حضانتخانواده

حضانت پسر | حضانت فرزند پسر بعد از طلاق – حضانت بعد از پانزده سالگی

زوجین پس از عقد‌ ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به جدایی بگیرند، اما در این میان اگر فرزندی وجود داشته باشد طبق قانون ‌‌می‌بایست حضانت آن بر عهده یکی از والدین قرار گیرد. والدین ‌‌می‌بایست فرزندی را که خود به دنیا آورنده‌‌‌اند تحت حضانت قرار داده و از او حمایت نمایند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص حضانت فرزند پسر در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائم کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت فرزند

پس از طلاق و جدایی زوجین موظف هستند که حضانت فرزندان را به عهده بگیرند. مدت زمان حضانت فرزند برای پدر و مادر متفاوت خواهد بود و هر کدام از آن‌ها در سنین مختلف ‌‌‌‌برای حضانت فرزندشان دارای حق تقدم می‌باشند. طبق قانون بعد از طلاق ‌‌می‌بایست حضانت فرزند تا هفت سالگی به مادر سپرده شود و پس از تمام شدن دوره حضانت مادر فرزند به پدرش تحویل داده ‌‌می‌شود.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند  

حضانت فرزند پسر در قانون جدید و قدیم

در قانون قدیم مدت زمان حضا‌نت فرزند پسر با دختر تفاوت داشت و پسر مدت کمتری را تحت حضا‌نت مادر خود به سر می‌برد. در قانون قدیم پسر از زمان تولد تا دو سالگی تحت حضا‌نت مادر بود و پس از دو سالگی به پدر سپرده ‌‌می‌شد و تا سن پانزده سالگی نیز به حضانت پدر در ‌‌می‌آمد.

اما در قانون جدید مدت حضا‌نت مادر نسبت به پسر بیشتر شده است، در این قانون پسر ‌‌می‌بایست تا سن هفت سالگی تحت حضا‌نت مادر باشد و سپس به پدر تحویل داده شود. قانون قدیم حضا‌‌نت فرزند پسر در سال ۱۳۸۲ اصلاح شد و از آن به بعد پسر ‌‌می‌بایست تا هفت سالگی تحت حضا‌نت مادر باشد. این به این دلیل است که مادر در این سن بهتر ‌‌می‌تواند پاسخگوی نیاز‌‌‌‌های پسر باشد.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق 

دیدار با فرزند پسر در مدت زمان حضانت والد دیگر

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را درگیر کند این است که وقتی پسر تحت حضا‌نت والد خود است والد دیگر حق دیدار با او را دارد یا خیر که در این باره باید بگوییم بله والد ‌‌‌‌سرپرست پسر ‌‌‌‌نمی‌تواند مانع از دیدار او با والد دیگرش شود. برای دیدار با فرزند ‌‌می‌بایست پدر یا مادر او در دادگاه زمانی را معین کنند تا مادر یا پدر بتوانند پسر خود را در آن مدت زمان ملاقات نمایند.

بیشتر بخوانید : ملاقات با فرزند بعد از طلاق  

سلب حضانت فرزند پسر

چنانچه فرزند پسر در حضا‌نت پدر یا مادرش باشد اما شخص سرپرست از لحاظ اخلاقی صالح نباشد دادگاه حضا‌نت را از وی سلب خواهد نمود. این به این دلیل است که برای دادگاه صلاح و مصلحت فرزند پسر بسیار مهم است و به همین دلیل والدی را برای حضا‌نت او بر ‌‌می‌گزیند که بسیار صالح باشد.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 

حضانت فرزند پسر پس از ۱۵ سالگی

وقتی فرزند پسر به سن پانزده سالگی ‌‌می‌رسد دیگر تحت حضانت هیچکس نخواهد بود زیرا او از نظر قانونی به بلوغ رسیده است و ‌‌می‌تواند ‌‌‌‌سرپرست خود را شخصا انتخاب بنماید. پسر ‌‌می‌تواند یکی از والدین خود را برای حضانت برگزیند و با او زندگی کند.

مرکز وکیل دات کام ارائه کننده انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان می‌باشد. از خدمات مرکز وکیل دات کام ‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت پسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت پسر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی با چه کسی خواهد بود ؟

مادر.

آیا والد ‌‌‌‌سرپرست ‌‌می‌تواند مانع از دیدار با پسر شود ؟

خیر چنین حقی نخواهد داشت.

حضانت پسر بعد از ۱۵ سالگی به عهده کیست ؟

پس از ۱۵ سالگی پسر ‌‌می‌تواند ‌‌‌‌سرپرست خود را انتخاب نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره