ارثحقوقی

ارث بردن فرزند رضاعی | بررسی تعلق یا عدم تعلق ارث – شرایط تحقق نسبت رضاعی

در شرع اسلام و قانون ایران در صورت عدم وجود موانع ارث فرزندان از والدین خود ارث می‌برند. گاهی رابطه بین والدین و فرزندان رابطه‌ای خونی برقرار است. یعنی نطفه طفل حاصل رابطه زناشویی میان زن و مرد می‌باشد. اما گاهی هم رابطه فرزند با والدین خود به دلیل یک رابطه خونی نیست مانند فرزندان رضاعی. فرزند رضاعی زمانی مطرح می‌شود که زنی به غیر از مادر خونی کودک به او شیر بدهد. اما آیا فرزند رضاعی از همان حقوق فرزندان خونی برخوردار است؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی یکی از حقوق مالی فرزندان رضاعی یعنی ارث بردن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

فرزند رضاعی کیست ؟

رضاع در لغت به معنای شیر دادن و شیر خوردن از پستان است. در اصطلاح فقهی و حقوقی رابطه رضاعی حاصل خوردن شیر زنی به غیر از مادر است. هرگاه یک طفل با رعایت شرایطی از شیر یک زن دیگر به غیر از مادر خونی خود تغذیه کند آن طفل فرزند رضاعی زن محسوب می‎‌شود. البته طفل با سایر اعضای خانواده مانند پدر و فرزندان دیگر خانواده حتی با اقوام نیز رابطه رضاعی دارد.

از عمده‌ترین آثار رابطه رضاعی ایجاد محرمیت و حرمت نکاح با فرزند رضاعی است.

شرایط تحقق نسبت رضایی | ارث بردن فرزند رضاعی

در قانون مدنی در بخش موانع نکاح در ماده 1046 قرابت رضاعی را از موانع نکاح دانسته و برای تحقق آن پنج شرط مطرح کرده است. در صورت رعایت این پنج شرط نسبت رضاعی ایجاد می‌شود.

1/ شیر زن حاصل بارداری فرزند مشروع باشد.

2/ فرزند شیر را مستقیم از پستان زن بمکد و اینکه شیر دوشیده شود و در شیشه شیر به کودک داده شود سبب ایجاد رابطه رضاعی نمی‌گردد.

3/ طفل یک شبانه روز کامل یا 15 دفعه متوالی شیر کامل را بخورد. کودک نباید در مابین شیردهی غذاهای دیگر یا شیر زنی دیگر را بخورد.

4/ از هنگام تولد تا قبل از تمام شدن دو سال شیر را خورده باشد.

5/ شیری که می‌خورد از یک زن و یک شوهر باشد. به طور مثال اگر مردی دو زن دارد رابطه رضاعی زمانی ایجاد می‌شود که کودک شیر یکی از آن زن‌ها را بخورد. اگر یک مقدار از شیر زن اول و یک مقدار از شیر زن دوم را بخورد با این که یک شوهر دارند اما رابطه رضاعی ایجاد نمی‌شود.

برای آشنایی کامل با طبقات ارث کلیک کنید.

ارث بردن فرزند رضاعی

اگر چه که به سبب شیر دادن قرابت رضاعی ایجاد می‌شود اما تنها اثر آن محرمیت و در واقع حرمت در نکاح است. قرابت رضاعی باعث ارث بردن نمی‌گردد. زنی که به یک کودک شیر می‌دهد آن کودک فرزند رضاعی او است. زن مادر رضاعی و شوهر او پدر رضاعی فرزند است. اما رابطه وراثت و ارث بری میان والدین و خویشاوندان رضاعی با کودک وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند رضاعی از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن فرزند رضاعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن فرزند رضاعی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

فرزند رضاعی کیست ؟

در صورتی که شخصی غیر از مادر کودک به او شیر بدهد آن زن مادر رضاعی فرزند محسوب می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا فرزند رضاعی ارث می‌برد ؟

خیر، به دلیل قرابت رضاعی اشخاص از هم ارث نمی‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره