خانوادهمهریه

اقساط مهریه | نحوه قسط بندی و شرایط پرداخت اقساط مهریه

اقساط مهریه چگونه تعیین می شود؟ طبق قانون مرد موظف است در قبال وظایف انجام شده در زندگی مشترک توسط زن به او مهریه پرداخت نماید. مهریه حق قانونی زن است و مردان ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توانند بدون دلیل قانونی و موجه از پرداخت آن امتناع نمایند. اما پرداخت مهریه نیز شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص اقساط و قسط بندی مهریه برایتان بیان نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست و چه زمانی پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

همانطور که گفته شد مهریه یکی از حقوق قانونی زن است که در حین عقد به او تعلق گرفته و شوهرش موظف است آن را به او پرداخت کند. پرداخت مهریه هیچ زمان خاص و مشخصی ندارد و به محض اینکه زن عقد کند اجازه مطالبه مهریه را خواهد داشت. برخی از افراد تصور ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای دریافت مهریه اقدام به طلاق نماید که در این صورت باید بگوییم خیر زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مهریه خود را بدون اقدام به طلاق نیز دریافت نماید.

برای کسب اطلاعات کامل در خصوص مهریه کلیک نمایید.

شرایط قسط بندی مهریه | پرداخت اقساط

هرگاه که زن برای مطالبه مهریه خود اقدام نماید از طرف دادگاه یک ابلاغیه مبنی بر الزام به حضور یافتن در دادگاه برای شوهر ارسال ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. طبق این ابلاغیه مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست اعلام کند که ‌‌‌‌‌‌‌می‌خواهد مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند یا خیر و در صورت درخواست مرد، دادگاه آن را قسط بندی ‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

اگر مرد بعد از سی روز از ارسال ابلاغیه برای تعیین نوع پرداخت مهریه در دادگاه حضور نیابد ممکن است دادگاه حکم جلب وی را صادر نماید و یا او را جریمه کند. اما اگر در دادگاه حضور یابد قاضی با توجه به شرایط مالی او نوع پرداخت مهریه را معین خواهد کرد. مهریه در دو صورت زیر قسط بندی خواهد شد.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام عدم پرداخت مهریه کلیک کنید.

توانایی پرداخت بخشی از مهریه

چنانچه مرد بتواند بخشی از مهریه را به زن پرداخت کند دادگاه مابقی آن را قسط بندی خواهد کرد و از مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌خواهد که در تاریخ معین شده قسط مهریه را به زن پرداخت نماید. در این مورد مرد ابتدا بخشی از مهریه را به عنوان پیش قسط به زن پرداخت نموده و سپس مابقی مهریه را به صورت ماه به ماه پرداخت خواهد کرد.

برای آشنایی با شرایط دریافت پیش قسط مهریه کلیک کنید.

ناتوان بودن از پرداخت مهریه

چنانچه مرد از پرداخت مهریه ناتوان باشد دادگاه بازهم مهریه را قسط بندی خواهد کرد تا مرد بتواند آن را پرداخت کند. در این مورد مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست تلاش بیشتری کند تا زودتر مهریه را پرداخت کند چون هیچ پیش قسطی پرداخت نکرده است.

پرداخت اقساط تعیین شده مهریه چقدر طول ‌‌‌‌‌‌‌می‌کشد ؟

مدت زمان پرداخت قسط‌‌‌‌‌‌‌‌های مهریه با توجه به شرایط مالی مرد و همچنین مبلغ مهریه در نظر گرفته ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. برای مثال ممکن است مرد بتواند مهریه را در چند ماه بپردازد و در برخی موارد نیز پرداخت مهریه چند سال به طول ‌‌‌‌‌‌‌می‌انجامد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به طور کامل را داشته باشد باز هم مهریه به صورت اقساط پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به طور کلی را داشته باشد دادگاه مهریه را قسط بندی نخواهد کرد و مرد موظف است که تمام آن ‌را در کوتاه‌ترین زمان به زن پرداخت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقساط مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اقساط مهریه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان مهریه را قسط بندی کرد ؟

بله مهریه با توجه به شرایط مرد قسط بندی خواهد شد.

مدت زمان پرداخت اقساط مهریه چقدر است ؟

مدت زمان پرداخت قسط با توجه به میزان مهریه و شرایط مالی مرد تعیین خواهد شد و برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره