خانوادهمهریه

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر | اجبار زن به بخشش مهریه

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر چه قوانینی دارد؟ زوج و زوجه در حین عقد مبلغی را به صورت توافقی معین می‌کنند که به این مبلغ مهریه گفته می‌شود. مهریه حقی است که پس از عقد نکاح باید توسط مرد به زن پرداخت شود و زن می‌تواند در هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند. بخشیدن مهریه از جمله مواردی است که توسط زنان صورت می‌گیرد و با وجود اینکه عمل پسندیده‌ایست اما ممکن است مسائلی را به همراه داشته باشد. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در خصوص بخشیدن مهریه بدون اذن پدر بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد مهریه حقی است که در حین عقد به زن تعلق می‌گیرد و مرد می‌بایست آن را به طور کامل پرداخت کند. میزان مهریه برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات جامع در خصوص مهریه کلیک کنید.

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

در برخی موارد دیده شده است که زن با وجود شرایط مطلوب زندگی و رضایت کامل از همسر یا به علت تسهیل طلاق و گرفتن حضانت فرزندانش اقدام به بخشش مهریه خود می‌کند. بخشش مهریه این گونه است که زن با مراجعه به دفاتر مربوطه اقرار می‌نماید که مهریه خود را دریافت کرده و یا آن را کاملا بخشیده است.

اما سوال اینجاست که آیا برای بخشش مهریه که حق مسلم زن است به اذن پدر او نیاز خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که از نظر قانون برای بخشش مهریه هیچ نیازی به اذن پدر وجود ندارد و زن می‌تواند هر موقع که بخواهد مهریه خود را ببخشد. اما دفاتر ثبت اسناد برای بخشش مهریه اذن پدر را الزامی می‌دانند.

برای آشنایی با سایر شرایط بخشیدن مهریه کلیک کنید.

چرا دفاتر ثبت اسناد اذن پدر را برای بخشش مهریه الزامی می‌دانند ؟

همانطور که می‌دانید برای بخشش مهریه در دفاتر ثبت اسناد اذن پدر کاملا الزامی می‌باشد و دفترداران بدون اذن پدر سند بخشش مهریه را تنظیم نخواهند کرد و برای این کار خود دلایلی را بیان می‌کنند. یکی از این دلایل مشکلاتی است که پس از بخشش مهریه به وجود می‌آید.

برای مثال اگر زن مهریه خود را ببخشد و مرد بخواهد او را طلاق دهد زن پشیمان شده و اقرار خود را مبنی بر بخشش مهریه را انکار می‌کند و این اصلی‌ترین دلیلی است که دفترداران بدون اذن پدر چنین سندی را تنظیم نخواهند کرد.

برای آشنایی با قوانین مربوط به حق مهریه زن کلیک کنید.

با رسیدن به سن قانونی، بخشیدن مهریه در دفاتر ثبت اسناد بدون اذن پدر امکان پذیر است ؟

اگر زن کمتر از هجده سال سن داشته باشد نمی‌تواند برای بخشش مهریه خود اقدام کند اما در صورتی که سن او بیشتر باشد نیز اذن پدر برای بخشش مهریه او الزامی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سولات متداول

آیا بخشش مهریه از نظر قانونی نیاز به اذن پدر دارد ؟

خیر. بدون اذن پدر نیز می‌توان اقدام به بخشش مهریه کرد اما دفاتر ثبت اذن پدر را الزامی می‌دانند.

پس از بخشش مهریه می‌توان آن را دوباره مطالبه کرد ؟

خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره