ازدواجخانواده

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه | شرایط استفاده – تاثیر نوع مهریه بر حق حبس

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه یعنی چه ؟ در اصطلاحات فقهی و حقوقی یک اصطلاح به نام حق حبس وجود دارد بدین معنا که یکی از طرفین عقد اجازه امتناع از انجام تعهد خود را دارا می‌باشد تا زمانی که طرف مقابل عقد به تعهد خود عمل کند. حال می‌خواهیم بدانیم در زندگی زوجین نیز این اصطلاح کاربرد دارد یا خیر؟ آیا زوجه‌ای که مهریه عندالاستطاعه دارد می‌تواند از تمکین خودداری کند در حالی که ضمانت اجرایی به دنبال او نباشد و وی به عدم تمکین متهم نگردد؟ قانون تا چه حد این اجازه را به زوجه می‌دهد که از انجام وظایف خود امتناع ورزد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق  و حق حبس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حق حبس زوجه

بر اساس ماده ۱۰۸۵ ق.م زوجه می‌تواند تا زمانیکه مهریه‌اش را به طور کامل دریافت نکرده است از ادای وظایف خود و تمکین در برابر همسرش خودداری نماید و این عدم تمکین زن موجب ضایع و مسقط شدن حقوق او مانند حق نفقه نخواهد شد. در مدت استفاده زن از حق حبس زوج ملزم به پرداخت نفقه می‌باشد و نمی‌تواند او را به عدم تمکین متهم سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح 

شرایط استفاده از حق حبس

زوجه برای اینکه بتواند از حق حبس خود استفاده نماید باید مهریه‌اش حال باشد. یعنی برای پرداخت آن از سوی زوج زمان و مهلتی تعیین نشده باشد (مهریه موجل نباشد) و اینکه مطابق ماده ۱۰۸۶ ق.م ملاک استفاده از این حق، عدم تمکین زن ولو یک بار در مقابل شوهر است که معنای آن سر باز زدن از رابطه زناشویی است و زن تا وقتی که این وظایف زناشویی را ادا نکرده است می‌تواند از حق حبس‌اش استفاده نماید و اگر حتی یک بار به ادای وظایف زوجیت اقدام کرده باشد استحقاق اعمال حق حبس از وی سلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید : شرایط استفاده از حق حبس 

آیا حق حبس در مهریه عندالاستطاعه نیز به زوجه تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۵ ق.م زمانی حق حبس به زن تعلق خواهد گرفت که مهریه‌اش حال باشد و زمان و مهلتی برای دریافت آن مشخص نشده باشد. سوالی که در این بحث مطرح می‌شود این است که مهریه عندالاستطاعه که به قدرت و توان مالی مرد مربوط می‌شود نیز مهریه حال محسوب خواهد شد یا خیر؟

بیشتر بخوانید : قانون مهریه 

طبق قانون مدنی و رویه قضایی در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه و توافق زوجین بر پرداخت مهریه در زمان استطاعت مالی مرد دیگر حق حبس به زن تعلق نخواهد گرفت و زن تنها زمانی از این حق بهره‌مند می‌شود که مهریه‌اش عندالمطالبه باشد و هر زمان که اراده کند بتواند همسرش را به پرداخت آن ملزم بنماید.

پس زن در صورتی که مهریه عندالاستطاعه داشته باشد مجاز به اعمال حق حبس نیست و در صورت عدم ایفای وظایف زناشویی ناشزه تلقی و آثار نشوز بر وی بار می‌گردد.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس در مهریه عندالاستطاعه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس در مهریه عندالاستطاعه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره