خانوادهطلاق

عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق – حضور نیافتن زن و مرد

وقتی زوجین متوجه شوند که با یکدیگر تفاهم ندارند و امکان سازش میان آن دو وجود ندارد ‌‌می‌توانند از یکدیگر طلاق بگیرند. با‌‌‌‌ اینکه طلاق یک عامل آسیب زا در جامعه است اما قانونگذار در مواردی که تشخیص دهد امکان سازش میان زن و مرد وجود ندارد به آن‌ها اجازه طلاق ‌‌می‌دهد تا بتوانند با آرامش بیشتری زندگی کنند اما طلاق نیز مراحل قانونی خود را دارد که ‌‌می‌بایست طی شوند. در ادامه قصد داریم در مورد عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق توضیحاتی را شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق چیست و چرا اتفاق ‌‌می‌افتد ؟

طلاق به جدایی میان زن و مرد گفته ‌‌می‌شود و به علت‌های مختلف اتفاق ‌‌می‌افتد. برای مثال زنان و مردان ‌‌می‌توانند به علت عدم سازش و تفاهم، خیانت، غایب بودن و… از یکدیگر طلاق بگیرند و جدا شوند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص طلاق و پیامدهای حقوقی مختلف آن کلیک فرمایید.

حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق

وقتی زوج یا زوجه برای طلاق اقدام ‌‌می‌کنند برای هر دو احضاریه فرستاده می‌شود تا در دفترخانه حضور پیدا کنند و طلاق به صورت رسمی ثبت شود. برای مثال اگر زن بخواهد طلاق را ثبت کند نیازمند حضور شوهر است اما برای ثبت طلاقی که از طرف مرد درخواست شده حضور زن الزامی نیست که در ادامه شرح آن خواهد آمد.

برای آشنایی با سریع ترین راه طلاق کلیک کنید.

عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق

چنانچه زن حق طلاق را از مرد دریافت کرده باشد و برای ثبت طلاق خود به دفترخانه مراجعه نماید ‌‌می‌بایست مرد نیز حضور داشته باشد تا دفتردار بتواند طلاق را ثبت کند. اما در صورتی که مرد از حضور در دفترخانه امتناع نماید دفتردار او را احضار ‌‌می‌نماید و احضاریه‌‌‌‌ای برای او ارسال خواهد نمود.

اگر بازهم مرد حضور نیابد صیغه طلاق بدون او جاری می‌گردد و ثبت هم می‌شود. در برخی موارد نیز دیده شده است که مرد در دفترخانه حضور ‌‌می‌یابد اما از ثبت طلاق و تایید آن خودداری ‌‌می‌کند که در‌‌‌‌ این صورت نیز دفتردار ‌‌می‌تواند طلاق را ثبت نماید و نیاز به تایید او نخواهد بود زیرا او از قبل حق طلاق را به زن داده است.

اما اگر حق طلاق با مرد باشد زن ‌‌می‌بایست اجازه او را دریافت کند و چنانچه مرد حضور نیابد طلاق ثبت نمی‌شود.

نکته: تمامی موارد ذکر شده در بالا برای ثبت طلاق از طریق گواهی عدم امکان سازش می‌باشد ولی اگر زن از دادگاه حکم طلاق بگیرد نیازی به حضور مرد برای ثبت دفترخانه‌ای طلاق نخواهد داشت.

نکته: اعتبار گواهی عدم سازش سه ماه از قطعیت آن است و اگر در این مدت طلاق ثبت نشود گواهی از اعتبار ساقط می‌گردد.

عدم حضور زن در دفترخانه برای ثبت طلاق

چنانچه مرد دلایل کافی برای طلاق داشته باشد و دادگاه به او گواهی عدم سازش دهد مرد ‌‌می‌تواند برای ثبت طلاق به دفترخانه رجوع کند. برای ثبت طلاق از طرف مرد ‌‌می‌بایست زن نیز در دفترخانه حضور پیدا کند و طلاق را تایید نماید. چنانچه زن از حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق امتناع کند دفتردار با کسب اجازه از دادگاه احضاریه‌‌‌‌ای را برای او ارسال ‌‌می‌نماید و از او می‌خواهد که ظرف مدت یک هفته در دفترخانه حضور یابد.

اما اگر زن پس از یک هفته به دفترخانه برای ثبت طلاق مراجعه ننماید مرد ‌‌می‌تواند بدون حضور او طلاق خود را ثبت رسمی کند. در ‌‌‌‌این صورت دفتردار صیغه طلاق را بدون حضور زن جاری نموده و این موضوع را به اطلاع زن نیز خواهد رساند.

پس نتیجه می‌گیریم که حضور زن در ثبت طلاقی که به درخواست مرد بوده است الزامی نیست.

عدم حضور زن و مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق توافقی

چنانچه زن و‌ مرد بخواهند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا‌شوند ‌‌می‌بایست هر دو در دفترخانه حضور یابند تا طلاق ثبت شود. اما اگر آن‌ها از حضور در دفترخانه امتناع نمایند و یا یکی از آن‌ها حضور پیدا نکند امکان ثبت طلاق توسط دفتردار وجود ندارد. برای آشنایی با راه های طلاق غیابی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌‌‌‌این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

طلاق چیست ؟

طلاق به جدایی میان زن و شوهر گفته ‌‌می‌شود که به علت‌‌‌های متفاوتی اتفاق ‌‌می‌افتد.

در صورت عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق امکان ثبت برای زن وجود ندارد ؟

اگر زن از قبل حق طلاق را دریافت کرده باشد ‌‌می‌تواند بدون حضور مرد طلاق خود را ثبت کند اما بدون دریافت حق طلاق از مرد قادر به ثبت طلاق بدون حضور او نخواهد بود و ‌‌می‌بایست مرد حتما حضور داشته باشد.

در صورت عدم حضور زن امکان ثبت طلاق وجود دارد ؟

بله مرد ‌‌می‌تواند بدون حضور زن نیز طلاق خود را در دفترخانه ثبت رسمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره