حقوقیسایر موضوعات حقوقی

حق الزحمه امین | میزان پاداش امین | تعیین حق الزحمه اموال غایب مفقودالاثر

یکی از صفات پسندید‌‌‌‌‌‌‌ه انسانی امانت داری است‌‌‌‌‌‌‌. همواره در شرع مقدس به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع تاکید شده است‌‌‌‌‌‌‌. امانتداری سیر‌‌‌‌‌‌‌ه امامان و پیامبر است به طوری که یکی از صفاتی که همه حضرت محمد را با آن ‌‌‌‌‌می‌شناسند محمد امین است. در قانون ایران نیز یک فصل از قانون مدنی به مبحث ودیعه و امانتداری پرداخته شده است از جمله کلیات و تعهدات امانتداری. اما یکی از مسائل مهم در زمینه امانتداری حق الزحمه شخصی است که امانت را نگه ‌‌‌‌‌می‌دارد. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب سعی در بررسی موضوع حق الزحمه امین داریم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

امانت و امانتداری چیست ؟

امانت سپردن مالی به کسی است و کسی که مال به او سپرده می‌شود را امین می‌نامیم. امانت مترادف با عقد ودیعه در قانون است.

در ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 607 قانون مدنی به تعریف امانت پرداخته شده است. این ماده امانت یا عقد ودیعه را عقدی می‌داند که در آن یک نفر مال خود را به دیگری ‌‌‌‌‌می‌سپرد تا آن را نگه دارد. شخصی که امانتدار است مستودع نیز نامیده ‌‌‌‌‌می‌شود.

از نظر عرفی ودیعه و امانت به معنای آن است که شخصی مال خود را ‌‌‌‌‌‌‌به یک شخص دیگر ‌‌‌‌‌می‌دهد و از او می‌خواهد تا موقتا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مال را نگه دارد. هر زمان که ودیعه گذار مال خود را بخواهد امین باید مال او را برگرداند و در غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت مرتکب جرم شده است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص جرم خیانت در امانت کلیک فرمایید.

حق الزحمه امین چه قدر است ؟

با توجه به تعریفی که در ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 607 قانون مدنی در مورد عقد امانت آمده است ‌‌‌‌‌می‌توان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نتیجه رسید که برای امین حق الزحمه‌‌‌‌‌‌‌ای وجود ندارد‌‌‌‌‌‌‌. در تعریف ودیعه از قید مجانا استفاده شده است که به معنای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ‌‌‌‌‌می‌باشد نیازی نیست در مقابل به امانت گذاشتن مال‌‌‌‌‌‌‌، چیزی به امین به عنوان حق الزحمه داده شود.

اما شرط اینکه به امین پاداش تعلق گیرد هیچ منع قانونی ندارد و ممکن است امین برای این نگهداری مبلغی دریافت کند.

 

پاداش و حق حفاظت برای امین

با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که امانت یک عقد مجانی است و نیازی نیست تا امانت گذار در برابر سپردن مال حق الزحمه‌‌‌‌‌‌‌ای به امین بدهد اما افراد ‌‌‌‌‌می‌توانند در مورد تعلق گرفتن پاداش یا حق حفاظت با هم توافق کنند.

به طور مثال آقای الف ماشین خود را به آقای ب ‌‌‌‌‌می‌دهد تا آن را برای مدتی به عنوان امانت نگه دارد. دو طرف با هم توافق می‌کنند که آقای الف در انتها برای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کار مبلغ یک میلیون تومان پاداش به عنوان تشکر یا حق حفاظت از امانت به آقای ب بدهد.

حق الزحمه امین برای نگهداری از اموال غایب

در صورتی که شخصی برای مدت مدیدی غایب باشد به طوری که هیچ خبری از او نباشد غایب مفقود الاثر محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود. بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 1012 قانون مدنی در صورتی که شخص غایب مفقود الاثر باشد و برای اموال خود تعیین تکلیف نکرده باشد و اصلا کسی نباشد تا از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اموال نگهداری بکند شخصی به عنوان امین آن اموال تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود. شخص امین مسئولیت نگهداری از اموال و دارایی‌‌‌‌‌‌های غایب را بر عهده می‌گیرد تا از بین نرود و ضایع نشود.

در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت است که دادگاه ‌‌‌‌‌می‌تواند بر اساس ماد‌‌‌‌‌‌‌ه 150 قانون امور حسبی مبلغی را به عنوان حق الزحمه برای امین تعیین کند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مبلغ باید با توجه به اموالی که به امین سپرده شده است تعیین گردد‌‌‌‌‌‌‌. دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این که چه مالی به امین سپرده شده است و شرایط نگهداری از آن چگونه است را نیز در تعیین حق الزحمه در نظر می‌گیرد. قطعا در صورتی که اموال زیاد باشند یا نگهداری از آن‌ها سخت باشد مبلغ بیشتری برای امین تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌. شما ‌‌‌‌‌می‌توانید برای اطلاع از مبلغ حق الزحمه امین با مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید.

حق الزحمه امین از خود اموال غایب پرداخته ‌‌‌‌‌می‌شود و هر گونه هزینه جانبی که برای نگهداری از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اموال لازم است نیز باید از طریق خود اموال شخص غایب تامین شود‌‌‌‌‌‌‌.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاور‌‌‌‌‌‌‌ه حقوقی در مورد حق الزحمه امین می‌توانید از خدمات مشاور‌‌‌‌‌‌‌ه آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق الزحمه امین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق الزحمه امین پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا باید به امین حق الزحمه پرداخت کرد ؟

اصولا خیر اما شرط پاداش امین مجاز است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

حق الزحمه امین چه قدر است ؟

بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه باید حق الزحمه امین از اموال غایب را تعیین کرد ؟

به طور کلی دادگاه برای تعیین حق الزحمه به معیار‌‌‌‌‌‌های عرفی و شرایط و ویژگی‌‌‌‌‌‌های مال امانتی توجه می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره