حضانتخانواده

سلب حضانت مادر | شرایط سلب حضانت فرزند از مادر – اثبات عدم صلاحیت مادر

ازدواج و فرزندآوری امری مقدس است که بسیار به آن توصیه شده است. متاسفانه امروزه ازدواج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی وجود دارند که به طلاق ختم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و در‌ این میان فرزندان آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بینند. قانونگذار پس از طلاق پدر و مادر از یکدیگر یکی از آن‌ها را موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که حضانت فرزند را به عهده بگیرد. سرپرست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند فرزند را در خانه خود ساکن کند و با او زندگی کند. اما در برخی موارد نیز حضانت از پدر یا ماد‌ر سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیحات مختصری را درباره سلب حضانت فرزند از مادر بیان کنیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موانع حضانت و مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت فرزند به چه معناست و پس از طلاق حضانت با کدام یک از والدین خواهد بود ؟

حضانت فرزند به‌ این معناست که پدر یا مادر مسئول نگهداری از فرزند خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و موظف هستند که نیازهای تربیتی و پرورشی او را برطرف نمایند. فرد سرپرست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست شخص صالحی باشد و دادگاه صلاحیت او را تایید کند تا حضانت فرزند را به او واگذار کند. حضانت فرزند پس از طلاق به مادر واگذار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. مادر موظف است که دختر و پسر را تا هفت سالگی تحت حضانت خود قرار دهد و پس از آن نیز حضانت فرزندان به عهده پدر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق

شرایط سلب حضانت از مادر

همان طور که گفته شد دادگاه برای حضانت فرزند شخصی صالح را انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند، سرپرست فرزند می‌بایست صلاح او را بخواهد و در صورتی که با حضانت او مصلحت فرزند به خطر بیفتد حضانت از او سلب خواهد شد. با توجه به‌ اینکه حضانت فرزند اول به ما‌در سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود دادگاه در صورت وجود شرایطی حضانت را از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. شرایطی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند حضانت ما‌در از فرزند خود را سلب نمایند به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

ازدواج با فرد دیگر

مطابق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی چنانچه ماد‌ر پس از طلاق با شخص دیگری ازدواج کند دادگاه حضانت فرزند را از او سلب خواهد کرد و او موظف است که فرزند را به پدرش تحویل دهد.

جنون و دیوانگی

طبق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی اگر ماد‌ر دچار جنون و دیوانگی شده باشد و در سلامت عقلی نباشد حضانت او به مصلحت فرزند نیست و حضانت از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

  • در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی آمده است که اگر در مدت حضانت مادر فرزند از تربیت اخلاقی خوبی بهره‌مند نباشد و یا از نظر جسمانی در سلامت کامل به سر نبرد حضانت از ما‌در سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و قانونگذار موظف است که حضانت‌ فرزند را به شخص صالحی واگذار نماید.

اعتیاد

چنانچه ماد‌ر دارای اعتیاد به مواد مخدر، قمار و مشروبات الکلی باشد و‌ این اعتیاد او به فرزند زیان برساند حضا‌نت از او سلب شده و به پدرش واگذار خواهد شد.

فساد اخلاقی

چنانچه ما‌د‌ر دارای فساد اخلاقی و فحشا باشد پدر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات‌ این مورد حضانت را از او سلب کند.

ابتلا به بیماری روانی

اگر ما‌در به بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روانی مبتلا گردد و بیماری او باعث آسیب به فرزندش شود دیگر حضانت او به مصلحت فرزند نخواهد بود و دادگاه حضانت را از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

سوء استفاده از فرزند | سلب حضانت از مادر

اگر مادر در مدت حضانتش از فرزند هرگونه سوء استفاده‌ای کند حضانت از او گرفته خواهد شد. برای مثال اگر ما‌در فرزند را مجبور کند که به فروش مواد مخدر بپردازد حضانت او به صلاح کودک نیست و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست سلب حضا‌نت شود.

بیشتر بخوانید : دادخواست سلب حضانت از مادر /box]

دعوای سلب حضانت فرزند از مادر

برای سلب حضا‌نت از ما‌در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست یکی از دلایل بالا موجود باشد. برای مثال اگر ما‌در دچار بیماری روانی باشد و کودک را بیش از حد کتک بزند پدر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه حضا‌نت را از او سلب کند. چنانچه رد و آثار ضرب روی بدن کودک دیده شود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان از پزشکی قانونی نیز نامه‌ای مبنی بر کتک خوردن نامتعارف فرزند دریافت کرده و با تحویل آن به دادگاه خواهان سلب حضانت ما‌در شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سلب حضانت از مادر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سلب حضانت از مادر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان حضانت را از مادر سلب کرد ؟

بله در صورتی که حضانت او به صلاح فرزند نباشد دادگاه حضانت را سلب خواهد کرد.

اگر مادر دچار بیماری روانی باشد حضانت از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله

پس از سلب حضانت از مادر چه کسی سرپرست فرزند خواهد بود ؟

بله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره