خانوادهطلاق

رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن

زندگی مشترک ممکن است به جدایی بکشد و در برخی از موارد زمانی که طرفین از همدیگر کراهت دارند یا به هر دلیلی امکان ادامه زندگی مشترک برای آن‌ها وجود ندارد با توافق یکدیگر از هم جدا می‌شوند که اصطلاحا به این نوع از جدایی طلاق توافقی می‌گویند. آنچه که در این جا قصد بررسی آن را داریم خود موضوع طلاق توافقی نیست بلکه رجوع کردن از طلاق توافقی است. با توجه اینکه در طلاق توافقی طرفین هر دو خواستار جدایی هستند سوال اصلی که مطرح است این می‌باشد که آیا امکان رجوع‌ازطلاق‌توافقی وجود دارد؟ آیا اراده شوهر برای رجوع از طلاق به تنهایی کافی است یا خیر؟ یا رجوع هم باید با توافق طرفین باشد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ماهیت طلاق توافقی

برای مشخص شدن این موضوع که آیا امکان رجوع از طلاق توافقی وجود دارد ابتدای امر باید بررسی کرد که ماهیت طلاق توافقی رجعی است یا بائن. در رابطه با این موضوع دو دیدگاه دیده می‌شود. به نظر گروهی ماهیت طلاق توافقی مانند طلاق مبارات است که طرفین از یکدیگر اکراه دارند پس نمی‌شود از آن رجوع کرد. اما نکته مهم این است که گاهی در طلاق‌توافقی اصلا مالی هبه نمی‌شود یا بذل مهریه وجود ندارد در حالی که در طلاق مبارات اصولا بذل مهر و هبه عوض وجود دارد. از نظر گروهی دیگر طلاق توافقی از اقسام طلاق رجعی است و امکان رجوع از آن وجود دارد اما نظر غالب بر بائن بودن آن است.

رجوع از طلاق توافقی

بعد از بررسی دو نظر می‌توان به این نتیجه رسید که طلاق توافقی اولا و بالذات رجعی است و امکان رجوع از آن وجود دارد. زیرا ممکن است که طرفین از هم جدا شوند و در مقابل مرد تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید و با اینکه از هم کراهت دارند اما نیازی نباشد تا زن عوضی را پرداخت کند. اما اگر شرایطی به وجود بیاید که در هنگام طلاق توافقی زن مجبور شود عوض بپردازد یا از مهریه خود بگذرد که در این صورت این طلاق توافقی زیر مجموعه طلاق مبارات قرار می‌گیرد.

د‌ر صورتی که طلا‌ق‌توافقی به شکل مبارات باشد با رعایت شرایط ر‌جوع د‌ر طلاق مبارات شوهر نمی‌تواند به زن خود رجوع کند مگر تحت یک استثنا. د‌ر طلاق مبارات فقط د‌ر صورتی حق ر‌جوع وجود دارد که عوض هبه شده یا مهریه بذل شده به زن برگردد. یعنی زن از بخشیدن مهریه‌ای که بذل کرده منصرف شود یا اینکه بخواهد آن عوضی را که هبه کرده است پس بگیرد. در این صورت طلاق قابل رجوع است.

چگونگی رجوع در طلاق توافقی

د‌ر صورت توافقی بودن شرایط ر‌‌جوع‌ازطلا‌‌ق همان گونه است که د‌ر قانون مطرح شده است یعنی باید د‌‌ر زمان عده زن باشد. مرد می‌تواند با کلام یا گفتار خود به همسرش رجوع‌کند و از او بخواهد که به زندگی برگردد.

ثبت رجوع در طلاق توافقی

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده رجوع از طلاق توافقی هم باید در دفترخانه‌ای که طلاق صورتجلسه شده است ثبت شود. مرد یک ماه فرصت برای ثبت دارد. در صورتی که طلاق توافقی از نوع رجعی بوده که به آسانی ثبت می‌گردد. اما اگر از نوع مبارات بوده است در ابتدا اثبات می‌گردد که زن از بذل مهریه پشیمان است یا اینکه عوضی را که داده پس گرفته است. بعد وقتی این موضوع ثابت شد حالا می‌توان رجوع‌ازطلاق را ثبت کرد. قطعا عدم ثبت واقعه رجوع سبب مجازات از سوی قانونگذار است.

عدم امکان رجوع از طلاق توافقی

موانع رجو‌ع از طلا‌ق‌توافقی همان است که ماده 1145 قانون مدنی به طور کلی برای طلاق مطرح نموده است. از جمله طلاق زن یائسه و طلاق قبل از نزدیکی به دلیل نداشتن عده و همچنین طلاق بعد از سه بار وصلت متوالی و طلاق خلع و مبارات که در این خصوص پیش از این گفته شده است که در چه صورت امکان رجوع وجود دارد. نکته: معمولا زنان در طلاق توافقی تمام یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشند تا روند طلاق تسریع و همچنین حق رجوع از مرد سلب گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در خصوص رجوع‌درطلاق توافقی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. وکیل دات کام پاسخگوی مشکلات حقوقی شما در سریع‌ترین زمان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌جوع د‌ر طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌جوع در طلاق تو‌افقی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا امکان رجوع از طلاق توافقی وجود دارد ؟

بله امکان رجوع هست اما طلاق توافقی عمدتا بائن است که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

چه کسی د‌ر طلاق توافقی باید رجوع کند ؟

در صورت رجعی بودن طلاق مرد رجوع می‌کند و در صورت بائن بودن مرد چنین حقی ندارد که د‌ر متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا د‌ر طلاق تو‌افقی باید رجوع از طلاق ثبت شود ؟

بله باید رجوع ثبت شود و مرد در صورت عدم ثبت مجازات می‌شود که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره