خانوادهطلاق

مدت زمان رجوع بعد از طلاق | شرایط رجوع مرد پس از طلاق – تاثیر انواع طلاق بر امکان رجوع

مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است؟ بر اساس قانون مدنی کشورمان، طلاق را می­‌توانیم به دو قسمت طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم نماییم. لازم به ذکر است که در طلاق بائن، به محض این­که صیغه طلاق جاری شد، زن و مرد از یکدیگر جدا می­‌شوند و تمام آثار نکاح میان آن دو اتمام می­‌یابد. اما در طلاق رجعی، مرد این فرصت را دارد تا در زمانی به نام عده، به زن رجوع نماید و مجددا با وی زندگی کند. حال در این میان سوالی که شاید ذهن خیلی از افراد را درگیر کند اینست که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر می­‌باشد؟ یا این­که می­‌توانیم به این صورت سوال خودمان را مطرح نماییم که تا چه مدت بعد از طلاق رجعی، مرد این امکان را دارد که به همسر خودش رجوع نماید؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عده طلاق چیست ؟

عده عبارت می‌­باشد از مدتی که تا زمان انقضای آن، زنی که عقد نکاح وی منحل گشته است، نخواهد توانست به عقد شوهر دیگری دربیاید. طلاق بائن عده ندارد و در طلاق رجعی شرایطی قرار داده شده است که مرد می­‌تواند در مدت زمان عده که سه طهر می­‌باشد، به زن خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را از سر گیرد گویی طلاقی رخ نداده است. برای کسب اطلاع کامل درباره عده طلاق کلیک کنید.

طلاق رجعی چیست ؟

همان­طور که می­‌دانید در ماده 1148 قانون مدنی به طور کامل، طلاق رجعی تعریف شده است. در این ماده موضوعی که بیان شده است به این شکل می­‌باشد که در طلاق رجعی، برای شوهر در مدت عده حق رجوع در نظر گرفته شده است. برای اطلاع کامل درباره طلاق رجعی کلیک کنید.

مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است ؟

همان طور که متوجه شدید و ما برایتان بیان نمودیم، رجوع از طلاق صرفا در طول مدتی که زن عده طلاق نگه داشته است، امکان پذیر می­‌باشد. برای دانستن این مورد که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چه مقدار است لازم می‌­باشد تا مدت زمان عده طلاق رجعی را مورد بررسی قرار بدهیم. ماده 1151 قانون مدنی بیان می­‌نماید که مدت زمان عده طلاق، سه طهر ( سه بار پاک شدن از عادت ماهانه) می‌باشد. در این شرایط اگر زنی وجود داشته باشد که بنا به شرایطی مانند بیماری عادت ماهیانه نمی­‌شود و به صورت عادی می­‌بایست عادت ماهیانه شود، باید مدت سه ماه را به صورت عده نگه دارد.

اگر در این زمان زنی وجود داشته باشد که باردار است، باید تا وضع حمل وی را به عنوان مدت عده در نظر گرفت. در مورد زن باردار وضع حمل ممکن است حتی کمتر یا بیشتر از سه ماه و یا به عبارتی سه طهر باشد. شایان ذکر است که به محض این­که مدت زمان عده زن به پایان برسد، دیگر مرد حق این­که بخواهد به زن رجوع نماید را نخواهد داشت. در واقع اگر بعد از اتمام مدت زمان رجوع، زوجین تصمیم بگیرند که به هم رجوع کنند و مجدد با هم زندگی کنند، لازم است تا به دفاتر ازدواج مراجعه کنند و عقد نکاح مجددی را انجام بدهند.

برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

شرایط رجوع بعد از طلاق رجعی چگونه است ؟

زمانی­ که مردی به زن خود رجوع می­‌نماید، تمامی آثار طلاق میان زن و مرد از بین خواهد رفت و این به این معنا می­‌باشد که طلاق به صورت کلی بی‌اثر می­‌شود و زن و مرد به طور مجدد به زوجیت یکدیگر در می‌آیند. البته لازم است بدانید که برای رجوع از طلاق یک سری شرایط مورد نیاز است که عبارت است از:

  1. رجوع به طور کلی به اراده و خواست مرد و یا شوهر بستگی دارد.
  2. رجوع از طریق هر حرف و یا عملی که از طرف مرد واقع شود و قصد وی را به رجوع بیان نماید و آن منظور را برساند، محقق می­‌شود.
  3. در رجوع از طلاق دیگر نیازی نیست که صیغه عقد مجدد خوانده و جاری شود.
  4. زمانی که مرد تصمیم به رجوع گرفت حتما باید این رجوع از طلاق مورد ثبت قرار بگیرد.
  5. زمانی که برای رجوع از طلاق در نظر گرفته شده است دقیقا برابر با عده‌ای است که زن می­‌بایست نگه دارد و در طول مدتی که زن عده طلاق دارد، امکان پذیر است.

طلاق مجدد بعد از رجوع | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

زمانی را تصور کنید که مردی زن خود را طلاق می­‌دهد و در زمان عده زن، به وی مراجعت می­‌کند و تصمیم می­‌گیرد که زندگی خود را با همسرش ادامه بدهد. در این میان و به صورت دوباره قبل از نزدیکی به وی او را طلاق می‌­دهد، در این صورت به نظر شما حکم عده زن به چه صورت است؟ پاسخی که به این پرسش می­‌توان داد این است که زن باید بعد از طلاق دومش، عده را مانند سابق ادامه بدهد و آن را کامل نماید.

شرایط رجوع بعد از طلاق بائن چگونه است ؟

همان طور که اظهار داشتیم در رجوع از طلاق رجعی، شوهر می‌­تواند در زمان عده به زن مراجعت کند و این مورد را نیز باید مورد ثبت قرار بدهد. در حالی که در طلاق بائن، زن و شوهر به صورت کامل از هم جدا می­‌شوند و شرایط رجوع وجود ندارد مگر این­که به صورت دوباره و مجدد، به عقد هم درآیند و تشریفات ازدواج می‌­بایست به طور کامل رعایت شود.

شرایط ازدواج مجدد با همسر سابق | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

گاهی نیز پیش می‌آید که شاهد این مسأله باشیم که زن و شوهری پس از طلاق مجددا تصمیم می­‌گیرند تا با یکدیگر ازدواج نمایند و این مورد در صورتی امکان پذیر است که تعداد طلاق آن­‌ها کمتر از سه باشد. در این صورت است که از لحاظ قانونی هیچ گونه منعی برای آن­‌ها در نظر گرفته نشده است. اما موردی که باید زوجین به آن توجه بسیاری داشته باشند این است که می­‌بایست قبل از عقد زیر نظر مشاور تمامی آثار روحی و روانی و احتمالاتی که برای شکست مجدد آن زندگی وجود دارد و همچنین شرایط موفقیت آن زندگی را به صورت کامل بررسی نمایند و سپس به این امر مبادرت ورزند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت زمان رجوع بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت زمان رجوع بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا پس از این­که زن طلاق رجعی گرفت باید عده نگه دارد ؟

پاسخ این سوال مثبت می­‌باشد و زن باید بر اساس شرایط عده نگه دارد مگر خانم‌هایی که عده طلاق ندارند.

مدت زمان عده بعد از طلاق رجعی چه مقدار است ؟

سه ظهر یا سه پاک شدن از عادت ماهیانه.

آیا مرد بعد از طلاق بائن امکان رجوع به همسرش را دارد ؟

پاسخ این سوال منفی می­‌باشد و در این نوع از طلاق مرد تنها می­‌تواند به صورت مجدد با همسر خود عقد نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره