خانوادهمهریه

انواع مهریه

در هنگام عقد نکاح حقی به زن تعلق می‌گیرد که مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود، این حق مهریه نام گرفته است و میزان آن با توافق طرفین معین می‌شود. اما مهریه نیز انواع مختلفی دارد و هر کدام بر اساس شرایط و موافقت زن و مرد تعیین می‌شوند. در ادامه انواع مهریه را نام برده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست ؟

وقتی زن و مرد با یکدیگر عقد می‌کنند مرد موظف است که حقی را به عنوان مهریه به زن‌ پرداخت کند. مهریه توسط زن و مرد معین می‌شود و زن می‌تواند هر لحظه که بخواهد آن را مطالبه کند.

انواع مهریه کدامند ؟

مهریه همه زنان یکسان نیست و مقدار آن بر اساس توافق زوجین تعیین و در پرداخت و محاسبه آن شرایطی لحاظ می‌گردد که شرح آن خواهد آمد. مهریه افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و مبلغ مهریه در شرایطی که خودشان آن را مشخص نکرده باشند توسط قانونگذار معین می‌شود. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشد:

مهرالمسمی یا همان مهریه عرفی

مهرالمسمی یکی از انواع مهریه می‌باشد که همان نوعیست که مردم و عرف آن را می‌شناسند و در این نوع مهر زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه تعیین می‌کنند و قانونگذار مرد را موظف می‌داند که مهریه را به زن پرداخت کند. در این نوع مهریه زن می‌تواند مهریه خود را در حین عقد و یا بعد از عقد دریافت نماید. قانونگذار در صورت مطالبه زن مدتی به مرد فرصت می‌دهد که مهریه را به طور کامل به او پرداخت کند و میزان مهریه نیز با توجه به شرایط زن پرداخت می‌شود. برای مثال اگر زن باکره باشد مهریه او نصف خواهد شد اما اگر رابطه زناشویی انجام گرفته باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود. شرایط مرد نیز در نحوه پرداخت موثر است مثلا اگر مرد توان مالی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد برای او قسط بندی می‌کنند.

مهرالمثل | انواع مهریه

مهرالمثل یکی از انواع مهریه است که بر اساس ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی معین شده است. در این ماده ذکر شده است که چنانچه در حین عقد مهریه تعیین نشود و مرد پس از انجام رابطه زناشویی بخواهد زن را طلاق دهد زن مستحق دریافت مهرالمثل خواهد شد. مهرالمثل در واقع مهریه‌ای است که قانونگذاران برای زن تعیین خواهند کرد. اما میزان مهریه با توجه به شرایط زن متفاوت خواهد بود. منظور از شرایط زن میزان تحصیلات او، سن، سطح خانوادگی و… او می‌باشد که دادگاه با سنجیدن این شرایط مرد را ملزم به پرداخت مهرالمثل می‌کند.

بیشتر بخوانید : مهرالمثل 

مهرالمتعه | انواع مهریه

مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی چنانچه مهریه در حین عقد تعیین نشده باشد و مرد بخواهد قبل از انجام رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست حقی را به نام مهرالمتعه به زن پرداخت نماید. مهرالمتعه بر اساس شرایط مرد در نظر گرفته می‌شود، برای مثال اگر مرد دارای شرایط مالی خوبی باشد مهرالمتعه بیشتر و اگر دارای شرایط متوسطی باشد مهرالمتعه کمتر خواهد بود. نکته: مهریه از لحاظ زمان پرداخت نیز به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که شرح آن در مقاله‌هایی جداگانه آمده است برای مشاهده کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مهریه و نحوه پرداخت آن به سایت وکیل دادکام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دادکام خدمات حقوقی زیادی را از جمله مشاوره تلفنی و حضوری در خدمت شما عزیزان قرار می‌دهد و شما را در حل پرونده حقوقی خود یاری می‌نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حقی مالی که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد.

انواع مهریه کدامند ؟

مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه.

چنانچه مهر تعیین نشده باشد زن از دریافت مهریه محروم می‌شود ؟

خیر زن مستحق دریافت مهرالمثل و یا مهرالمتعه خواهد شد‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره