تجاریسایر موضوعات تجاری

مجوز ساخت در حریم رودخانه

در طول تاریخ همواره شاهد شکل گیری تمدن‌‌های بزرگ بشری در کنار رودخانه‌‌ها بوده‌‌‌ایم‌‌. امروزه نیز زندگی و ساختمان سازی در کنار رودخانه‌‌ها دارای جذابیت زیادی برای اشخاص است. به دلیل آبادانی و دسترسی به آب همواره اکثر اشخاص تمایل به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌‌ها دارند اما قطعا این کار بدون مجوز‌‌های لازم امکان ندارد. در قدیم افراد به راحتی در هر جایی که ‌می‌خواستند خانه‌‌های خود را ‌می‌ساختند اما امروزه قطعا برای ساخت و ساز باید ضوابط مربوطه به طور کامل رعایت شود تا از فجایع بعدی جلوگیری شود. اگر اشخاص بدون داشتن مجوز به ساختمان سازی بپردازند دولت با آن‌ها برخورد ‌می‌کند و علاوه بر قلع بنا برای متخلفان مجازات نیز در نظر گرفته شده است. از این رو در این مطلب به بررسی مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ساخت و ساز در حریم رودخانه‌‌ها

هر رودخانه دارای یک بستر و یک حریم است‌‌. در یک تعریف ساده ‌می‌توان بستر را زمینی دانست که رودخانه در آن جریان دارد و حریم آن مقدار از زمین است که از بعد از بستر رودخانه شروع ‌می‌شود و با توجه به میزان بارندگی‌‌های سالانه و حجم آب رودخانه بین 1 تا 20 متر تعیین می‌گردد.

در حریم رودخانه‌‌ها اجازه ساخت و ساز وجود ندارد‌‌. برای هر گونه دخل و تصرف در حریم رودخانه باید از سازمان‌‌های مربوطه مانند شورایاری مجوزهای لازمه را دریافت نمود.

تعیین حدود حریم رودخانه‌‌ها

در آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌‌ها مصوب 1379 بر اساس میزان آبدهی رودخانه حدود حریم آن تعیین شده است. در ماده 15 این آیین نامه حریم رودخانه را به شرح زیر تعیین کرده است:

الف) مقدار حریم رودخانه‌هایی که آب دهیشان بیش از پانزده متر مکعب در ثانیه می‌باشد از هر طرف رود دوازده تا پانزده متر تعیین می‌گردد.

ب) مقدار حریم رودخانه‌هایی که آب دهیشان ده الی پانزده متر مکعب در ثانیه است از هر طرف رود هشت تا دوازده متر تعیین می‌شود.

پ) مقدار حریم رودخانه‌هایی که آب دهیشان پنج الی ده متر مکعب در ثانیه است از هر طرف رود شش تا هشت متر معین می‌گردد.

ت) مقدار حریم رودخانه‌هایی که آب دهیشان دو الی پنج متر مکعب در ثانیه می‌باشد از هر طرف رود چهار تا شش متر معین می‌شود.

ث) مقدار حریم رودخانه‌هایی که آب دهیشان بین صد و پنجاه لیتر الی دو متر مکعب در ثانیه است از هر طرف رود یک الی دو متر تعیین می‌شود.

ج) مقدار حریم رودخانه‌هایی که آب دهیشان کمتر از صد و پنجاه لیتر در ثانیه است از هر طرف رود کمتر از یک متر معین می‌گردد.

مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه

از نظر قانونی تمام اشخاص برای ساخت بنا باید از شهرداری مجوزهای لازم را داشته باشند. از سوی دیگر نگهداری از حریم رودخانه‌‌ها با اداره محیط زیست است‌‌. بر اساس قانون اجازه ساخت در حریم تعیین شده برای رودخانه وجود ندارد به همین دلیل شهرداری نباید مجوز ساخت بدهد. ولی در این راه شاهد دو مشکل عمده هستیم اول اینکه حدود حریم تمام رودخانه‌‌ها مشخص نشده است‌‌. یعنی تعداد زیادی از رودخانه‌ها وجود دارند که اصلا افراد ‌نمی‌دانند میزان حریم آن چه قدر است‌‌.

دوم ارائه مجوزهای ساخت و ساز غیر قانونی. متاسفانه برخی از افراد متخلف با دریافت پول برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌‌ها مجوز صادر می‌کنند که مطابق قانون این کار جرم است و پیگرد قانونی دارد.

استعلام حد بستر و حریم رودخانه

با توجه به قوانین امکان معامله زمین‌‌های حریم رودخانه وجود ندارد‌‌. در نتیجه برای سند زدن یا انجام هر گونه عملیات باید استعلام‌‌های لازم از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا از سوی اشخاص صورت بگیرد.

برای این کار باید به سازمان آب منطقه‌ای مراجعه شود‌‌. به این صورت که در ابتدا سازمان املاک وضعیت زمین‌‌های اطراف رودخانه را بر روی نقشه مشخص ‌می‌کند و یک نسخه از آن را به همراه توضیحات تکمیلی برای شرکت آب منطقه ارسال می‌کند. بعد از بررسی‌‌های کارشناسی با توجه به معیارهای قانونی، شرکت آب منطقه حدود و بستر رودخانه را تعیین ‌می‌کند و برای اداره ثبت ‌می‌فرستد. یا اینکه خود اشخاص این استعلام را انجام ‌می‌دهند.

بعد از دریافت جواب از سوی شرکت آب منطقه‌ای در صورت نبودن در حریم رودخانه امکان سند زدن زمین‌‌ها یا ساخت و ساز وجود دارد.

اعتراض به استعلام حریم رودخانه | مجوز ساخت در حریم رودخانه

گاهی پیش ‌می‌آید که افراد به میزان حریمی که برای یک رودخانه تعیین شده است اعتراض دارند. به طور مثال شخصی برای گرفتن مجوز ساخت و ساز مراجعه نموده است اما در پاسخ به او ‌می‌گویند امکان دریافت مجوز وجود ندارد زیرا ملک در حریم رودخانه است‌‌. در این جا فرد ‌می‌تواند به این تصمیم اعتراض نماید.

اشخاص در این حالت به مدت یک ماه فرصت دارند تا به شرکت آب منطقه‌ای اعتراض خود را بفرستند. بعد از دریافت اعتراض مدیر عامل شرکت یک کمیسیون متشکل از دو نفر کارشناس فنی ذیصلاح و یک حقوقدان مجرب تشکیل ‌می‌دهد و اعتراض در این کمیسیون بررسی می‌گردد. سپس کمیسیون بررسی‌‌های لازم را با توجه به نظرات کارشناسی قبلی و سایر مستندات انجام می‌دهد و حتی در صورت لزوم شخصا برای بررسی در محل حضور پیدا می‌کند نظر این کمیسیون قطعی و به منزله نظر وزارت نیرو است.

شما ‌می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی و پاسخ سوالات خود در مورد کسب مجوز در حریم رودخانه‌‌ها از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین یا تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجوز ساخت در حریم رودخانه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجوز ساخت در حریم رودخانه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره