خانوادهطلاق

شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک

هر امضایی که شما بر روی کاغذ می‌زنید قطعا اثراتی به دنبال دارد. این که انسان بدون هیچ آگاهی و یا بدون خواندن سند و برگه‌ای آن را امضا کند اشتباه محض است. گاهی انسان تحت تاثیر شرایط و جو اطراف شروطی را می‌پذیرد و حتی بدون آگاهی زیر این شروط را امضا می‌کند. یکی از این مواقع در هنگام ازدواج است. سر سفره عقد هر دو عروس و داماد به قدری خوشحال هستند که هر شرطی را بی‌چون و چرا امضا می‌کنند. در داخل عقدنامه بخشی مربوط به شروط دوازده گانه طلاق می‌باشد. در این مطلب به بررسی شروط ضمن عقد قباله ازدواج پرداخته‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شروط دوازده گانه طلاق

از سال 1360 در عقدنامه دو بند به شکل پیش فرض قرار گرفت که در هنگام عقد سردفتر ملزم به خواندن آن‌ها برای زوجین است. بعد از توضیح هر بند باید آن‌ها را به امضای زوجین برساند. در بند ب عقدنامه دوازده شرط مطرح شده است که در صورت وجود این شروط زوجه حق دارد تقاضای طلاق از شوهر را بکند. در ادامه هر یک از این شروط  توضیح داده می‌شود. البته طرفین می‌توانند خارج از این موارد برای ازدواج خود شروطی را مطرح کنند.

برای آشنایی با نحوه درخواست طلاق کلیک کنید.

شرط اول از شروط دوازده گانه طلاق

یکی از حقوق مسلمی که زن در زندگی مشترک دارد حق دریافت نفقه از شوهر است. در شرط اول ذکر شده است که اگر شوهر به مدت 6 ماه حقوق مالی زوجه را پرداخت نکند و امکان اجبار او وجود نداشته باشد زن حق طلاق دارد. حقوق مالی زن که باید شوهر پرداخت کند نفقه، اجرت المثل و مهریه است. در صورتی که شوهر این حقوق را پرداخت نکند ابتدا دادگاه او را مجبور به پرداخت می‌کند و اگر چنین چیزی ممکن نباشد زن می‌تواند طلاق بگیرد.

شرط دوم از شروط دوازده گانه طلاق

بد رفتاری شوهر اگر به حدی برسد که برای زوجه غیر قابل تحمل شود این حق را برای زن ایجاد می‌کند که بتواند طلاق بگیرد. بر اساس ماده 1103 قانون مدنی زوجین ملزم به خوش رفتاری با یکدیگر هستند. قطعا حسن معاشرت معنای مختلفی برای هر کس دارد. بنابراین برای این که رفتار شوهر را حسن معاشرت دانست یا سوء رفتار باید به دو معیار عرف اجتماعی و شخصیت زوجه توجه کرد. در صورتی که شوهر رفتاری داشته باشد که از نظر عرف جامعه بد رفتاری باشد به طور مثال مدام اخم کند و اصلا مهربان نباشد یا اینکه با توجه به شخصیت زوجه در هنگام حرف زدن با همسرش از الفاظ نامناسب استقاده کند مصداق عدم رعایت حسن برخورد است. اگر این رفتارها به حدی برسد که غیر قابل تحمل باشند نه اینکه گاهی بخاطر شرایط خاص شوهر بداخلاقی کند، این حق برای زن ایجاد می‌شود که طلاق بگیرد.

شرط سوم از شروط دوازده گانه طلاق

هنگامی که شوهر یک بیماری خطرناک دارد و این بیماری قابل درمان نباشد و سلامتی زن را به خطر بیندازد زن می‌تواند برای حفظ جان طلاق بگیرد.

شرط چهارم

دیوانه بودن زوج این حق را برای زن ایجاد می‌کند که طلاق بگیرد. البته در ابتدای امر امکان فسخ نکاح وجود دارد ولی در صورتی که نکاح را نتوان فسخ کرد زن می‌تواند طلاق بگیرد. قطعا استفاده از واژه دیوانه نشان می‌دهد که هر گونه بیماری روانی شوهر باعث ایجاد حق طلاق برای زوجه می‌شود.

شرط پنجم

اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبرو و مصالح خانوادگی زن آسیب می‌زند. الزاما این شغل نباید خلاف قانون باشد. گاهی شغلی کاملا قانونی است اما با شان و آبروی زن مغایرت دارد. در این صورت دادگاه با بررسی موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن و سپس با بررسی شغل در صورت وجود مغایرت اجازه طلاق را به زن می‌دهد.

شرط ششم

در صورتی که شوهر مرتکب عملی شود و به دنبال آن به مجازات حبس 5 سال یا بیشتر محکوم شود و حکم مجازات نیز در حال اجرا باشد یعنی شوهر در حبس باشد و این حبس بیشتر از 5 سال طول بکشد زن ملزم به ادامه زندگی مشترک نیست. البته اگر شوهر محکومیت مالی داشته باشد و به خاطر ناتوانی از پرداخت محکوم‌به به 5 سال حبس شود یا اینکه به حبس و جزای نقدی محکوم شود که مجموعا باعث شود 5 سال یا بیشتر در حبس بماند حق طلاق برای زن ایجاد می‌گردد. آن چه اهمیت دارد محکوم به حبس بودن به مدت 5 سال و بیشتر است حالا هر دلیلی که داشته باشد و اینکه حکم در حال اجرا باشد نه این که در حال تعلیق باشد یا به هر دلیلی اجرای آن متوقف شده باشد.

شرط هفتم

اعتیاد شوهر به هر چیزی که به تشخیص دادگاه سبب شده باشد زندگی برای زن سخت شده باشد و حتی به سلامتی او آسیب وارد کند به طور مثال اعتیاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر. البته این جا چیزی درمورد دخانیاتی مانند سیگار و قلیان و… گفته نشده است زیرا از نظر عرفی سیگار کشیدن اعتیاد بسیار مضر نیست اما این امکان وجود دارد که در شرایطی خاص با صلاح دید دادگاه استعمال این دخانیات نیز ایجاد حق طلاق برای زوجه بکند.

شرط هشتم

در صورتی که زوج بدون هیچ عذر موجهی و بدون اطلاع دادن به مدت 6 ماه متوالی غیبت کند. البته این 6 ماه باید پشت سر هم باشد گاهی غیبت از 6 ماه هم بیشتر است اما چون متوالی نبوده مثلا گاهی شوهر برمی‌گشته یا خبری از خود می‌داده است حق طلاق ایجاد نمی‌کند.

شرط نهم

از دیگر مواردی که برای زن حق طلاق را ایجاد می‌کند محکومیت شوهر به مجازاتی است اعم از حدی یا تعزیری که مغایرت با شان و موقعیت زن دارد. قطعا تشخیص مغایرت داشتن یا نداشتن با دادگاه است.

شرط دهم

اگر بعد از گذشت 5 سال از زندگی مشترک مرد نتواند بچه‌دار شود زن می‌تواند طلاق بگیرد. این بچه‌دار نشدن می‌تواند به هر دلیلی باشد مثلا عقیم بودن مرد. فرقی در این که این مشکل از ابتدا بوده یا بعد از ازدواج به وجود آمده است نیست بلکه مهم آن است که بعد از 5 سال مرد نتواند بچه‌دار شود.

شرط یازدهم

در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و به مدت 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه اثری از او نباشد زن اجازه طلاق دارد. تفاوت مفقودالاثر شدن با غیبت شوهر در این است که اولا در غیبت باید 6 ماه متوالی صبر کرد تا زن بتواند طلاق بگیرد ولی مفقودالاثری حتی اگر یک ماه هم باشد کافی است. فقط باید اثبات گردد که مرد مفقودالاثر شده در این صورت زن می‌‌تواند اقدامات اولیه طلاق خود را انجام دهد. دوم در غیبت شوهر ملاک مدت زمان عدم مراجعه شوهر است که باید 6 ماه طول بکشد ولی در مفقودالاثری مهم زمان مراجعه زوجه به دادگاه است که از آن زمان باید 6 ماه را محاسبه کرد. ممکن است که شوهر 1 سال است که گم شده یا یک ماه، هیچ فرقی ندارد. مهم تاریخ مراجعه زن به دادگاه برای طلاق است.

شرط دوازدهم

آخرین شرط که در زندگی زناشویی زیاد پیش می‌آید ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول است که برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند.

برای آشنایی با شرایط رجوع از طلاق کلیک کنید.

استفاده از شروط دوازده گانه طلاق

با توجه به این که از نظر شرعی و قانونی حق طلاق با مرد است قانون گذار سعی کرده است تا با درج این شروط در عقدنامه از حقوق زن در زندگی مشترک دفاع کند تا زن مجبور به ادامه زندگی مشترک در حالی که برای او رنج‌آور است نشود. در صورت بروز هر یک از شروط بالا زن می‌تواند با ادله خود به دادگاه مراجعه نماید و طلاق بگیرد. البته اینکه زن در واقعیت در رویه قضایی تا چه حد می‌تواند حق خود را بگیرد موضوعی جداست. توصیه می‌شود حتما برای تسهیل در روند پرونده طلاق از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید. با استفاده از دانش یک وکیل خانواده مجرب می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر به خواسته خود برسید زیرا پرونده طلاقی که از سوی زن مطرح شود دارای پروسه‌ای پیچیده و طولانی است که وکلای وکیل دات کام به راحتی می‌توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شروط دوازده گانه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شروط دوازده گانه طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امضای تمام شروط دوازده گانه الزامی است ؟

خیر، طرفین هر شرطی را که بخواهند می‌توانند امضا کنند و هر کدام را که نمی‌خواهند می‌توانند رد کنند که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

آیا علاوه بر شروط دوازده گانه طلاق می‌توان شرط دیگری مطرح کرد ؟

بله، هر شرطی که طرفین بخواهند می‌توانند اضافه کنند که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره