ازدواجخانواده

مجازات عدم تمکین زن

آیا از مجازات عدم تمکین زن در قانون اطلاع دارید؟ آیا زمان الزام به اجرای مجازات‌عدم تمکین زن را می‌شناسید؟ زن و شوهر به محض وقوع عقد در مقابل یکدیگر وظایفی را بر عهده می‌گیرند که یکی از آثار ازدواج تمکین می‌باشد. تمکین به معنای اطاعت از یکدیگر می‌باشد. درست است که مرد هم باید از زن تمکین کند ولی لغت تمکین بیشتر در مورد زن به کار برده می‌شود. اما آیا عدم تمکین جرم است که مجازات در بر داشته باشد؟ در ادامه به بررسی مجازات عدم تمکین زن می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تمکین

تمکین خود به دو دسته تمکین عام و تمکین خاص تقسیم می‌شود. تمکین عام به معنای اطاعت از همسر در زندگی مشترک و تمکین خاص به معنای تامین نیازهای جنسی مرد می‌باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مفهوم تمکین کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید : الزام به تمکین زن 

برای اجرای مجازات شروط وقوع عدم تمکین زن چیست؟

عدم‌تمکین به معنای انجام ندادن و عدم ایفای هر یک از وظایف و تکالیف میان زن و شوهر می‌باشد. برای مثال خروج از منزل مشترک توسط زن بدون اجازه شوهر.

در اصطلاح حقوقی و فقهی به زنی که در امور کلی زندگی مشترک و روابط زناشویی از همسر خود اطاعت نکند، ناشزه می‌گویند. عدم‌تمکین از جانب زن پیامدهایی داشته که در ادامه توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : جرم عدم تمکین 

مجازات عدم تمکین زن

لغت مجازات‌برای عدم تمکین زن درست نیست زیرا عدم‌تمکین از سوی‌زن جرم نیست تا مجازات داشته باشد و در واقع باید گفته شود پیامدها و آثار حقوقی عدم تمکین زن چیست؟

اولین مورد این است که زن بدون وجود مانع مشروع و قانونی از تمکین در برابر زوج خودداری کند. این بدین معناست که زن بدون عذر موجه تمکین نکرده و این امر هم برای دادگاه ثابت شود، در این صورت حق نفقه وی ساقط خواهد شد.

دومین مورد، پس از گذشت مدتی از عدم تمکین زن بدون عذر موجه، مرد می‌تواند به دادگاه رجوع کرده و صدور اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه خواستار شود.

سومین مورد، زن در صورت عدم‌تمکین پس از طلاق از برخی حقوق مالی خود مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف دارایی‌های مرد محروم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات عد‌م تمکین زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات عد‌م‌تمکین‌زن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

مجازات عدم تمکین زن چیست؟

مجازات های تعیین شده طی چند مرحله قابل اجرا است که در ادامه مطلب می توانید آن ها را بخوانید….

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره