حضانتخانواده

حضانت دختر بعد از نه سالگی

وقتی والدین از یکدیگر جدا می‌شوند طبق قانون حضانت فرزند به عهده یکی از آن‌‌‌‌ها خواهد بود. مدت حضانت توسط مادر و پدر نیز برای دختر و پسر متغیر است و هر کدام بر اساس نظر قانون گذار تعیین می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت به چه معناست ؟

همان طور که در بالا گفته شد وقتی پدر و مادر از یکدیگر جدا می‌شوند قانون حضانت فرزند را به یکی از آن‌‌‌‌ها واگذار خواهد کرد. فرد سرپرست می‌بایست از فرزند به خوبی مراقبت نماید و نیاز‌‌‌‌‌های عاطفی و مالی او را برطرف کند.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند و نحوه سلب آن  

حضانت دختر

حضانت دختر یکی از مواردی است که دادگاه برای آن مدت زمان خاصی را تعیین می‌نماید. مطابق قانون حضانت دختر از زمان تولد تا هفت سالگی او با مادر خواهد بود. این به این دلیل است که تا قبل از هفت سالگی دختر بیشتر به وجود مادر نیاز دارد. پس از هفت سالگی نیز مطابق قانون حضانت دختر با پدر او خواهد بود و مادر موظف است که در صورت درخواست پدر فرزند را به او تحویل دهد. پدر نیز تا سن نه سالگی دختر سرپرست او خواهد بود و موظف است که تمام نیاز‌‌‌‌‌های او را برطرف کند.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند دختر

بعد از سن نه سالگی حضانت دختر بر عهده چه کسی است ؟

وقتی سن دختر به نه سال تمام می‌رسد از نظر قانون او دیگر تحت حضانت هیچ کس نخواهد بود و پدر و مادر نمی‌توانند خود را به عنوان حضانت کننده قانونی او تلقی کنند. وقتی سن دختر به نه سال می‌رسد به این معناست که او به سن بلوغ رسیده است و می‌تواند فرد مورد نظر خود را از میان والدینش انتخاب نموده و تحت حضانت پدر یا مادر قرار بگیرد. در این صورت می‌توان گفت که بعد از نه سالگی دختر می‌تواند انتخاب کند که چه کسی سرپرست او باشد.

آیا بعد از نه سالگی پدر موظف به پرداخت نفقه دختر است ؟

با توجه به توضیحات بالا دختر پس از نه سالگی می‌تواند سرپرست خود را انتخاب نماید. اما مسئولیت پرداخت نفقه نیز یکی از سوالاتی است که ممکن است برای افراد پیش بیاید که در این باره باید بگوییم پدر در هر حال موظف به پرداخت نفقه فرزندش است چه با مادر زندگی کند و چه با پدر.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق 

دادن حضانت دختر بعد از نه سالگی به فرد بی‌صلاحیت

در برخی موارد دیده شده است که دختر نه ساله پدر یا مادرش را به عنوان سرپرست خود انتخاب می‌کند ولی فردی که او انتخاب کرده است در واقع صلاحیت نگهداری از او را ندارد. در صورتی که پدر یا مادر که دختر او را به عنوان سرپرست خود انتخاب کرده است صلاحیت قانونی نداشته باشد والد دیگر او می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که حضانت را از او گرفته و به خودش واگذار کند.‌ البته پیروزی در این دعوا منوط به آن است که فرد بتواند بی‌صلاحیتی والد را طبق قانون اثبات نماید. موانع حضانت سبب سلب حضانت از فرد بی‌کفایت می‌گردد برای کسب اطلاع در این خصوص کلیک نمایید.

حق ملاقات با دختر بعد از نه سالگی برای والدی که حضانت ندارد

اگر دختر یکی از والدین خود را انتخاب کند و بخواهد که با او زندگی کند مطابق قانون والد دیگر حق دیدار با او را خواهد داشت. چنانچه سرپرست فرزند حق دیدار با فرزند را به والد دیگر ندهد فرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه خوا‌‌‌هان دیدار با فرزند خود شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت دختر بعد از نه سالگی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالات متداول

حضانت دختر بعد از هفت سالگی تا نه سالگی با چه کسی است ؟

با پدرش.

پس از نه سالگی نفقه دختر را چه کسی پرداخت می‌کند ؟

پدر.

پس از نه سالگی چه کسی برای حضانت دختر اولویت دارد ؟

پس از نه سالگی دختر می‌تواند انتخاب کند که تحت حضانت چه کسی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره