ارثحقوقی

ارث همسر | میزان ارث زوج و زوجه – شرایط دریافت ارث زوجین

سهم ارث همسر چقدر است ؟ همان طور که‌‌‌‌‌‌‌ همه ما ‌‌‌‌‌‌‌می‌دانیم ارث یکی از حقوق قانونی افراد به شمار ‌‌‌‌‌‌‌می‌رود و پس از فوت فرد مورث به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تعلق خواهد یافت. افراد ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند از اشخاص مختلفی ارث ببرند و میزان ارث نیز با توجه به نسبت آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معین ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد ارث همسر توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا همسر ارث می‌برد ؟

مطابق قانون زن پس از مرگ‌‌‌‌‌‌‌ شوهرش ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند بخشی از اموال او را به ارث ببرد و مرد نیز پس از فوت همسر خود بخشی از اموال او را به ارث خواهد برد. اما‌‌‌‌‌‌‌ نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند بیشتر از زن ارث ببرد و میزان ارثی که به مرد پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ زن تعلق ‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد بیشتر از میزان ارثی است که به زن پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ شوهرش تعلق خواهد گرفت.

برای آشنایی با طبقات ارث کلیک کنید.

میزان ارث زوجه | ارث همسر

پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ مرد در صورتی که‌‌‌‌‌‌‌ همسرش باردار باشد یا مرد فرزند داشته باشد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک هشتم‌‌‌‌‌‌‌ اموال او را به ارث ببرد و در صورت عدم وجود فرزند نیز یک چهارم اموال مرد به او ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌رسد. چنانچه مرد دارای دو زن باشد اگر زنان‌‌‌‌‌‌‌ او دارای فرزند باشند یک هشتم اموال مرد میان آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تقسیم‌‌‌‌‌‌‌ خواهد شد اما‌‌‌‌‌‌‌ اگر فرزند نداشته باشند دادگاه یک چهارم اموال را میانشان‌‌‌‌‌‌‌ تقسیم ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند.

برای آشنایی با سهم ارث زن از اموال شوهر کلیک کنید.

میزان ارث زوج

در صورتی که زن فوت کند اگر دارای فرزند باشد مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک چهارم اموال به جا مانده از او را به ارث ببرد اما اگر زن فرزندی نداشته باشند پس از فوت زن یک دوم اموال او به مرد می‌رسد.

فوت مرد یا زن قبل از تقسیم اموال همسر

در بعضی از موارد دیده شده است که مرد یا زن که همسرشان فوت کرده است قبل از اینکه ارث خود را از اموال آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها دریافت کنند فوت ‌‌‌‌‌‌‌می‌نمایند که در این صورت سهم ارث آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بین نخواهد رفت و طبق قانون وارثین آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند ارثشان را دریافت کنند.

برای آشنایی با میزان ارث صیغه کلیک کنید.

برای دریافت ارث زوج و زوجه چگونه باید عمل کرد ؟

زن و شوهر برای دریافت ارث خود از اموال همسر فوت شده‌شان ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست ابتدا با توافق وارثین دیگر گواهی انحصار وراثت دریافت کنند تا دادگاه ارث را تقسیم کند. اما اگر وارثین‌‌‌‌‌‌‌ دیگر با این‌‌‌‌‌‌‌ کار مخالفت کنند زن یا مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و ارث خود را از اموال همسر فوت شده خود مطالبه کند که در این صورت دادگاه ارث به جا‌‌‌‌‌‌‌ مانده را توقیف ‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید و سهم ارث او را پرداخت خواهد کرد.

برای آشنایی با میزان سهم ارث دو زن از یک شوهر کلیک کنید.

دادگاه با توجه به شرایط زن یا مرد اموال را به فروش ‌‌‌‌‌‌‌می‌رساند تا ارث آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت کند و یا اینکه به مقدار ارثی که حق آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست از عین‌‌‌‌‌‌‌ اموال همسرشان به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها داده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام آماده است تا به سوالات شما عزیزان در خصوص ارث پاسخ گوید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود. شما ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید با مراجعه به سایت وکیل دات کام مشاوره تلفنی حقوقی دریافت کنید و حل پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث همسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث همسر پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ همسر زن بیشتر از مرد ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد یا مرد بیشتر از زن ؟

طبق قانون مرد بیشتر ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد.

میزان ارثی که مرد پس از فوت زن و با داشتن فرزند از اموال‌‌‌‌‌‌‌ او ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد چقدر است ؟

یک چهارم کل اموال زن را به ارث‌‌‌‌‌‌‌ خواهد برد.

زن پس از فوت مرد اگر فرزندی نداشته باشد چقدر ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد ؟

در صورت عدم وجود فرزند زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک چهارم اموال مرد را به ارث ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره