خانوادهطلاق

زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده

کدام زنان عده طلاق ندارند ؟ پس از انجام مراحل طلاق و جدا شدن زوجین از یکدیگر، زن موظف است مدت زمانی را که در قانون تعیین شده است صبر کند و سپس برای ازدواج مجدد اقدام نماید. به این مدت که زن اجازه ازدواج مجدد ندارد عده گویند؛ که در قانون برای پیشگیری از اختلاط نسل، زمان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است و ممکن است برای هر یک از انواع طلاق متفاوت باشد. حال به توضیح اینکه عده چیست و چه زمانی رعایت آن لازم نیست و همچنین به بررسی زنانی که عده طلاق ندارند می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عده چیست ؟

بر اساس ماده ۱۱۵۰ ق.م، عده عبارت از مدتیست که زن تا پایان آن، پس از منحل شدن عقد نکاح خود ( به دلایل مختلف )، نمی‌تواند مجددا ازدواج کند. انواع عده عبارتند از: عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت و عده وفات.

بنابراین نگه داشتن عده الزامی است و عدم رعایت آن جرم محسوب شده و ضمانت اجرا و مجازات‌هایی را به دنبال دارد از جمله:

۱- باطل شدن نکاح و حرمت ابدی در صورت آگاه بودن زوج به در عده بودن زن.

۲- محکومیت عاقد و زن و مرد آگاه از حرمت نکاح در زمان عده به حبس تعزیری یا جزای نقدی یا شلاق، در صورتی که نکاح به رابطه زناشویی منجر نشده باشد.

۳- محکومیت زن و مرد، در حالی که به حرمت نکاح در ایام عده آگاهند به سنگسار یا اعدام یا ۱۰۰ ضربه شلاق،‌ در صورتی که این نکاح به رابطه زناشویی منجر شده باشد.

۴- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار نشدن رابطه زناشویی، عقد باطل ولی موجب حرمت ابدی میان آن دو نمی‌شود.

۵- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار شدن رابطه زناشویی، عقد باطل و موجب حرمت ابدی میان آن دو می‌شود.

عده طلاق چیست ؟

پس از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید برای پیشگیری از اختلاط نسل مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کند و پس از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن زمان عده الزامی است؛ اما طلاق بائن مانند طلاق یائسه و طلاق قبل از نزدیکی، از احکام خاصی برخوردارند که موجب می‌شوند این نوع طلاق عده نداشته باشد.

برای آشنایی با مدت زمان عده طلاق در شرایط مختلف کلیک کنید.

نکته: طلاق رجعی طلاقی است که مرد طی مدت خاصی بعد از طلاق حق بازگشت به زندگی مشترک را دارد اما در طلاق بائن مرد چنین حقی را ندارد.

نکته: عده وفات چهار ماه و ده روز و عده طلاق سه ماه است.

زنانی که عده طلاق ندارند

مطابق ماده ۱۱۵۵ ق.م، دختر باکره و زن یائسه عده طلاق و همچنین عده فسخ نکاح ندارند؛ اما هر دو موظف به نگه داشتن عده وفات در صورت فوت همسر خود هستند.

۱- زنان یائسه عده طلاق ندارند

زنان یائسه، سن باردار شدن را گذرانده و امکان بارداری ندارند؛ بنابراین قانون و شرع در این مورد نگران اختلاط نسل نیست و عده طلاق برای زنان یائسه مشخص نکرده است. زن یائسه تنها عده وفات دارد. عده و طی به شبهه و عده طلاق موقت نیز در خصوص ایشان منتفی است.

بنابراین تنها زمانی که زن یائسه موظف به نگه داشتن عده است، هنگام مرگ شوهرش می‌باشد. در صورت مرگ شوهر زن باید عده مرگ شوهر را رعایت نماید.

۲- دختر باکره عده طلاق ندارد

چنانچه رابطه زناشویی میان زوجین صورت نگرفته باشد امکان بارداری و اختلاط نسل نیز وجود ندارد؛ بنابراین طلاق دختر دوشیزه و باکره نیز عده ندارد. طلاق در دوران عقد نیز در صورت عدم ایجاد رابطه زناشویی، عده نخواهد داشت. دوشیزه عده وفات دارد.

۳- زوجه صغیره

مطابق شرع و نظر فقهای امامیه و نه قانون، طلاق دختر نابالغ و دختری که به دلیل داشتن سن کم احتمال بارداری نداشته باشد، از نوع بائن و بدون عده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنانی که عده طلاق ندارند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زنانی که عده طلاق ندارند پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

کدام زنان عده طلاق ندارند؟

زنان باکره و زنان یائسه عده طلاق ندارند. برخی از زنان که شرایط بارداری را ندارند و با شوهر خود رابطه جنسی نداشته اند …. (ادامه داخل متن توضیح داده شده)

چرا برخی زنان عده طلاق ندارند؟

قانون برای جلوگیری از اختلاط نسل زنان را موظف کرده تا بعد از جدایی مدتی را الزاما برای ازدواج مجدد صبر کنند تا اگر بارداری از ازدواج قبلی رخ داده باشد بارز گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره