ازدواجخانواده

پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

بر اساس ماده ۱۱۰۲ ق.م پس از برقراری صحیح عقد نکاح میان زن و مرد، حقوق و تکالیفی برای هر یک از آن‌ها در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود که به انجام آن تکالیف تمکین گویند. به عنوان مثال زن موظف است در منزل و اقامتگاه شوهر سکونت گزیند و در مقابل زوج موظف به پرداخت نفقه به وی می‌باشد. گاهی اوقات زن و شوهر بنا به وجود شرایطی خاص مجبور به ترک منزل و اقامتگاه می‌شوند و کانون خانواده را بر هم می‌زنند. حال می‌خواهیم بدانیم پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن چیست و در صورت اثبات عدم تمکین چه عواقب و ضمانت اجراهایی به دنبال او خواهد بود؟ برای آشنایی با حکم قانونی ترک منزل توسط مرد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ترک منزل توسط زن

ماده ۱۰۰۵ ق.م بیان می‌کند که محل اقامت زن شوهردار منزل و محل اقامت شوهرش است. یکی از مواردی که قانون مدنی برای تمکین زن نام برده است سکونت و اقامت گزیدن در محل اقامتگاه شوهر است و در صورت خروج بدون دلیل و غیر موجه زن از اقامتگاه و انتخاب اقامتگاه جداگانه، عدم تمکین ایجاد می‌شود و زن ناشزه نام می‌گیرد. اما در موارد زیر اجازه خروج از اقامتگاه شوهر به زن داده می‌شود و عدم تمکین وی ضمانت اجرایی در پی نخواهد داشت:

۱- هرگاه زن و مرد ضمن عقد نکاح شرط کنند که زن بتواند مسکن و اقامتگاه جداگانه داشته باشد.

۲- زمانی که زن با رضایت زوج و همچنین اجازه محکمه مسکن جداگانه انتخاب کند. پس در صورت رضایت مرد خروج زن از اقامتگاه موجب نشوز او نشده و او استحقاق دریافت نفقه را دارد.

۳- زمانی که اقامت گزیدن زن در منزل به همراه شوهرش خوف ضرر به دنبال داشته باشد؛ (ضرر بدنی، مالی و شرافتی) در این صورت زن می‌تواند مطابق قانون و برای فرار از ضرر اقامتگاه جداگانه اختیار کند. در این صورت نیز پرداخت نفقه ادامه دارد و به عهده شوهر می‌باشد.

برای آشنایی با قوانین مربوط به تمکین و نشوز کلیک کنید.

عواقب و پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

اگر ترک منزل فاقد وجاهت قانونی باشد برای برقراری عدالت ضمانت اجراهایی به دنبال زن خواهد بود که به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۱- عدم استحقاق دریافت نفقه: نفقه عبارت است زن تامین نیازهای متعارف و درخور زن مانند مسکن، غذا، لباس و هزینه‌های متفرقه لازم برای زندگی که در صورت خروج زن از اقامتگاه و اثبات عدم تمکین وی، حق دریافت آن از زن سلب و شوهر از پرداخت آن معاف خواهد شد.

۲- عدم استحقاق تصنیف دارایی مرد هنگام طلاق: یکی از حقوقی که قانون برای زن درنظر گرفته است حق دریافت نصف اموال و دارایی مرد هنگام طلاق است؛ البته این حق زمانی ایجاد می‌شود که طلاق از سوی زوج درخواست شده باشد و همچنین زوجه به عدم تمکین و نشوز متهم نشده باشد. همانطور که می‌دانیم خروج غیرموجه زن از اقامتگاه شوهر عدم تمکین محسوب شده و حق دریافت تصنیف اموال مرد را از او سلب می‌کند.

۳- دریافت حکم مجوز ازدواج دوم توسط مرد: در صورت خروج زن از اقامتگاه و عدم تمکین عام و خاص و ادا نکرن وظایف زناشویی قاضی دادگاه به مرد اجازه ازدواج دوم مطابق قانون را می‌دهد و در صورت ادامه عدم تمکین از طرف زن، اعتراض وی در این مورد بلااثر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

منظور از ترک منزل توسط زن چیست؟

ترک منزل توسط زن به موقعیتی گفته می شود که زن بدون اجازه شوهر خانه ترک کرده و برای زندگی محلی غیر از محل زندگی شوهر اختیار کرده باشد. توضیحات کامل را در متن مقاله داده ایم.

چه پیامدهای قانونی در پی ترک منزل توسط زن وجود دارد؟

خانم باید متوجه باشد که این کار از نظر قانون احتمالا حق دریافت نفقه از او سلب شده و شوهر اجازه ازدواج دوم را نیز پیدا می کند. سایر عواقب در متن مقاله آورده شده است.

آیا در قانون امکان زندانی کردن زنی که خانه را ترک کرده است ، وجود دارد؟

خیر پیامدهای قانونی ترک منزل کیفری نبوده و خارج شدن زن از خانه پیامدی مثل زندانی شدن ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره