حقوقیسایر موضوعات حقوقی

ساخت و ساز در حریم رودخانه | ضوابط و محدویت‌های قانونی این ساخت و سازها

ساخت و ساز در حریم رودخانه با چه شرایطی امکان پذیر است؟ در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر در ایران شاهد وقوع سیل‌‌‌‌‌‌‌‌های ویرانگر زیادی بودیم. به طور مثال سیلی که در نوروز سال 98 در شیراز اتفاق افتاد و سبب عزادار شدن خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری گردید. اما آنچه که این سیل‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به چنین فاجعه بزرگی تبدیل کرد ساخت و ساز‌‌‌‌‌‌‌‌های غیر مجاز در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود. در صورتی که حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها رعایت نشود و در جایی که آب باید عبور کند ساخت و ساز انجام شود در هنگا‌‌‌‌‌‌‌‌می که آب رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزایش پیدا می‌کند به دلیل نبود ظرفیت لازم برای عبور در بستر رودخانه سیل به وقوع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پیوندد. متاسفانه با اینکه دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوطه به اشخاص اخطار‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم را ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهند اما باز هم شاهد دخل و تصرف در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستیم. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع در این مطلب به بررسی ساخت و ساز در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازیم. حتما مقاله فروش حریم رودخانه را بخوانید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حریم رودخانه

در سال 1370 در خصوص میزان بستر و حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها مقرره‌ای به تصویب رسید که در آن به تعریف حریم و بستر رودخانه نیز پرداخته شده بود. بستر همان بخش از رودخانه است که در آن آب رودخانه جریان دارد و با حریم رودخانه تفاوت دارد. در این مقرره بر اساس بخش «خ» حریم قسمتی است از اراضی اطراف رودخانه می‌باشد که بلافاصله پس از بستر قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد. با توجه به حجم آب میزان حریم نیز متفاوت است.

در اصطلاح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان حریم رودخانه را آن زمین‌‌‌‌‌‌‌‌های اطراف رودخانه دانست که از بعد از بستر رودخانه شروع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و بین 1 تا 20 متر میزان آن متغیر است.

شرکت آب منطقه‌ای با توجه به ضوابط مربوطه میزان حریم و بستر رودخانه‌ای را اعلام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید. البته در آمار‌‌‌‌‌‌‌‌های اعلام شده دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که هنوز برای میزان زیادی از رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور حریم قانونی تعیین نشده است. در صورتی که دولت موظف است که حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تعیین نماید و در اطراف آن میله گذاری کند.

برای دریافت مجوز ساخت در حریم رودخانه کلیک کنید.

ساخت و ساز در حریم رودخانه

قطعا رعایت میزان حریم رودخانه امری ضروری و مهم است. همین عدم رعایت ضوابط مربوطه سبب شده است که در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر شاهد فجایع بزرگی باشیم. هر رودخانه دارای یک حریم مشخص است که نباید در آن ساخت و ساز انجام گردد زیرا این حریم برای این در نظر گرفته شده است که از خسارت و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌های شدید در هنگام سیل جلوگیری شود. اگر این حریم رعایت نشود قطعا در هنگام وقوع سیل شاهد این موضوع خواهیم بود که خانه‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی تخریب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و حتی به دلیل فرسایش شدت سیل بیشتر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. همین طور که در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل دیده شد در پی یک بارندگی بهاره چه خسارات زیادی بر کشور وارد شد.

ساخت و ساز‌‌‌‌‌‌‌‌های مراکز دولتی

برای ساخت و ساز و تصرف در حریم‌‌‌‌‌‌‌‌های رودخانه‌ای یک استثنا در قانون مطرح شده است. با اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع است اما از نظر قانونی در صورت لزوم به طور مثال برای عبور خط لوله و یا دکل‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی و مخابراتی به شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ارگان‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی اجازه انجام عملیات در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

البته این کار به راحتی نیست بلکه نیاز به موافقت کتبی و قبلی وزارت نیرو دارد. این ارگان‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی موظف هستند در ابتدا برای هرگونه دخل و تصرف از وزارت نیرو مجوز‌‌‌‌‌‌‌‌های لازمه را دریافت کنند. در غیر این صورت طبق مقررات هم مورد تعقیب قرار می‌گیرند و هم مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساخت و ساز در حریم رودخانه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساخت و ساز در حریم رودخانه پاسخ دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره