خانوادهمهریه

مهریه

در هنگام ثبت ازدواج حقوق معینی به زن و مرد تعلق می‌گیرد، یکی از حقوقی که حین عقد به زن تعلق می‌گیرد مهریه است. پس از عقد نکاح مرد موظف است که مهر‌ همسر خود را در صورت مطالبه به طور کامل به او پرداخت کند. مهر‌یه یا صداق که به آن مهر هم می‌گویند باید شرایطی را دارا باشد. اما دریافت مهر‌ چگونه است و چند نوع مهر داریم؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم و به بررسی کامل ماهیت مهر و مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست ؟

مهریه‌یکی از حقوقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد، میزان آن با توافق طرفین معین می‌شود و پرداخت کننده مهر نیز مرد می‌باشد. زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اجرا مهریه این حق خود را مطالبه کند.

تعیین مهریه با توافق طرفین است و  باید مالیت داشته یا به عبارتی ارزش اقتصادی داشته باشد و همچنین مال مرد باشد تا بتواند آن را به زن پرداخت بکند.

مهریه افراد مختلف چگونه محاسبه و پرداخت می‌شود ؟

همانطور که می‌دانید مهر افراد با یکدیگر یکی نیست و هر فرد بر اساس خواسته خود و توافق با مرد مهر را تعیین می‌کند. از طرفی برخی وضعیت‌ها در میزان پرداخت مهر اثر می‌گذارد اما اصولا مهر به محض عقد مال زن می‌شود و در صورت عندالمطالبه بودن زن حق مطالبه آن را حین عقد خواهد داشت. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که به بررسی مفصل آن‌ها در مقالاتی جداگانه پرداخته‌ایم. حال میزان پرداخت مهر زنان با شرایط مختلف را در زیر بیان می‌نماییم:

مهر زنان باکره

چنانچه زن به عقد نکاح مردی درآید و پس از عقد مرد بخواهد قبل از وقوع رابطه زناشویی او را طلاق دهد می‌بایست نصف میزان مهر زن را به او پرداخت کند. برای مثال اگر مهر زن ۱۰۰ میلیون تومان باشد قانونگذار مرد را موظف به پرداخت ۵۰ میلیون تومان می‌کند.

مهر زن پس از وقوع رابطه زناشویی

چنانچه پس از وقوع رابطه زناشویی مرد قصد طلاق زن را داشته باشد طبق قانون می‌بایست تمام حق او را پرداخت کند.

مهر زن خیانتکار

بر خلاف تصور عموم به زن خیانتکار نیز مهریه تعلق می‌گیرد و طبق قانون مرد موظف است که این حق را پرداخت کند. این به این دلیل است که مهریه در حین عقد به زن تعلق گرفته است و انجام عمل ناشایست خیانت پس از عقد نمی‌تواند مهر زن را از بین ببرد. مهریه بسته به شرایط فرد متفاوت می باشد توصیه می کنیم بسته به شرایط خود مقالات زیر را مطالعه نمایید :

مهریه زن نازا

مهریه ناشزه

مهریه باکره

مهریه زن خیانتکار

مهریه نامزدی

مهریه صیغه

مهریه زن بعد از فوت شوهر

اگر مهر در حین عقد تعیین نشده باشد زن از دریافت آن محروم می‌شود ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خیر چنانچه زن و مرد در حین عقد مهریه‌ای تعیین نکنند و مرد قصد طلاق زن را داشته باشد مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی زن مستحق دریافت مهرالمثل و مهرالمتعه می‌شود.

اگر زن باکره باشد و مهری تعیین نکرده باشد قانون بر اساس وضعیت مالی مرد حقی را به عنوان مهرالمتعه به او پرداخت می‌نماید اما اگر زن باکره نباشد مهرالمثل دریافت خواهد کرد. مهرالمثل نیز با توجه به شرایط زن تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید : قسط بندی مهریه  

پرداخت مهریه چگونه است ؟

پرداخت مهریه به‌گونه‌ای انجام می‌شود که مرد توانایی پرداخت را داشته باشد. برای مثال دادگاه مهر زن را قسط بندی می‌کند و مرد را موظف می‌نماید که در مدت زمان معین شده قسط مهریه را به زن پرداخت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره تلفنی به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده حقوقی خود یاری می‌نماید و به شما کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهر‌، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهر‌ پاسخ دهند.

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حقی که در حین عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد.

اگر مهر تعیین نشود و تقاضای طلاق شود زن مستحق دریافت آن نیست ؟

در این صورت زن مستحق دریافت مهرالمثل یا مهرالمتعه می‌شود.

زنان خیانتکار مهر ندارند ؟

مهر زنان خیانتکار به طور کامل پرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره