ضامنعقود و قرارداد ها

ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید

ابطال ضمانت نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟‌ یکی از خدمات مهم و کاربردی بانک‌‌‌‌ها برای مشتریانشان ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی است. بانک به عنوان یک پشتوانه مالی قوی و سرمایه دار بزرگ می‌تواند در صورت وجود شرایط لازم به درخواست مشتری ضمانت نامه بانکی صادر کند‌‌. بر این اساس هر گاه که مشتری نتواند تعهد مالی خود را انجام دهد بانک به عنوان ضامن به درخواست ذینفع پول را پرداخت می‌کند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص خاتمه بخشیدن به ضمانت نامه بانکی و نحوه ابطال آن خدمتتان ارائه خواهیم نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ابطال و خاتمه ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی دارای استحکام هستند برای بانک این امکان وجود ندارد که بعد از ضمانت کردن از انجام تعهد خود سرباز زند. اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در موارد زیر امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد. برای آشنایی با انواع ضمانت نامه بانکی کلیک کنید.

1. سررسید مدت اعتبار ضمانت نامه

بدیهی است در صورتی تاریخ پایان اعتبار ضمانت نامه برسد این ضمانت نامه باطل می‌شود. حتی اگر ذینفع درخواست وصول ضمانت نامه را نداده باشد. به طور مثال اگر اعتبار ضمانت نامه شش ماه باشد بعد از گذشت شش ماه این ضمانت نامه باطل می‌گردد و ذینفع نمی‌تواند از آن استفاده نماید.

البته بر اساس دستورالعمل نظارت بر ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی امکان تمدید آن‌‌‌ها وجود دارد.

2. درخواست مبنی بر ابطال ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که شخص ذینفع حق استفاده از ضمانت نامه را دارد خود او هم می‌تواند این حق را از خودش سلب کند.

اما حق ابطال برای بانک صادر کننده ضمانت نیز وجود دارد. عمدتا این بانک‌‌‌‌ها هستند که درخواست ابطال ضمانت نامه را می‌دهند. در مواردی که برای بانک محرز گردد علیرغم اینکه ضمانت خواه صلاحیت و شرایط لازم برای دریافت ضمانت نامه را نداشته است برای او ضمانت نامه بانکی صادر شده است می‌تواند آن را ابطال نماید. به طور مثال ضمانت نامه بر خلاف شرایط و نرخ سود اعلامی‌بانک مرکزی بوده است.

همچنین در صورتی که مشتری مدارک و اسناد جعلی به بانک ارائه داده باشد این حق برای بانک ایجاد می‌شود تا علاوه بر ارائه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی نیز شکایت نماید.

3. ارائه سند یا اسنادی مبنی بر حصول شرایط خاص مندرج در ضمانت نامه بانکی

در صورتی که ضمانت نامه برای شرایط خاصی صادر شده باشد اگر آن شرط خاصی که در ضمانت نامه قید شده است اتفاق بیفتد ضمانت نامه خاتمه می‌گردد.

4. به صفر رسیدن وجه ضمانت نامه

در دو صورت وجه الضمان به صفر می‌رسد: اولا وقتی که تمام آن یک جا به ذینفع پرداخت شود دوما از طریق تقلیل وجه الضمان.

گاهی تمام وجه به یکباره به ذینفع پرداخت نمی‌شود بلکه در طی مراحلی این وجه تقلیل پیدا می‌کند تا جایی که به صفر می‌رسد. تقلیل وجه فقط از سوی ذینفع امکان دارد. شخص ذینفع می‌تواند در طی یک درخواست کتبی از بانک ضامن بخواهد تا مبلغی را از کل وجه الضمان کسر نماید. بانک موظف است نسبت به صدور اسناد مبنی بر تقلیل و ارسال آن‌‌‌ها جهت اطلاع ذینفع و مشتری اقدام نماید.

در صورتی که این تقلیل تا چند مرتبه ادامه پیدا کند و در نتیجه آن مبلغ ضمانت نامه به صفر برسد خود ضمانت نامه نیز ابطال می‌گردد.

نحوه ابطال ضمانت نامه بانکی

در صورت هر یک شرایط ذکر شده در بالا این امکان وجود دارد که ضمانت نامه باطل شود‌‌. بعد از ابطال بانک مراتب را به ذینفع و مشتری اعلام می‌دارد و وثایق و سپرده نقدی دریافتی از مشتری به وی بازگردانده می‌شود. برای کسب اطلاع کامل درباره ضمانت نامه بانکی کلیک کنید.

نحوه تمدید ضمانت نامه بانکی

مدت زمان هر ضمانت نامه حداکثر یک سال است. در صورتی که بیش از یک سال ضمانت نیاز باشد این امکان وجود دارد که بعد از پایان مدت اعتبار ضمانت نامه تمدید گردد. به این صورت که ضمانت نامه یک ساله صادر می‌شود و پس از آن شخص ذینفع درخواست کتبی خود را مبنی بر تمدید مهلت به بانک ارائه می‌دهد. هر ضمانت نامه حداکثر به مدت یکسال قابل تمدید است‌‌.

بانک موافقت کتبی ضمانت خواه و ذینفع را مبنی بر تمدید مهلت ضمانت نامه دریافت می‌کند به دنبال آن مدارک پرداخت کارمزد تمدید و در صورت تغییر وثائق مورد نظر بانک، تامین وثائق جدید نیز لازم می‌باشد. بانک می‌تواند با این درخواست تمدید موافقت یا مخالفت نماید.

مهلت تمدید ضمانت نامه بانکی تا پایان ساعت اداری تاریخ اعتبار ضمانت نامه است و بعد از آن درخواست تمدید دیگر پذیرفته نمی‌شود‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابطال ضمانت نامه بانکی از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابطال ضمانت نامه بانکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ابطال ضمانت نامه بانکی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد ؟

بله‌‌‌، اگر چه ضمانت نامه یک سند قطعی است و بانک باید به تعهد خود برای ضمانت مشتری عمل کند اما با حصول شرایطی امکان ابطال وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان تمدید مدت ضمانتنامه وجود دارد ؟

بله ضمانت نامه می‌تواند به درخواست ذینفع تمدید گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت تمدید ضمانت نامه وجود دارد ؟

تا پایان وقت اداری تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه مهلت دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره