ارثحقوقی

ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت

ارث عبارت است از حقوق و اموالی که پس از مرگ مورث به ورثه تعلق می‌گیرند. بر اساس ماده ۸۶۴ ق.م یکی از اشخاصی که ارث به او تعلق می‌گیرد هر یک از زوجین است. البته به شرطی که هنگام فوت دیگری زنده باشد. موت و مرگ ممکن است حقیقی یا فرضی باشد که در هر صورت، موجب تقسیم اموال و ارث می‌شود. در این نوشته به بررسی این سوال می‌پردازیم که در چه صورت به زن از شوهرش ارث می‌رسد؟ آیا در عقد موقت یا به زبان عامیانه همان صیغه نیز به زوجه ارث می‌رسد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ارث در عقد موقت

عقد موقت یا منقطعه عبارت است از عقدی که تنها با خواندن صیغه عقد و با مدت و مهریه معلومی برقرار می‌شود. در قانون مدنی نیز در ماده ۹۴۰، تنها از ارث بردن زوجینی که در عقد دائم یکدیگر هستند صحبت شده است؛ بنابراین زنی که در عقد موقت مردی قرار دارد، از او ارث نمی‌برد. از نظر اغلب حقوقدانان و طبق قانون مدنی شرط ارث بری هم در عقد موقت باطل است و این امر نشدنی است چرا که قوانین راجع به ارث، از قوانین آمره و غیر قابل تغییر هستند و نمی‌توان برخلاف آن‌ها عمل کرد.

برای آشنایی با حقوق مربوط به عقد و ثبت صیغه کلیک کنید.

ارث زوجه در صیغه یا همان ازدواج موقت

بر اساس ماده ۹۴۶ ق.م زن در صورت فرزند داشتن همسرش، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول شوهرش را به ارث می‌برد و در صورت فرزند نداشتن زوج، یک چهارم از کل اموال مرد به او تعلق می‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم که این مقدار به زنی که در عقد موقت است هم تعلق خواهد گرفت یا خیر؟

مطابق فقه و قانون و بر اساس مواد ق.م تنها زوجینی که در عقد دائمی یکدیگر قرار دارند از یکدیگر ارث می‌برند، البته در صورتی که از دریافت ارث محروم نباشند.

پس زن در هیچ صورتی در ازدواج موقت ارث نمی‌برد مگر اینکه با مرد ازدواج دائم نماید.

برای آشنایی با نحوه مطالبه مهریه عقد موقت کلیک کنید.

ارث فرزند از ازدواج موقت

فرزند مشروع مرد در هر حال مستحق ارث است. حال این فرزند می‌تواند حاصل عقد موقت باشد یا دائم. این امر تفاوتی در تعلق ارث یا میزان آن ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث صیغه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث صیغه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره