشته باشد ثابت است. به شرط آن که تفاوت به گونه‌ای باشد که غالبا از آن مقدار غبن چشم پوشی نمی‌شود و نسبت به آن مسامحه صورت نمی‌گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار غبن را مطالعه نمایید.

7 – خیار عیب

عیب عبارت از زیاده یا نقصانی است که در اصل مال پدید می‌آید، خواه آن زیاده و نقصان عینی باشد و خواه در صفت باشد. در این حالت مشتری می‌تواند معامله را بر هم بزند یا ارش بگیرد.

ارش مابه‌التفاوت مال سالم و معیوب است که باید به مشتری پرداخت شود.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار عیب را مطالعه نمایید.

8 – خیار تدلیس | انواع خیارات

تدلیس عبارت است از انجام کارهایی که سبب فریب طرف معامله بشود و اگر این فریب نباشد معامله منعقد نمی‌شود. طرفی که فریب خورده چه مشتری باشد چه بایع اختیار بر هم زدن معامله را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله تدلیس در ازدواج را مطالعه نمایید.

9 – خیار تبعض صفقه | انواع خیارات

خیار تبعض صفقه جایی موضوعیت پیدا می‌کند که عقد بیع نسبت به قسمتی از مبیع به جهتی از جهات صحیح نباشد. در این صورت مشتری می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا به نسبت قسمتی که قرارداد صحیح بوده آن را قبول کند و نسبت به قسمتی که بیع باطل گشته ثمن را بازگرداند.

توصیه می‌کنیم مقاله خیار تبعض صفقه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیارات پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره