خانوادهمهریه

مهریه فسخ نکاح | تکلیف مهریه در صورت فسخ – میزان مهریه زوجه در فسخ

در هنگام فسخ نکاح مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد مکلف است که با توجه به میزان مهریه و شرایط زن آن را به طور کامل پرداخت کند. اما در صورتی که نکا‌ح فسخ شود شرایط پرداخت مهر‌یه نیز کمی متفاوت‌تر خواهد بود. در ادامه توضیحاتی را در خصوص مهریه فسخ نکاح بیان نموده‌ایم. برای آشنایی با نحوه مطالبه مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف مهریه از منظر حقوقی

مهریه یکی از حقوقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق گرفته و مسئولیت پرداخت آن نیز به عهده مرد می‌باشد. مهریه حق مسلم زن است و او می‌تواند هر گاه که بخواهد آن را مطالبه کند. در صورتی که زن مهریه‌اش را مطالبه کند مرد می‌بایست آن را پرداخت نماید و در غیر این صورت دادگاه حکم توقیف اموال مرد را صادر نموده و مهریه زن را وصول خواهد کرد.

آیا در فسخ نکاح نیز مهریه به زن تعلق می‌گیرد ؟

شرایط مهر‌یه در مواقعی که نکا‌ح فسخ می‌شود کمی متفاوت‌تر است. تکلیف مهریه در هنگام فسخ نکاح به شرح زیر می‌باشد:

پیش از وقوع رابطه زناشویی

چنانچه زن و شوهر بخواهند که نکاح خود را فسخ نمایند و در هنگام فسخ آن رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد طبق قانون به زن هیچ مهریه‌ای تعلق نمی‌گیرد و مرد ملزم به پرداخت مهریه به او نخواهد بود.

نکته یک: چنانچه پیش از عقد مهریه تعیین شده باشد و فسخ به دلیل عنن (ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی) اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه را بگیرد.

نکته دو: اگر طرفین حین عقد مهریه تعیین نکنند و نکاح به سبب عنن مرد فسخ شود زن مستحق نصف مهرالمثل می‌گردد.

نکته سه: در تمامی فروض فوق رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تعیین مهریه دختر باکره کلیک کنید.

مهریه فسخ نکاح بعد از وقوع رابطه زناشویی

اگر در حین فسخ نکاح رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه‌ای که در عقدنامه ذکر شده است خواهد بود و چنانچه مهریه را تعیین نکرده باشند زن مستحق دریافت مهرالمثل می‌شود.

مهرالمثل مبلغ مشخصی ندارد و مقدار آن ‌برای هر فرد متفاوت خواهد بود. مقدار مهرالمثل با توجه به سطح خانوادگی زن، تحصیلات و… محاسبه می‌شود و به وی پرداخت می‌گردد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص مهرالمثل کلیک فرمایید.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد می‌توان گفت که تعلق مهریه در هنگام فسخ نکاح به رابطه زناشویی میان زوجین و تعیین یا عدم تعیین مهریه بستگی دارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهر‌یه فسخ نکا‌ح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهر‌یه فسخ نکا‌ح پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا زن می‌تواند در هنگام فسخ نکا‌ح پیش ازانجام رابطه زناشویی مهریه دریافت کند ؟

خیر هیچ مهریه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت مگر در صورت فسخ به علت عنن مرد که شرح آن در مقاله آمده است.

اگر رابطه زناشویی صورت گرفته باشد در هنگام فسخ نکا‌ح به زن مهریه تعلق می‌گیرد ؟

بله تمام مهریه به او پرداخت می‌شود و در صورت عدم تعیین مهریه مهرالمثل به او تعلق می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره