آیین دادرسیآیین دادرسی مدنیازدواجخانواده

اقامتگاه زن شوهردار | محل سکونت زن متأهل – استثنائات اقامتگاه زوجه

وقتی زن و مرد با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند قوانینی برای آن‌ها وضع می‌شود که هر دو باید از این قوانین تبعیت کنند. یکی از این قوانین محلی است که زن باید در آن اقامت داشته باشد. طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن موظف است که پس از عقد نکاح در منزل شوهر خود اقامت داشته باشد. اما در برخی موارد ممکن است که محل اقامتگاه زن منزل همسر او نباشد و زن مجاز به اقامت در محل زندگی دلخواه خود شود. این به این معنی است که زن می‌تواند با وجود شرایطی مسکن جداگانه داشته باشد و با همسر خود زندگی نکند. اما چه شرایطی می‌تواند به زن حق بدهد که در مسکن جداگانه‌ای زندگی کند؟ در ادامه به این مباحث و بررسی اقامتگاه زن شوهردار می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اقامتگاه زن شوهردار

چون طبق قانون مرد ریاست خانواده را دارد و معمولا زن و مرد بعد از ازدواج در منزل مشترک که توسط شوهر تهیه شده اقامت می‌گزینند اقامتگاه زن شوهردار خانه مرد و منزل مشترک است.

پیشنهاد می‌شود مقاله انواع تمکین زن را بخوانید.

استثنائات اقامتگاه زن شوهردار

همانطور که در مقدمه گفته شد در برخی موارد زن مجاز است که در خانه مرد سکونت نداشته باشد و به تبع آن اقامتگاهش دیگر خانه شوهر نباشد. در این موارد اقامتگاه زن محل سکونت دلخواهش است. مواردی که به زن اجازه سکونت در مسکن دیگر را می‌دهند به شرح زیر می‌باشند:

اقامتگاه نامعلوم

برخی مردان به واسطه شغل خود اقامتگاه معلومی ندارند و در این صورت دادگاه به زن اجازه می‌دهد که در خانه دیگری سکونت داشته باشد. طبق ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی چنانچه مرد در محل مشخصی ساکن نباشد زن می‌تواند با اجاره یا خرید مسکن جداگانه در جای دیگری اقامت داشته باشد. برای مثال مرد در تهران ساکن است اما زن در کرج اقامت دارد.

شرط عقد نکاح

چنانچه زن در حین عقد نکاح شرط کند که باید در محل جداگانه‌ای اقامت داشته باشد قانون نیز به او این اجازه را خواهد داد.

ضرر جسمی و زیان مالی

در صورتی که زن در خانه شوهر دچار زیان جسمی شود و یا از نظر مالی آسیبی ببیند می‌تواند با مراجعه به دادگاه و کسب اجازه از محکمه محل اقامت خود را جدا کند و خانه‌ای جداگانه داشته باشد.

اذن شوهر در تعیین اقامتگاه دلخواه زن شوهردار

چنانچه شوهر به زن اجازه دهد که در جای دیگری زندگی کند قانون نیز این حق را به او داده و زن می‌تواند محل اقامت خود را تغییر دهد.

اثبات عدم تمکین با تغییر اقامتگاه

چنانچه زن به دلایلی که در بالا ذکر شد اقامتگاه خود را تغییر دهد دادگاه او را به عدم تمکین از همسر محکوم نخواهد کرد اما اگر دلایل بالا را نداشته باشد در واقع از شوهر خود تمکین نکرده است و محکوم می‌شود.

اجبار مرد به سکونت در محل دلخواه زن

اگر ضمن عقد نکاح یا پس از آن مرد به زن حق تعیین سکونتگاه مشترک را بدهد مجبور به اقامت در محل دلخواه زن می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی پرونده خود را به نتیجه دلخواهتان برسانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقامتگاه زن شوهردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اقامتگاه زن شوهردار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره