حضانتخانواده

حقوق مالی فرزند خوانده | مسئولیت پرداخت نفقه فرزندخوانده

حقوق مالی فرزند خوانده چطور تعیین می شود؟ داشتن فرزند قطعا یکی از شیرینی‌های زندگی مشترک است‌‌. اما گاهی به دلایلی زوجین نمی‌توانند به صورت معمول فرزندی داشته باشند. محروم شدن از نعمت فرزند داشتن حتی ممکن است گاهی سبب سرخوردگی زوجین و سردی زندگی مشترک شود. خوشبختانه امروزه با پیشرفت در علم پزشکی بسیاری از مشکلات زوجین مربوط به فرزندآوری حل شده است و به کمک علم دیگر داشتن فرزند برای زوجین یک حسرت نیست.

اگر زوجین به هر دلیلی نخواهند با روش‌های پزشکی صاحب فرزند شوند یا‌‌‌ اینکه جواب لازم را از‌‌‌ این راه نگیرند بهترین راه قبول فرزند خوانده است. حتی بسیاری از خانم‌های مجرد که به هر دلیلی تمایل به ازدواج ندارند می‌توانند از طریق فرزند خواندگی احساس مادر شدن را تجربه کنند. از آن جا که بخش مهمی از فرآیند قبول فرزند خوانده مسائل مالی آن می‌باشد در‌‌‌ این مطلب به بررسی حقوق مالی فرزند خوانده می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

فرزندخواندگی و شرایط تقاضای آن

بر اساس تعریف قانونی فرزندخواندگی فرآیندی است که بر اساس آن قانون سرپرستی یک کودک بی‌سرپرست را به شخصی که دارای صلاحیت است می‌سپارد.

برای‌‌‌ این که بتوان سرپرستی یک کودک را قبول کرد علاوه بر شرایط مربوط به سلامت جسمی و عقلی باید تمکن مالی نیز وجود داشته باشد‌. تمکن مالی یکی از متقاضیان سرپرستی یعنی زن یا شوهر کافی است.

قبل از سپردن کودک به والدین جدید، بهزیستی وضعیت مالی متقاضیان را به طور کامل بررسی می‌کند. درآمد ماهیانه خانواده‌، وضعیت مسکن و معیشت خانواده‌‌‌ این که مستاجر هستند یا صاحب خانه به طور کامل بررسی می‌شود. در صورتی که تمکن مالی لازم برای تامین هزینه‌‌های زندگی کودک مانند خوراک، پوشاک و تحصیل را داشته باشند با تقاضای آن‌ها موافقت می‌شود.

برای آشنایی با شرایط فرزندخواندگی کلیک کنید.

حقوق مالی فرزند خوانده

کودکی که به طور قانونی به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شود دارای حقوقی است که باید حتما توسط والدین رعایت شود از جمله حقوق مالی که بسیار مهم هستند.

در صورتی که اشخاص درخواست فرزندخواندگی بدهند باید مراحل قانونی آن را طی کنند. یکی از‌‌‌ این مراحل مربوط به تامین حقوق مالی کودک است. با توجه به‌‌‌ اینکه فرزند خوانده به هیچ وجه از سرپرست خود ارث نمی‌برد باید حقوق مالی او تامین شود‌. از همین رو قانون دو راهکار ارائه داده است. اولا به نام زدن بخشی از اموال سرپرست دوما بیمه عمر کودک.

بر اساس ماده 14 قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست متقاضی فرزندخواندگی باید بخشی از دارایی یا حقوق مالی خود را به نام فرزند خوانده بزند.‌‌‌ این که باید چه چیزی و به چه میزان به نام کودک باشد را دادگاه تعیین می‌کند‌. البته آنچه که بیشتر در رویه قضایی دیده می‌شود‌‌‌ این است که تمام یا بخشی از یک ملک را به کودک صلح می‌کنند. والدین باید مال را از طریق دفترخانه رسمی یا مراجع قانونی به شکل صلح به کودک بدهند.

بر اساس ماده 15 قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست راه دوم نیز بیمه عمر کودک است. سرپرست باید کودک را بیمه درمان و همچنین بیمه عمر نماید تا زندگی کودک بعد از فوت سرپرست تامین باشد.

هر دوی‌‌‌ این موارد باید با هم باشند یعنی هم صلح اموال و هم بیمه عمر.

نفقه فرزند خوانده

در ماده 15 قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در‌‌‌ این خصوص گفته شده است که سرپرست وظیفه تامین هزینه‌‌های ‌‌نگهداری از کودک و پرداخت نفقه را دارد و در‌‌‌ این مورد مانند نفقه فرزند خونی عمل می‌شود. همان مخارج معمول و متعارف خوراک‌، پوشاک و تحصیل که برای فرزند خونی است باید برای فرزند خوانده هم اعمال شود. در‌‌‌ این امر اولویت با پدر است و در صورتی که پدر فوت کند یا به هر دلیلی توانایی مالی نداشته باشد باید مادر نفقه فرزند خوانده را بدهد.

این موضوع تا زمانی که فرزند نیاز به سرپرستی و مراقبت دارد ادامه پیدا می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد فرزند خواندگی و حقوق مالی او می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق مالی فرزند خوانده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق مالی فرزند خوانده پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

برای فرزند خواندگی باید وضع مالی چگونه باشد‌‌ ؟

باید متقاضی تمکن مالی کافی برای هزینه‌های ‌‌نگهداری کودک را داشته باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

حقوق مالی فرزند خوانده چیست‌‌ ؟

والدین باید‌‌‌ آینده مالی کودک و نفقه او را تامین کنند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه اموالی را باید به نام فرزندخوانده کرد‌‌ ؟

اینکه چه مالی و به چه میزان باشد از سوی دادگاه تعیین می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا باید به فرزند خوانده نفقه پرداخت‌‌ ؟

بله سرپرست ملزم به پرداخت نفقه است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره