خانوادهمهریه

قانون مهریه

آیا با قوانین و قانون مهریه آشنا هستید ؟ در حین ازدواج قانون زنان و مردان را ملزم می‌داند که تکالیف خود را پس از عقد به خوبی انجام دهند و از انجام آن‌ها خودداری نکنند. برای مثال مرد می‌بایست هر مقدار مهریه‌‌ای را که در حین عقد برای زن تعیین شده است به طور کامل به او پرداخت نماید. در ادامه قصد داریم تمام قوانین مربوط به قانون مهریه را برای شما عزیزان شرح دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه قانون مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست‌‌ ؟

مهریه یکی از حقوقی است مرد در حین عقد موظف به پرداخت آن می‌شود. مبلغ مهریه را زن و شوهر معین نموده و پس از عقد زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند. بر اساس قانون مهریه می‌بایست با توجه به شرایط زن به او پرداخت شود و مرد نمی‌تواند از پرداخت آن اجتناب نماید.

بیشتر بخوانید : تعیین مهریه  

 

مطالبه مهریه | قانون مهریه

بر اساس قانون مهریه زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود به دادگاه یا دفتر ثبت ازدواج مراجعه نماید و طی دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه را برای او وصول نماید. دادگاه نیز مدتی به مرد مهلت می‌دهد که برای پرداخت یا قسط بندی مهریه اقدام کند و سپس مهریه زن به صورت یکجا یا قسط بندی شده به او پرداخت خواهد شد. 

بیشتر بخوانید : اجرا مهریه  

 

نحوه پیگیری دادخواست مهریه در قانون مهریه

برای پیگیری دادخواست مهریه و مشاهده روند رسیدگی به آن می‌بایست وارد سامانه ثنا شد. برای ورود به‌‌‌ این سامانه نیازمند یک رمز عبور می‌باشید که با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانید آن را دریافت کنید. پس از دریافت رمز وارد سامانه ثنا شده و اطلاعات پرونده خود را نیز در فرم‌های مربوطه وارد نمایید تا از حکم صادره دادگاه مطلع شده و دادخواست مهریه خود را پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید : بخشیدن مهریه   

 

در قانون مهریه چه اموالی برای وصول مهریه قابل مصادره نیستند‌‌ ؟

این صحیح است که دادگاه برای وصول مهریه اموال مرد را توقیف می‌کند اما طبق قانون مهریه برخی اموال نیز قابل توقیف نیستند. اموال غیرقابل توقیف برای وصول مهریه به شرح زیر هستند:

  • خانه‌‌ای که مرد در آن‌ سکونت دارد قابل توقیف نیست و دادگاه آن را برای وصول مهریه توقیف نمی‌کند.
  • وسیله نقلیه مانند ماشین، موتور و… نیز قابل توقیف نیستند.
  • اثاثیه زندگی مرد که با آن‌ها نیاز‌های ضروری خود را برطرف می‌نماید نیز قابل توقیف نخواهند بود.
  • آذوقه مورد نیاز زندگی نیز برای وصول مهریه توقیف نمی‌شود.
  • کتاب‌ها، وسایل انجام کار و لوازمی که فرد با آن‌ها امرار معاش می‌کند نیز قابل توقیف نخواهند بود.
بیشتر بخوانید : فرار از مهریه 

 

مهریه زنان با شرایط مختلف | قانون مهریه

مهریه زن ناشزه

زن ناشزه به زنی گفته می‌شود که از تمکین همسر خودداری نموده است و در واقع مرتکب یک عمل غیر قانونی شده است اما‌‌‌ این عمل نمی‌تواند او را از دریافت مهریه‌‌‌اش محروم نماید و در صورت نشوز زن باز هم مهریه به او تعلق گرفته و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

مهریه زن نازا | قانون مهریه

زنان نازا نیز می‌توانند مهریه خود را به صورت یکجا دریافت نمایند و از آن جایی که قانون نازایی را عیب نمی‌داند زن را مستحق دریافت تمام مهریه می‌داند و مرد نمی‌تواند نازایی او را بهانه کند تا از پرداخت مهریه فرار نماید.

مهریه زن قبل از وقوع رابطه زناشویی

قبل از وقوع رابطه زناشویی زن باکره است و چنانچه پیش از مواقعه طلاق بگیرد و مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند دادگاه او را مستحق دریافت نصف مهریه می‌داند و مرد موظف است که نصف مهریه ذکر شده در عقدنامه را به او بپردازد.

مهریه زن بعد از وقوع رابطه زناشویی

پس از وقوع رابطه زناشویی چنانچه زن مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند مرد موظف است که تمام مهریه را به او پرداخت کند.

مهریه زن خیانتکار | قانون مهریه

چنانچه زن اقدام به برقراری رابطه نامشروع با فردی به جز همسر خود نموده باشد باز هم مستحق دریافت مهریه است و‌ مرد می‌بایست با توجه به قانون مهریه کل مهریه را به او پرداخت کند.

انواع مهریه در قانون مهریه کدامند‌‌ ؟

مهریه نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط زن به او پرداخت می‌شوند. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشند:

مهرالمسمی

در‌‌‌ این مورد زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه زن ذکر نموده و پس از عقد مرد موظف است که آن را پرداخت کند. اگر زن باکره باشد مستحق نصف مهریه و چنانچه رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق تمام مهریه است.

مهرالمثل | قانون مهریه

مهرالمثل نیز یکی از انواع مهریه می‌باشد، چنانچه در حین عقد زن و مرد مهریه‌‌ای تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد که زن را طلاق دهد بر اساس قانون مهریه می‌بایست به او مهرالمثل پرداخت کند. مبلغ مهرالمثل با توجه به شرایط خانوادگی زن، سن او، تحصیلاتش و… محاسبه شده و به او پرداخت می‌گردد.

مهرالمتعه

چنانچه زن و شوهر مهریه را تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد پیش از وقوع رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست به او مهرالمتعه پرداخت کند.‌‌‌ این نوع مهریه توسط دادگاه محاسبه می‌گردد.

بیشتر بخوانید : انواع مهریه 

اگر مرد پیش از پرداخت مهریه زن از دنیا برود تکلیف مهریه در قانون چگونه است‌‌ ؟

چنانچه مرد قبل از‌‌‌ اینکه مهریه زن را پرداخت کند فوت نماید بر اساس قانون مهریه زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را از اموال به جا مانده او وصول نماید. قانون نیز پس از فوت مرد اول مهریه زن را از اموال به جا مانده به او پرداخت می‌کند.

زندان به دلیل عدم پرداخت مهریه

چنانچه زن برای مطالبه مهریه به دادگاه مراجعه کند و دادگاه مدتی را به مرد مهلت دهد تا مهریه را پرداخت کند، اگر مرد هیچ اقدامی نکند و آن مدت زمان سپری گردد دادگاه حکم جلب او را صادر می‌نماید. حتی اگر مهریه زن قسط بندی شود و مرد به مدت چند ‌ماه از پرداخت قسط امتناع کند دادگاه حکم حبس را صادر می‌نماید.

مهریه زن در عقد موقت | قانون مهریه

در عقد موقت اگر مهریه معین نشود عقد باطل خواهد بود و حتما می‌بایست زن و شوهر مهریه‌‌ای را تعیین نمایند و مرد آن را پرداخت کند. در عقد موقت نیز مانند عقد دائم اگر زن باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد‌‌ ؟

در برخی موارد نیز مهریه‌‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت و زن حق مطالبه مهریه خود را نخواهد داشت و اگر مهریه نیز تعیین شده باشد بر اساس قانون مهریه باز هم زن حق مطالبه هیچ مبلغی را ندارد. مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد به شرح زیر است:

۱) چنانچه زن و مرد عقد کنند اما به دلایل مختلف عقد آن‌ها باطل باشد در صورتی که رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد زن حق مطالبه مهریه را نخواهد داشت و به او مهریه تعلق نمی‌گیرد. البته اگر زن به بطلان جاهل باشد و مواقعه اتفاق افتاده باشد مهرالمثل می‌گیرد.

۲) اگر زن و مرد بخواهند که عقد نکاح را فسخ نمایند و نزدیکی میان آن دو صورت نگرفته باشد زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در انجام رابطه زناشویی اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند.

بیشتر بخوانید : قسط بندی مهریه  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مهریه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد قانون مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

انواع مهریه کدامند ؟

مهرالمسمی، مهری المثل و مهر المتعه

آیا مرد در صورت عدم پرداخت مهریه جلب می شود ؟

با توجه به قانون مهریه موجود به طور کلی می توان گفت بله که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مهریه بر پایه سکه طلا وبا قیمت روبه افزایش وسرسام آور و با تعداد بالا ،عامل و وسوسه اصلی ۹۰درصد طلاقهاومنفی شدن نرخ رشد جمعیت کشور و مواجه شدن با بحران پیری جمعیت و زده شدن جوانان از ازدواج است،حذف سکه طلا و رواج مهریه براساس سنت نبوی عامل رشد و جوان سازی جمعیت میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره