خانوادهمهریه

مهریه ناشزه | حکم و شرایط تعلق مهریه به زن ناشزه

مهریه ناشزه چقدر است ؟ یکی از وظایف زنان در هنگام عقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که از همسر خود تمکین نمایند و زنانی که از همسر خود تمکین نکنند در واقع یک عمل غیرقانونی انجام داده‌‌‌‌‌اند و ممکن است از برخی حقوق خود محروم شوند. در ادامه قصد داریم درباره حکم مهریه چنین زنانی که به آن‌‌‌‌‌‌ها ناشزه گفته می‌شود توضیحاتی را ارائه نماییم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد مهریه زن ناشزه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

زن ناشزه کیست ؟

زن ناشزه به زنی گفته می شود که از دو نوع تمکین خاص و عام خودداری کند. دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه زن ناشزه نمی‌داند و مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه زن را پرداخت نکند. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای عدم تمکین زوجه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق 

 

حکم مهریه زن ناشزه چیست ؟

اکثر مردان تصور ‌‌‌‌می‌کنند که چون زن نا‌شزه است و از آن‌‌‌‌‌‌ها تمکین نکرده است ‌‌‌‌می‌توانند در دادگاه با ثابت کردن نشوز او از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود. حکم مهریه در مورد زن نا‌شزه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این شکل است که مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه را به زن پرداخت نکند اما مهریه او ‌‌‌‌می‌بایست به طور کامل پرداخت گردد. اگر زن نا‌شزه باکره باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت اما‌ اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن نا‌شزه مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

 

در صورت عدم پرداخت مهریه زن ناشزه ‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید ؟

در صورتی که مرد از پرداخت مهریه به زن نا‌شزه خودداری نماید زن ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان مطالبه مهریه‌اش شود. دادگاه نیز با صدور حکم جلب و یا توقیف اموال مرد مهریه زن را وصول خواهد نمود.  برای آشنایی با راه‌های مطالبه مهریه و پیگیری دادخواست مهریه کلیک فرمایید.

 

تکلیف مهریه زن ناشزه در صورت فوت همسر

چنانچه مرد در دادگاه از همسر خود به دلیل نشوز شکایت کرده باشد و سپس فوت کند زن باز هم مستحق دریافت مهریه خواهد بود و ‌‌‌‌می‌تواند مهریه خود را از طریق اموال به جا مانده از همسرش وصول نماید. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت مهریه پس از فوت شوهر کلیک نمایید.

 

مهریه زن ناشزه در عقد موقت و دائم

هیچ فرقی ‌‌‌‌‌نمی‌کند که زن ناشزه با شوهر اقدام به عقد موقت نموده است یا دائم و ‌در هر صورت مهریه به او تعلق خواهد گرفت‌ ولی میزان آن با توجه‌ به باکره بودن یا نبودن ‌او معین ‌‌‌‌می‌شود. اگر باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد تمام مهریه را می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه مهریه زن ناشزه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه زن ناشزه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در به نتیجه رساندن پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این‌ مرکز ‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه ناشزه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه ناشزه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

آیا مهریه به زن ناشزه تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد ؟

بله ناشزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد.

زن ناشزه باکره مستحق چه مقدار از مهریه‌اش خواهد بود ؟

نصف مهریه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره