خیانت در امانتکیفری

جرم خیانت در امانت | مجازات – شرایط اثبات – مدارک طرح شکایت

حتما برای شما هم پیش آمده است که مالی را نزد کسی به امانت گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید و از او خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید که از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی مراقبت نماید. به این کار امانت سپردن به دست دیگری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و فرد موظف است که از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراقبت کرده و در هر زمان که بخواهید آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به شما بازگرداند. گاهی پیش می‌آید که امین در امر نگهداری قصور کرده و سبب آسیب به مال می‌گردد. در ادامه توضیحاتی را در مورد جرم خیانت در امانت و نحوه مجازات آن برایتان بیان نموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم‌‌‌‌‌‌‌‌، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم خیانت در امانت

سپردن مالی به دست دیگری که به این معنی است که فرد موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود آن مال را به خوبی نگهداری کند و به شما بازگرداند. اما اگر فرد با قصد و عمدا مال را مصرف نماید یا به آن آسیبی برساند مرتکب جر‌م خیانت در امانت شده است و مستحق مجازات خواهد بود. در این صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان از فرد در دادگاه شکایت نمود و خواهان مجازات او شد.

برای آشنایی بیشتر با مقاله خیانت در امانت را بخوانید.

مجازات جرم خیانت در امانت در چه مواردی اعمال می شود؟

برای اثبات جر‌م خیا‌نت در امانت و اعمال مجازات آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی شرایط موجود باشند. شرایط اثبات این جر‌م که با اتکا به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان فرد را مجازات نمود به شرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

مال

برای اثبات خیانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست موردی که به امانت گذاشته است ارزش اقتصادی داشته باشد مثلا چک‌‌‌‌‌‌‌‌، سفته‌‌‌‌‌‌‌‌، پول نقد و… باشد.

سپردن مال

مال ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست حتما‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسط مالک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن به فرد امانت دار سپرده شود تا اثبات جر‌م آسان شود.

تصرف قانونی

کسی که مال را به فرد امانت دار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌سپارد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست به صورت قانونی بر آن مال تصرف داشته باشد یا مالک آن باشد. در غیر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت اثبات جر‌م‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیانت در امانت امکان پذیر نیست. برای مثال فردی که مالی را به سرقت برده و نزد دیگری به امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گذارد در صورت وقوع جر‌م خیانت در امانت امکان شکایت نخواهد داشت‌‌‌‌‌‌‌‌، زیرا مال در واقع متعلق به او نبوده است.

مالکیت امانت دار بر مال

چنانچه مالی که به فرد امانت دار سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود به او تعلق داشته باشد و او تصرفی در آن ایجاد کند جر‌م خیانت در امانت انجام نگرفته است و امکان اثبات آن نیز وجود نخواهد داشت.

ضرر به مال

برای اثبات جر‌م خیانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست حداقل ضرری به مال وارد شده باشد تا بتوان این جر‌م را اثبات نمود.

نکته: این ضرر حتما باید عمدی وارد شود وگرنه امکان شکایت کیفری از امین را نخواهید داشت.

مدارک طرح شکایت برای جرم خیانت در امانت

برای طرح شکایت خیانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی مدارک را به دادگاه ارائه نمود تا شکایت از فرد صورت بگیرد. مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت این جرم به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

دارا بودن رسید

وقتی مالی به دیگری به عنوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امانت سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در قبال آن حتما رسید دریافت شود. در صورتی که برای طرح شکایت خیانت در امانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقدام نمودید ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رسید را به دادگاه ارائه نمایید.

شهود

برای طرح شکایت خیانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست دارای دو شاهد بود که در دادگاه شهادت دهند به مال شما زیان وارد شده است.

در صورت دارا بودن این دو مدرک مهم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست فرد شاکی مشخصات خود را در شکایت نامه ذکر کند و پس از تنظیم و نگارش آن را به دادگاه ارائه نماید تا به شکایت او رسیدگی شود.

مجازات جرم خیانت در امانت چیست ؟

طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلا‌‌‌‌‌‌‌‌می چنانچه فردی مرتکب جر‌م خیانت در امانت شود و به مال دیگری زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد نماید به شش ماه تا سه سال حبس محکوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد. البته این مجازات برای همه افراد یکی نیست و قانونگذار هر فرد را بر حسب میزان خسارتی که به مال وارد کرده است مجازات خواهد کرد‌‌‌‌‌‌‌‌، در این صورت ممکن است مجازات افراد کم و یا زیادتر شود. مجازات این جرم نیز قابل تبدیل بوده و فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با پرداخت جریمه نقدی مجازات حبس خود را کاهش دهد.

درجه مجازات خیانت در امانت چیست ؟

مجازات خیانت در امانت از جمله مجازات‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درجه هفت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در آن قانونگذار فرد را به موارد زیر محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید:

  • حبس از شش ماه تا سه سال
  • شلاق از یازده تا سی ضربه
  • محروم شدن از حقوق اجتماعی به مدت شش ماه تا یک سال.

تخفیف مجازات جرم خیانت در امانت

جر‌م خیانت در امانت از جمله جرائم قابل تخفیف ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. فرد مجرم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با پرداخت جریمه نقدی از دادگاه بخواهد که در مجازات حبس او تخفیف دهد.

مجازات عدم اثبات جرم خیانت در امانت

معمولا به افراد توصیه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که بدون مدارک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کافی از هیچ فردی شکایت نکنند. چنانچه فردی در دادگاه شخصی را به جر‌م خیانت در امانت متهم کند اما نتواند مدارک کافی را برای اثبات جر‌م او به دادگاه ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نماید شخص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در دادگاه از او به جرم تهمت و افترا شکایت نماید. در این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت دادگاه فردی را که به جرم افترا محکوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده است مجازات خواهد کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. مجازات این گونه مجرمین معمولا مابین یک ماه تا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک سال حبس خواهد بود. در برخی موارد نیز شخص به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام از معتبرترین مراکز فعال در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد و شما ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید با دریافت انواع مشاوره حقوقی از این مرکز از نتیجه پرونده خود به خوبی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم خیانت در امانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم خیانت د‌ر امانت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

جرم خیانت در امانت چیست ؟

وقتی کسی عمدا به مالی که نزد او به امانت سپرده شده است زیان وارد کند مرتکب جر‌م خیانت در امانت شده است.

بدون دارا بودن رسید نمی‌توان جرم خیانت در امانت را اثبات کرد ؟

خیر برای اثبات این جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست رسید مال را به دادگاه ارائه نمود.

مجازات جرم خیانت در امانت چیست ؟

طبق قانون مجازات فردی که مرتکب جر‌م خیانت در امانت شده است از شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود که با توجه به میزان جرم او متغیر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره