سایر عقودعقود و قرارداد ها

عقد صلح چیست | تعریف – اوصاف و آثار این عقد صلح

آیا می‌دانید عقد صلح چیست ؟ موضوع مورد بحث ما در این مقاله بررسی عقد صلح می‌باشد. فقها در فقه به عقد صلح انفع عقود یا سید العقود می‌گویند. به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد آن، صلح را می‌توان در معانی متفاوتی در نظر گرفت. به عنوان مثال کاربرد آن در خاتمه دادن به دعوا را می‌توان مورد نظر قرارداد و یا می‌توان از آن برای انجام معامله استفاده کرد. طرفین این عقد عبارتند از مصالح متصالح و موضوع صلح. در ادامه به بررسی ویژگی‌های عقد صلح و هم چنین شرایط انعقاد آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ویژگی‌های عقد صلح | صلح چیست

در قانون مدنی این امکان وجود دارد که از قالب صلح برای انعقاد یک معامله استفاده شود یا به عبارت دیگر صلح ابتدایی محقق شود. صلح می‌تواند قائم مقام هر عقدی قرار بگیرد یا به عبارت دیگر هر عقدی می‌تواند در قالب صلح واقع شود اما باید به این نکته توجه داشت که در صورت تحقق چنین حالتی صرف نظر از نتیجه عقد آثار و احکام آن همان آثار و احکام این عقد است.

اگر بخواهیم این موضوع را ساده‌تر بیان کنیم باید موقعیتی را تصور کنیم که عقد بیع را در قالب صلح منعقد می‌کنیم. به این معنی که یک مال را در برابر یک عوض به تملیک دیگری در می‌آوریم اما از قالب صلح استفاده می‌کنیم. در این صورت نتیجه این عقد تملیک است که همان نتیجه عقد بیع می‌باشد اما آثار و احکام این عقد آثار و احکام عقد صلح است. به عنوان مثال حق شفعه در چنین عقدی راه ندارد.

عقد صلح‌ یک عقد لازم است حتی اگر یک عقد‌ جایز در قالب عقد صلح واقع بشود همچنان عقد ‌صلح یک عقد لازم باقی می‌ماند.

توصیه می‌کنیم مقاله صلح عمری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نمونه قرارداد صلح عمری را مطالعه نمایید.

شرایطی که برای انعقاد عقد صلح لازم است | صلح چیست

همانطور که پیشتر اشاره شد صلح از عقود است. بنابراین باید شرایط صحت معامله در خصوص صلح نیز رعایت شود. یکی از شرایط اساسی صحت معامله این است که طرفین عقد‌ باید هر دو قاصد باشند و هم چنین باید توجه کرد که عقد ‌صلح‌ از زمانی که منعقد می‌شود دارای اثر است.
یکی دیگر از شرایط اساسی صحت معاملات داشتن اهلیت است و ما می‌دانیم که اهلیت بر دو نوع است اهلیت تمتع و اهلیت استیفا. اهلیت تمتع اهلیت برخوردار شدن از یک حق است و اهلیت استیفا به معنی اجرا و اعمال آن حق است.

آثار عقد صلح

در تعریفی که از صلح ارائه شده است به این نکته اشاره شده که صلح هم می‌تواند منازعه موجود را رفع کند و هم می‌تواند از وقوع منازعه احتمالی در آینده جلوگیری کند. به عبارت دیگر دو شریک می‌توانند در خصوص منازعات احتمالی آینده با یکدیگر صلح کنند اما باید به این نکته توجه شود که منشا منازعات احتمالی آینده باید قبلاً شکل گرفته باشد.

ممکن است دعوایی مطرح شده باشد و طرف دعوا ادعای طرف مقابل را انکار کرده باشد و سپس در خصوص این دعوا صلح واقع شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر در ابتدا یک ادعا انکار شود سپس در خصوص آن صلح محقق شود در این صورت آیا این صلح در واقع اقرار به حق است یا خیر در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که این صلح به منزله اقرار نیست.

آثار صلح نسبت به ثالث

صلح نسبت به اشخاص ثالث نیز می‌تواند دارای آثاری باشد یکی از مصادیق آن همان حق شفعه است که پیشتر به آن اشاره شد و دیگر مصداق آن به این شرح است که ممکن است شخص الف پول را به شخص ب بدهد و به او بگوید از محل این پول تا زمانی که او در قید حیات است ماهانه مبلغی را به او بپردازد و زمانی که او از دنیا رفت این مبلغ را به ورثه او بپردازد. همانطور که در این مثال مشاهده می‌کنید این مثال مبنای بیمه عمر است که از مصادیق آثار ‌صلح نسبت به ثالث به شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صلح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صلح پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره