حقوقیسایر موضوعات حقوقی

مسئولیت مراقبت از حیوانات

در جامعه امروزی نگهداری از حیوانات توسط افراد امری رایج است. آیا می‌دانید مسئولیت ناشی از مالکیت و مراقبت حیوان چیست؟ یعنی اگر حیوان به کسی یا چیزی آسیب بزند، چه کسی مسئول شناخته می‌شود؟ آیا از مواد قانونی مربوط به آن آگاه هستید؟ در ادامه به بررسی مسئولیت ناشی از مالکیت و نگاهداری حیوانات و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ضمان مالک و متصرف حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

ماده 334 قانون مدنی به این نکته اشاره کرده است که مسئولیت مالک یا متصرف حیوان محدود به مواردی است که در حفظ حیوان تقصیر کرده و احتیاط‌های لازم را به کار نبرده باشد.

این ماده مربوط و محدود به حیواناتی است که عرفا نگهداری می‌شوند مثل سگ و گربه وگرنه چنانچه فردی حیوانات خطرناکی مانند شیر و ببر را نگه دارد بدیهی است که جای چنین حیواناتی در محیط شهری نیست و باید مراقب و مالک را مسئول هر گونه ایجاد ضرر و زیان دانست.

نکته بعدی که در ضمن این ماده آمده است این می‌باشد که اگر حیوان به وسیله عمل شخصی تحریک شده و ضرر و آسیبی به بار آورده باشد، در این صورت شخصی که حیوان را تحریک کرده مسئول می‌باشد زیرا آن ضرری که به وجود آمده مستند به تقصیر آن شخص در تحریک حیوان است.

تقصیر در نگهداری حیوان سبب ایجاد مسئولیت قضایی

هر کس حیوانی را نگهداری می‌کند که احتمال حمله او می‌رود و همچنین فرد نگهدارنده توان مهار و حفظ او را ندارد، در صورت صدمه زدن حیوان به دیگری مسئول است. اما چنانچه مرتکب تقصیری نشده باشد مسئول نخواهد بود.

برای روشن شدن این مبحث مثالی می‌آوریم. برای مثال کسی که از سگ بزرگی که امکان حمله کردن او به دیگران می‌رود نگهداری می‌نماید نمی‌تواند به بهانه این که به طور متعارف خطر حمله حیوان آشکار بوده از مسئولیت شانه خالی کند و بگوید که من مسئولیتی ندارم. او همچنین نمی‌تواند به بهانه قدرت زیاد سگ و این که تمام تلاش خود را برای مهار حیوان کرده است از مسئولیت رهایی یابد چون همان طور که توضیح دادیم، صرف نگهداری از حیوان غیر متعارف تقصیر شمرده می‌شود.

وارد کردن صدمه توسط حیوان در منزل صاحب آن

فرض کنید فردی با کسب اجازه از صاحب ملکی یا هر کسی که حق تصرف ملک را دارد وارد آن ملک بشود. در این موقعیت اگر این فرد به وسیله حمله حیوانی که از قبل در ملک بوده یا بعدا آورده شده آسیب ببیند اجازه دهنده مسئول جبران خسارت است. البته اگر خود فرد مصدوم از خطرناکی حیوان آگاه باشد و اجازه دهنده آگاه نباشد یا توان دفع خطر را نداشته باشد اجازه دهنده بری می‌شود.

مسئولیت سوار حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

اگر کسی بر حیوانی سوار شود و آن را در معابر عمومی یا اماکن غیر مجازی متوقف کند در صورت تقصیر، مسئول جبران خسارت‌های وارده توسط حیوان است ولی اگر عنان حیوان در دست فرد دیگری باشد وی مسئول است.

این ماده با مبنای تقصیر سازگار است زیرا در ماده گفته شده که اگر حیوان در جای مجاز متوقف شده و بی‌احتیاطی به سوار حیوان منسوب نباشد، فرد دیگر ضامن نیست. این ماده با توجه به فقه تدوین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مراقبت از حیوان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مراقبت از حیوان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره