خانوادهمهریه

حق مهریه | مالکیت زن بر مهریه – آثار این مالکیت – حق مهریه در عقد موقت

در سال هزاران مورد عقد نکاح در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. عقد نکاح یک امر مقدس است که دین اسلام آن را بسیار توصیه نموده است. عقد نکاح نیز دارای قوانینی می‌باشد و زن و مرد را ملزم به پذیرفتن مسئولیت‌هایی می‌کند که طبق قانون بر عهده‌شان قرار گرفته است. ‌یکی از مسئولیت‌های مرد مهریه است. در ادامه توضیحات کامل‌تری در رابطه با حق مهریه و مالکیت زن‌ بر آن برایتان شرح داده شده است، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حق مهریه زن

مهریه یکی از حقوق زن در هنگام عقد نکاح می‌باشد و طبق قانون مرد موظف است که آن را پرداخت کند. میزان مهریه در عقدنامه ذکر می‌شود و زن می‌تواند هرگاه که بخواهد آن را مطالبه کند.

حق زن بر مهریه و مالکیتش بر آن

وقتی خطبه عقد نکاح میان زن و مرد خوانده می‌شود زن مالک مهریه خواهد شد و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی در هنگام عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را تصرف کند یا به عبارت ساده آن را از شوهر دریافت نماید.

برای آشنایی با شرایط مهریه زن خیانتکار کلیک کنید.

با وجود اینکه زن مالک مهریه است در صورت عدم پرداخت آن تکلیف چیست ؟

همان طور که در بالا گفته شد مهریه به زن تعلق دارد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. چنانچه زن مهریه خود را مطالبه کند و مرد از پرداخت آن خودداری نماید زن این حق را خواهد داشت که با مراجعه به دادگاه مهریه خود را وصول کند. در این صورت زن می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه‌اش را از شوهر او مطالبه نماید. دادگاه نیز حکم توقیف اموال مرد را صادر می‌نماید و مهریه زن را از محل آن پرداخت خواهد کرد.

پرداختن مهریه به چه شکل خواهد بود ؟

پرداختن مهریه با توجه به شرایط مرد متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورتی که مرد در وضعیت مالی بسیار خوبی به سر برد دادگاه او را مکلف می‌کند که مهریه همسرش را به طور کامل به او پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت دادگاه حکم توقیف اموال را صادر می‌کند.

اما اگر مرد شرایط مالی خوبی نداشته باشد دادگاه مهریه زن را قسط بندی نموده و مرد را موظف می‌کند که در زمان معین شده قسط مهریه زن را به او پرداخت نماید. در صورتی که مرد در پرداخت قسط کوتاهی کند زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بیان این موضوع خواهان رسیدگی به آن شود.

برای آشنایی با انواع مهریه کلیک کنید.

بخشش حق مهریه توسط زن

همان طور که گفته شد زن مالک مهریه است و می‌تواند هر تصرفی در آن ایجاد کند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را به مرد ببخشد و از دریافت آن صرف نظر کند. برای بخشش مهریه زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد اقرار نماید که مهریه را دریافت کرده است و یا آن را بخشیده است. برای آشنایی با نحوه و شرایط بخشیدن مهریه کلیک کنید.

آیا در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است ؟

در عقد موقت چنانچه مهریه‌ای تعیین نشود عقد باطل‌ خواهد بود و به همین دلیل در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است و مرد موظف است آن را پرداخت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق مهریه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

تعریف مهریه چیست ؟

حقی مالی که در عقد نکاح زوجین به زن تعلق خواهد داشت.

آیا زن مالک مهریه است ؟

بله طبق ماده ۱۰۸۲ قانون‌ مدنی زن در حین عقد مالک مهریه می‌شود.

در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است ؟

بله.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره