حضانتخانواده

حضانت بعد از فوت پدر

طلاق یک عامل آسیب زا ‌می‌باشد که نه تنها به زوجین آسیب وارد ‌می‌کند بلکه برای فرزندان آن‌ها نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. قانونگذار برای اینکه بعد از طلاق آسیب کمتری به فرزندان وارد شود والدین را مکلف نموده است که حضانت آن‌ها را به عهده بگیرند. در ادامه قصد داریم در مورد حضانت مادر بعد از فوت پدر توضیحاتی را ارائه نماییم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت مادر و پدر از فرزند یعنی چه ؟

حضانت مادر و پدر از فرزند به این معنی است که آن‌ها موظف هستند نیاز‌های فرزند را برطرف نمایند و ‌او را در رفاه قرار دهند. طبق قانون یکی از والدین برای حضانت فرزند انتخاب ‌می‌شود و او وظیفه خواهد داشت که فرزند را در سلامت کامل روحی و جسمی نگهداری کند و از او به خوبی مراقبت نماید.

بیشتر بخوانید : سلب حضانت از مادر

حضانت مادر بعد از فوت پدر

همانطور که می‌دانید حضانت فرزندان تا هفت سالگی آن‌ها با مادر خواهد بود و پس از هفت سالگی به پدر واگذار ‌می‌شود. اما اگر پدر که سرپرست فرزند است فوت کند طبق قانون حضانت فرزند با مادر خواهد بود. مادر در‌ این خصوص ‌می‌بایست با مراجعه به دادگاه حضانت فرزند را دریافت نماید. اگر دادگاه مادر را به عنوان شخص صالح بپذیرد حضانت فرزند را به او خواهد داد.

بیشتر بخوانید : سن قانونی تصمیم گیری حضانت   

در چه صورتی ممکن است حضانت بعد از فوت پدر به جد پدری فرزند برسد ؟

در برخی موارد نیز قانونگذار حضانت را پس از فوت پدر به مادر فرزند واگذار ‌نمی‌کند و‌ این مورد دلایل خاص خود را دارد. چنانچه مادر دارای صلاحیت اخلاقی نباشد پدربزرگ ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه طی دادخواستی مبنی بر عدم صلاحیت مادر خواستار واگذاری حضانت نوه خود شود. در ‌این مورد دادگاه حضانت را از مادر سلب نموده و به پدربزرگ فرزند واگذار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : پایان حضانت 

پس از فوت پدر و رسیدن حضانت به مادر پرداخت کننده نفقه چه کسی خواهد بود ؟

چنانچه پدر فوت کند و حضانت فرزند به مادر برسد پرداخت نفقه فرزند به عهده پدربزرگ ( جد پدری) او خواهد بود. اما اگر پدربزرگ دارای وضعیت مالی خوبی نباشد دادگاه او را ملزم به پرداخت نفقه ‌نمی‌داند. همچنین اگر فرزند دارای شرایط مالی خوبی باشد نمی‌تواند از پدربزرگ خود درخواست نفقه کند.

بیشتر بخوانید : نفقه فرزند

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند بعد از فوت پدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند بعد از فوت پدر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سولات متدوال

پس از فوت پدر حضانت فرزند با چه کسی خواهد بود ؟

با مادرش.

در چه صورت پس از فوت پدر حضانت فرزند به مادر واگذار ‌نمی‌شود ؟

در صورت عدم صلاحیت مادر.

پرداخت نفقه فرزند پس از فوت پدر به عهده کیست ؟

به عهده پدربزرگ، البته در برخی موارد این گونه نیست که در مقاله شرح داده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره