حقوقیسایر موضوعات حقوقی

حق بیمه کارگر | میزان و نحوه محاسبه حق بیمه – ضمانت اجرای عدم پرداخت

از سری حمایت‌های اجتماعی و قانونی که از کارگران به عمل می‌آید می‌توان به حق بیمه اشاره کرد که از طریق پرداخت مبلغ بیمه به سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود. در ادامه به بررسی تفصیلی حق‌بیمه کارگر و شرایط پرداخت و مطالبه آن از کارفرما می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

میزان حق بیمه کارگر و نحوه پرداخت آن

میزان حق بیمه به این شکل بیان شده است که با استناد به قانون تامین اجتماعی، حق بیمه کارگر 30% از حقوق او می‌باشد. 7% از این 30% را کارگری که بیمه شده می‌پردازد و 23% را کارفرما می‌پردازد. این پرداخت تحت عنوان حق بیمه کارگر به سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود. در مقابل پرداخت این مبلغ کارگر مشمول امتیازاتی از این سازمان می‌شود. بنابراین سیاست سازمان تامین اجتماعی از این قرار است که متناسب با حقوق کارگر حق بیمه کارگر را دریافت می‌کند. در واقع دو ملاک وجود دارد:

1-حداقل حقوق کارگر

2- حداکثر حقوقی که مبنای کسر حق بیمه کارگر است. هر دو این ملاک‌ها در تعیین حق بیمه به یک میزان اهمیت دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله شورایعالی کار را مطالعه نمایید.

پرداخت حق بیمه اجباری است یا اختیاری ؟

شاید این سوال مطرح شود که آیا کارفرما ملزم به پرداخت حق‌ بیمه است یا خیر؟ در پاسخ باید به ماده 148 قانون کار و 36 قانون تامین اجتماعی اشاره کرد که در هر دو این مواد به این امر تصریح شده است که پرداخت حق‌ بیمه کارگر بر عهده کارفرما می‌باشد. بنابراین در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما همان طور که پیشتر به آن اشاره شد با ضمانت اجرا روبه‌رو هستیم. نکته حائز اهمیت این است که اگر حق بیمه کارگر پرداخت نشود، این کارگر همچنان از امتیازات بیمه برخوردار می‌باشد.

پس کارفرما قانونا ملزم به پرداخت حق‌ بیمه کارگر می‌باشد و اگر پرداخت نکند چنانچه شکایتی مابین کارگر و کارفرما در مراجع قضایی مطرح شود دادگاه حکم به پرداخت آن خواهد داد.

توصیه می‌کنیم مقاله شکایت از کارفرما را مطالعه نمایید.

ضمانت اجرای نپرداختن حق بیمه کارگر توسط کارفرما

کارفرما مطابق قانون وظیفه دارد لیستی تحت عنوان لیست بیمه تهیه کند و این لیست را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند و حق‌ بیمه کارگران را در موعد مقرر پرداخت کند. اگر این پرداخت حق‌ بیمه در موعد مقرر محقق نشود کارفرما با چهار نوع ضمانت اجرا روبه‌رو می‌شود:

1- ضمانت اجرای کیفری.

2- ضمانت اجرای حقوقی.

3- ضمانت اجرایی که در قانون کار تعیین شده.

4- ضمانت اجرایی که در قانون تامین اجتماعی تعیین شده.

در ادامه به بررسی این ضمانت اجراها به طور مفصل می‌پردازیم.

ضمانت اجرای کیفری

در ماده 148 قانون کار به این امر اشاره شده است که کارفرما ملزم است که کارگران را بیمه کند. همچنین در ماده 183 همین قانون به این نکته اشاره شده است که اگر خلاف ماده 148 عمل شود، به این معنا که کارفرما کارگران را بیمه نکند و از انجام این امر امتناع کند، علاوه بر اینکه کلیه حقوق کارگران تادیه می‌شود، دو تا ده برابر حق‌ بیمه و با در نظر گرفتن شرایط جریمه نقدی تعیین می‌شود.

ضمانت اجرایی که در قانون کار تعیین شده است

مبنای استناد ما در خصوص این نوع از ضمانت اجرا ماده 157 قانون کار می‌باشد، که مطابق این قانون هر گونه اختلافی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز ایجاد شود در مرحله اول سعی بر سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز یا نماینده این اشخاص در شورای اسلامی کار می‌شود. در صورتی که شورای اسلامی کار نباشد از طریق انجمن صنفی کارگران مورد بررسی و حل و فصل قرار می‌گیرد و در آخر، یعنی در شرایطی که سازش صورت نگیرد، هیات‌های تشخیص و حل اختلاف به حل و فصل این گونه اختلافات می‌پردازند.

توصیه می‌کنیم مقاله شورای عالی کار را مطالعه نمایید.

ضمانت اجرایی که در قانون تامین اجتماعی تعیین شده است

مطابق ماده 50 قانون تامین اجتماعی، مامورین اجرای سازمان تامین اجتماعی در خصوص وصول حق‌ بیمه کارگران از اختیاراتی برخوردار هستند.

ضمانت اجرای حقوقی حق بیمه کارگر

در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که چه کسانی می‌توانند و در واقع چه کسانی صلاحیت دارند که دعوی حقوقی اقامه کنند؟ در پاسخ باید به این نکته اشاره کرد که این گونه از دعاوی یعنی اقامه دعوی حقوقی تنها توسط اشخاصی است که از نتیجه‎ دعوی صاحب نفعی می‌شوند. در خصوص رابطه کارگر و کارفرما، مطالبه حق‌ بیمه کارگر توسط خود کارگر، خانواده او و سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کار را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق بیمه کارگر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق بیمه کارگر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره