حضانتخانواده

حضانت موقت

یکی از امور مهم در زندگی مشترک مبحث حضانت فرزندان است. این موضوع زمانی اهمیت اصلی خود را نشان می‌دهد که زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند. حین طلاق این سوال مطرح می‌شود که سرپرستی فرزند با چه کسی است؟ کتاب هشتم از قانون مدنی به موضوع اولاد و نسب پرداخته است و بسیاری از ابهامات مربوط به حضانت را رفع نموده است. اما گاهی پروسه طلاق زمان زیادی طول می‌کشد. حال تکلیف حضانت کودک در این مدت زمان چیست؟ در این مطلب به بررسی حضانت موقت فرزند می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت چیست ؟

حضانت یک کلمه عربی از ریشه « حضن » است. این کلمه به معنای در کنار گرفتن کودک، پرورش دادن و پرستاری کردن از اوست. در اصطلاح قانونی به معنای نگهداری و مراقبت مادی و معنوی از طفل توسط شخص یا اشخاصی است که قانون تعیین می‌کند. 

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند

دستور موقت

دستور موقت محدود به موارد فوری است و به این معناست که شخص ذی نفع از دادگاه بخواهد تا زمان صدور حکم قطعی و نهایی، دستوری را صادر کند که در ضمن آن دستور منافع شخص تامین شود. اعتبار این دستور تا هنگام صدور رای است. به این اقدام دادرسی فوری هم گفته می‌شود چرا که دادگاه بدون ورود به ماهیت پرونده و بدون رعایت تشریفات قانونی به دلیل فوریت، حکمی موقتی را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت موقت فرزند

در مبحث حضانت بر اساس قانون حمایت از خانواده طرفین دعوا یا یکی از آن‌ها می‌تواند تا قبل از ورود به ماهیت دعوا از دادگاه بخواهد که در مورد نگهداری کودک، هزینه‌های نگهداری و نفقه زن دستورات لازمه را صادر نماید. به طور مثال زوجین قصد طلاق و جدایی دارند. در این صورت مادر می‌تواند درخواست کند که دادگاه تا قبل از صدور رای در خصوص طلاق و حضانت فرزند، در طی یک دستور امکان حضانت از فرزند را به مادر بدهد. پیش بینی قانون در خصوص این امر به این جهت است که گاهی طی شدن مراحل طلاق و صدور رای در خصوص حضانت فرزند بسیار زمان می‌برد. برای اینکه کودک در این مدت زمان بلاتکلیف نباشد و از نظر روحی و جسمی آسیب نبیند دادگاه موضوع حضانت که دارای فوریت است را موقتا و با یک دستور برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید :  حضانت فرزند قبل از طلاق

مراحل درخواست حضانت موقت فرزند

رای در خصوص حضانت فرزند معمولا در آخرین مرحله از پرونده جدایی یا طلاق صادر می‌شود. در این صورت اگر طرفین در مورد نگهداری فرزند با یکدیگر به توافق نرسند می‌توانند از دادگاه درخواست نمایند تا در این خصوص دستور موقتی صادر کند تا حکم نهایی صادر بشود. زوج یا زوجه هر کدام که خواهان نگهداری طفل هستند در همان ابتدای امر در دادخواست اولیه، نگهداری موقت از فرزند را می‌توانند مطرح کنند. اما اگر در دادخواستی که به دادگاه ارائه داده‌اند در مورد حضانت موقت کودک درخواستی نکرده باشند و در طی جلسات دادگاه به طور مثال بعد از جلسه اول یا دوم بخواهند حضانت کودک را بگیرند می‌توانند از قاضی همان دادگاهی که دادخواست اولیه را به او ارائه کرده‌اند بخواهند تا بر اساس ماده 310 آیین دادرسی مدنی و ماده 20 قانون حمایت از خانواده دستور موقت برای نگهداری کودک صادر کند که موقتا کودک نزد مادر یا پدر بماند. مرجع صالح برای صدور دستور موقت و رسیدگی به اعتراض به دستور موقت همان دادگاه خانواده‌ای است که به دعوای اصلی رسیدگی می‌کند.

مهلت دستور حضانت موقت

بر اساس ماده 7 حمایت از خانواده اعتبار این دستور موقت 6 ماه است. اگر بعد از گذشت 6 ماه دادگاه تصمیم نهایی را صادر نکند دستور موقت در خصوص حضانت لغو می‌شود و از آن رفع اثر می‌گردد. در این صورت طرفین می‌توانند مجددا درخواست صدور دستور موقت بدهند تا دادگاه با بررسی مجدد در صورت نیاز دوباره دستور موقت حضانت فرزند را صادر کند.

اعتراض به دستور موقت حضانت

بعد از صدور دستور موقت این دستور به طرفین ابلاغ می‌شود. از تاریخ ابلاغ به مدت 10 روز برای شخصی که دستور علیه او است حق اعتراض وجود دارد. به اعتراض در جلسه اول رسیدگی به دعوای اصلی پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 

تضاد دستور موقت با رای نهایی

هیچ تضمینی وجود ندارد که رای دادگاه موافق مفاد دستور موقت باشد. اگر در دستور موقت دادگاه حضانت را به مادر بدهد دلیلی محسوب نمی‌شود که در رای نهایی نیز حضانت به مادر داده شود. ممکن است بین دستور موقت و رای دادگاه تضاد وجود داشته باشد. به طور مثال دادگاه خانواده طی دستور موقت حکم به حضانت موقت مادر بدهد اما پس از صدور رای نهایی حضانت فرزند را به پدر بدهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص حضانت فرزند از مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت مو‌قت فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت مو‌قت فرزند پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا دستور موقت به معنای اعطای همیشگی حضانت است ؟

خیر. گاهی بین دستور و رای نهایی در خصوص حضانت تفاوت وجود دارد.

چه کسی دستور حضانت موقت را صادر می‌کند ؟

دادگاه خانواده‌ای که دادخواست اصلی در آن مطرح شده است.

اعتبار دستور موقت چند مدت است ؟

دستور موقت حضانت فرزند 6 ماه مهلت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره