ازدواجخانوادهمهریه

نحوه تعیین مهرالمثل زن | موارد تعلق مهرالمثل به زن – عوامل موثر در تعیین مقدار و میزان

تعیین مهرالمثل زن یکی از موارد مهم در قانون مدنی می­‌باشد که بیان کننده­ یکی از مهم‌ترین حقوق زن در ازدواج است. همان­طور که می­‌دانید در قانون مدنی ما، برای زن چیزی به نام مهریه تعیین شده است که به انواع و اقسام گوناگونی تقسیم می­‌شود و از مهم‌ترین آن‌ها می­‌توانیم به مهرالمثل اشاره کنیم. در این مقاله به توضیح مهرالمثل زن و نحوه تعیین آن می‌پردازیم. برای آشنایی کامل با قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهرالمثل چیست و چه شرایطی برای تعیین آن وجود دارد ؟

زمانی که زوجین در حین عقد نکاح بنابر دلایلی که خودشان می­‌دانند نوع مهریه و میزانش را تعیین ننموده باشند و بین زوجین رابطه­ زناشویی واقع شده باشد، به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد.

در واقع این مهرالمثل را قانون برای زن تعیین کرده است تا بتواند حق خودش را بگیرد.

همان طور که توضیح دادیم در این مورد، مهرالمثل در واقع همان مهریه می‌باشد که به صورت توافقی میان زوجین تعیین نشده است و قانون آن را مشخص می­‌نماید و شوهر موظف به پرداخت آن می‌شود.

موردی که می­‌توانیم آن را به شما توصیه کنیم این است که تا جایی که امکان دارد حتما در عقد نکاح، نوع مهریه و میزان آن را تعیین نمایید تا بعدا به مشکلاتی از این قبیل برخورد ننمایید.

درست است که در عقد نکاح دائم لازم نیست میزان مهریه به صورت رسمی اعلام شود اما برای پیشگیری از مشکلات آتی، تعیین آن می­‌تواند به شما کمک زیادی در این زمینه نماید و روند طی شدن پرونده را تسریع بخشد.

برای آشنایی با قوانین کلی مربوط به مهر المثل کلیک کنید.

مواردی که در قانون مدنی در مهر المثل زن تعیین می شود

موضوعی که باید به آن توجه بسیاری کنید این است که الزام تعیین میزان مهریه در عقد موقت و صیغه وجود دارد و در عقد نکاح دائمی که میان زوجین بسته می­‌شود هیچ­گونه الزامی وجود ندارد که میزان مهریه را معین نمایند.

البته از لحاظ عرفی اگر بخواهیم بررسی نماییم، میزان مهریه در عقدنامه به صورت کامل و با جزییات ذکر می­‌گردد.

شرایطی هم وجود دارد که زن و شوهر مهرالمسمی یعنی همان مهریه­ را معین کرده‌اند اما بنابر دلایل قانونی باطل گردیده است که در این حالت قانون برای زن مهرالمثل در نظر می­‌گیرد.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که عقد نکاحی که میان زن و مرد بسته شده است باطل اعلام گردد و زن اطلاعی از بابت باطل شدن آن نداشته باشد و برای زن هم هیچ نوع مهریه‌ای تعیین نشده باشد، در این صورت نیز برای زن مهرالمثل در نظر گرفته می‌­شود.

همان طور که متوجه شدید، مهرالمثل زمانی موضوعیت پیدا می­‌کند که مهریه‌ای تعیین نشده باشد و یا مهریه­ تعیین شده باطل اعلام شود و در این میان رابطه­ زناشویی هم شکل گرفته باشد. در صورت تحقق این شروط زن مستحق دریافت مهرالمثل می­‌شود.

ممکن است مهریه مجهول و یا از نظر قانونی هیچ گونه مالیتی نداشته و یا در زمان استعلام آن، ملک غیر باشد که در صورت مجهول بودن و یا عدم مالیت داشتن، به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد و در حالتی که ملک غیر باشد، مثل یا قیمت آن ملک به زن تعلق می­‌گیرد مگر در صورتی که صاحب آن ملک اجازه بدهد که زن، ملک را تصاحب نماید.

نحوه تعیین مهرالمثل زن

در قانون مدنی ماده‌ای به طور کامل به این مورد اختصاص داده شده است و به این شکل بیان می­‌کند که در زمان تعیین مهرالمثل برای زن باید حال او از نظر شرافت خانوادگی و سایر صفات و عوامل تأثیرگذار در این ماده بررسی شود تا بتوان میزان مهرالمثل او را اعلام نمود.

در اصل مهرالمثل زن مقدار ثابتی ندارد که بتوانیم بگوییم فلان مبلغ یا فلان مقدار می­‌بایست پرداخت شود.

نکته‌ای که بیان آن حائز اهمیت است این می­‌باشد که توافق زوجین و یا رضایت مرد در خصوص تعیین مهرالمثل منتفی می­‌باشد و چنین چیزی ممکن نیست و مهرالمثل بر اساس شرایط عرفی و اجتماعی نام برده شده تعیین می­‌گردد.

برای دریافت مهرالمثل هم کافیست که زن به دادگاه مراجعه نماید و دادخواستی که حاوی درخواست تعیین مهرالمثل است را تقدیم نماید، پس از تأیید و بررسی کارشناس، مقدار مهرالمثل تعیین می­‌شود و حکم پرداخت آن نیز صادر می­‌گردد.

عوامل موثر در نحوه تعیین میزان مهرالمثل زن

عواملی مانند سن فرد، مشخصات ظاهری وی، وضعیت و شرایط تحصیلی او، اینکه از نظر شغلی در چه جایگاهی قرار گرفته است و در نهایت شرایط خانوادگی زن در میزان مهرالمثل تأثیرگذار است و برای تعیین میزان آن تمامی جوانب فوق بررسی می­‌گردد.

در نهایت این موارد را با مهریه سایر اشخاصی که به عنوان دوست و فامیل و خویشاوند و غیره هستند، مقایسه می‌­نمایند و مهرالمثلی برای فرد در نظر گرفته می­‌شود.

مهرالمثل برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می­‌کنند با آن‌هایی که در شهرهای کوچک و یا در روستاها ساکن هستند فرق دارد و میزان آن‌ها یکی نمی­‌باشد.

همچنین می­‌توان اذعان داشت که مهرالمثل زنی که تحصیلات عالیه دارد با زنی که هیچ نوع مدرک تحصیلی ندارد و یا تحصیلات پایینی دارد، متفاوت است و به شکل‌های گوناگونی تعیین می­‌گردد.

نکته مهم: تعلق مهرالمثل منوط به وقوع رابطه زناشویی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تعیین مهرالمثل زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تعیین مهرالمثل زن پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

مهرالمثل زن در قانون و حقوق چه معنایی دارد ؟

مهرالمثل در واقع نوعی مهریه می­‌باشد که ضمن عق نکاح تعیین نشده است و شرایط و ویژگی‌هایی که زن دارد در تعیین میزان آن اثرگذار است. دادگاه مهرالمثل را تعیین می‌کند.

مقدار مهرالمثل به چه میزان است ؟

مهرالمثل هر زنی با زن دیگر متفاوت است و بنابر میزان تحصیلات، سن و شرایط خانوادگی و اجتماعی وی تعیین می­‌شود و مبلغ مشخصی ندارد.

شرط تعلق مهریه به زن چیست ؟

تنها در صورتی به زن مهرالمثل تعلق می­‌گیرد که رابطه­ زناشویی میان آن‌ها صورت گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره