حضانتخانواده

حضانت دختر بعد از طلاق

پس از طلاق دادگاه یکی از والدین را مکلف خواهد کرد که حضانت فرزند خود را به عهده بگیرد و از او به خوبی مراقبت نماید. حضانت فرزند در واقع یکی از تکالیف پدر و مادر می‌باشد که بعد از طلاق می‌بایست به آن عمل شود. پس از طلاق دادگاه صالح‌ترین فرد را برای حضانت فرزند انتخاب می‌کند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص حضانت فرزند دختر در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائم کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت چیست ؟

حضانت در واقع به معنی نگهداری از فرزند و رسیدگی به او می‌باشد. برای مثال وقتی حضانت فرزند به مادر سپرده می‌شود او موظف است که از فرزند خود به خوبی مراقبت نماید و در راستای برطرف نمودن نیازهای او تلاش کند.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند  

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

وقتی زوج و زوجه از یکدیگر طلاق می‌گیرند حضانت فرزند د‌ختر طبق قانون با مادر خواهد بود. مادر موظف است که دختر را تا رسیدن به سن هفت سالگی تحت حضانت خود قرار دهد. البته این در صورتی است که مادر صالح باشد و صلاح کودک را بخواهد و در غیر این صورت حضانت دختر با پدرش خواهد بود.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق 

در صورتی که مادر حضانت فرزند دختر را نپذیرد تکلیف چیست ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که با وجود اینکه دادگاه حضانت د‌ختر را تا هفت سالگی به مادر می‌دهد مادر حضانت فرزند را نپذیرفته و از دادگاه می‌خواهد که حضانت را به فرد دیگری واگذار کند. برای مثال اگر مادر از لحاظ مالی در شرایط خوبی نباشد و به همین دلیل از حضانت د‌ختر خودداری کند دادگاه حضانت د‌ختر را به پدر واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مادر

طبق قانون یکی از مواردی که حضانت فرزند د‌ختر را از مادر سلب می‌کند ازدواج مجدد او می‌باشد. اگر مادر پس از طلاق با شخص دیگری ازدواج کند دادگاه حضانت د‌ختر را از او سلب نموده و به پدر او واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند دختر در سنین مختلف با چه کسی است ؟

حضانت فرزند د‌ختر در سنین مختلف با یکی از والدین نخواهد بود و در هر سن یکی از والدین می‌تواند حضانت او را به عهده بگیرد. در ادامه حضانت د‌ختر را در سنین مختلف شرح داده‌ایم:

حضانت دختر تا هفت سالگی

همان طور که در بالا گفته شد حضانت د‌ختر از زمان تولد تا زمانی که به سن هفت سالگی برسد با مادرش خواهد بود. این به این دلیل است که مادر در این سن بهتر قادر است که نیازهای عاطفی دختر را برطرف کند و وابستگی زیادی به او دارد.

نکته: این حق حضانت بیانگر حق تقدم مادر است. یعنی چنانچه بین زن و مرد بعد از طلاق بر سر حضانت د‌ختر اختلافی ایجاد شود تا هفت سالگی مادر مقدم خواهد بود. وگرنه اگر مادر صلاحیت نداشته باشد یا از حضانت سر باز زند حضانت د‌ختر به پدرش می‌رسد.

حضانت دختر از هفت سالگی تا نه سالگی

پس از رسیدن د‌ختر به سن هفت سالگی دادگاه حضانت او را به پدرش واگذار خواهد کرد. پدر نیز موظف است د‌ختر را تا سن نه سالگی در حضانت خود قرار دهد.

نکته: این حق نیز بیانگر حق تقدم است. یعنی چنانچه بعد از طلاق بر سر حضانت د‌ختر هفت تا نه ساله اختلاف باشد پدر مقدم است اما چنانچه پدر صلاحیت نداشته باشد بازهم حضانت د‌ختر به مادر می‌رسد.

حضانت دختر پس از نه سالگی

مطابق قانون وقتی دختر به سن نه سالگی می‌رسد کاملا بالغ شده است و می‌تواند سرپرست خود را شخصا انتخاب نماید. پس با این وجود می‌توان گفت که پس از سن نه سالگی دختر با هر کدام از والدین که بخواهد می‌تواند زندگی کند.

آیا سرپرست دختر می‌تواند او را به شهر یا کشور دیگری ببرد ؟

والد سرپرست دختر برای بردن دختر به یک شهر دیگر و تغییر مکان زندگی او می‌بایست رضایت والد دیگر را نیز دریافت کند. در برخی موارد که سرپرست مجبور به بردن دختر به شهری دیگر باشد قانون او را ملزم به دریافت اجازه از والد دیگر نخواهد کرد.

اما برای خروج از کشور اجازه والد دیگر کاملا الزامی خواهد بود و چنانچه سرپرست دختر را بدون اجازه والد دیگرش به کشوری دیگر ببرد والد دیگر این امکان را خواهد داشت که با شکایت از شخص سرپرست، خواهان ممنوع الخروجی دخترش شود.

آیا می‌توان حضانت دختر را از پدر و یا مادرش سلب نمود ؟

بله چنانچه پدر یا مادر دارای خصوصیات منفی خاصی باشند که در قانون برشمرده شده، دادگاه حضانت د‌ختر را از آن‌ها سلب خواهد کرد. ‌برای مثال اگر پدر اعتیاد داشته باشد و یا به بیماری روانی مبتلا باشد و بیماری او به د‌ختر آسیب وارد کند دادگاه حضانت را از او سلب خواهد کرد. در مقاله‌ای مفصلا به موانع حضانت پرداخته‌ایم برای مشاهده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت د‌ختر پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

حضانت دختر تا سن هفت سالگی با چه کسی است ؟

با مادرش.

حضانت دختر پس از سن نه سالگی با چه کسی خواهد بود ؟

پس از سن نه سالگی دختر می‌تواند سرپرستش را خودش انتخاب نماید.

در صورتی که مادر حضانت دختر را نپذیرد تکلیف چه خواهد بود ؟

حضانت او با پدرش خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره