خانوادهطلاق

طلاق زن باردار | حقوق مالی زن در طلاق دوران بارداری – مدت عده

آیا طلاق زن باردار امکان پذیر است؟ زنان و مردان در برخی موارد برای کسب آرامش بیشتر قصد ‌‌می‌کنند که از یکدیگر جدا شوند. آن‌ها در واقع از یکدیگر طلاق گرفته و این جدایی زوجین به علت‌‌‌های مختلف و متفاوتی اتفاق ‌‌می‌افتد. اما برای اقدام به طلاق ‌‌می‌بایست زوجین از قوانین‌ این امر به خوبی آگاهی داشته باشند تا بتوانند در مدت زمان کمتری مراحل قانونی آن را طی نمایند. در ادامه توضیحاتی را در مورد طلاق زن باردار برایتان بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق در قانون کشور

طلاق یک امر قانونی است که توسط زوجین انجام ‌‌می‌شود. طی انجام‌ این کار زوج و زوجه از یکدیگر جدا ‌‌می‌شوند و دیگر به هم محرم نیستند. طلاق به علت‌‌‌هایی مثل خیانت همسر، اعتیاد، نشوز و… اتفاق ‌‌می‌افتد. برای انجام مراحل قانونی طلاق، دادگاه زوجین را موظف ‌‌می‌نماید که دلایل قانونی و منطقی خود را برای جدایی در دادگاه بیان نمایند. در صورتی که آن‌ها از طلاق پشیمان شوند نیز ‌‌می‌توانند دوباره با یکدیگر ازدواج نموده و زندگی مشترک‌ را ادامه دهند.

طلاق زن باردار

طبق قانون طلاق در دورانی که زن باردار است هیچ گونه اشکالی ندارد و کاملا صحیح است، به همین دلیل در مدت زمان بارداری زوجین ‌‌می‌توانند از یکدیگر طلاق گرفته و جدا شوند. اما طلاق زن و شوهر در دوران بارداری نیز قوانین خاص خود را دارد. برای مثال در طلاق‌ این چنینی زن موظف است که عده نگه دارد. عده زن در‌ این گونه طلاق‌‌‌ها تا پایان وضع حمل او خواهد بود و او تا زمانی که جنین را به دنیا نیاورده است ‌‌نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند.

مناسب‌‌ترین نوع طلاق در دوران بارداری

طلاق توافقی در دوران بارداری مناسب‌‌ترین گزینه برای زوجین ‌‌می‌باشد زیرا‌ این نوع طلاق زودتر به نتیجه خواهد رسید. اگر زن و مرد در حین بارداری بخواهند طلاق توافقی بگیرند ‌‌می‌بایست به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق خود را ارائه نمایند. سپس دادگاه آن‌ها را به یک مشاور خانواده معرفی نموده و از ایشان ‌‌می‌خواهد که به زوجین دو جلسه مشاوره دهد. چنانچه زوجین پس از‌ این دو جلسه مشاوره باز هم برای طلاق مصمم باشند دادگاه حکم به طلاق می‌دهد.

برای آشنایی با روند طلاق توافقی کلیک کنید.

حقوق مالی زن باردار در صورت طلاق

چنانچه زن و‌ مرد در دوران بارداری از یکدیگر جدا شوند مرد موظف است که برخی حقوق زن را به او پرداخت نماید. در ادامه حقوق زن در طلاق در دوران بارداری‌ را شرح داده‌ایم:

مهریه

مهریه زن باردار طبق قواعد عمومی پرداخت می‌شود و زن حامله حق مطالبه تمام مهریه را دارد. زن باردار همچنین حق مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را نیز دارد.

برای کسب اطلاعات در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت کلیک فرمایید.

نفقه

در‌ این نوع طلاق مرد موظف ‌‌می‌شود که تا‌ زمان وضع حمل زن به او نفقه بپردازد. از آن جایی که زن باردار است مرد ‌‌می‌بایست در تمام مدت ‌بارداری به او‌ نفقه بدهد و پس از وضع حمل مرد دیگر ملزم‌ به پرداخت نفقه نیست.

هزینه‌‌‌های وضع حمل زن

در‌ این گونه طلاق‌‌‌ها مرد موظف است که تمام هزینه‌‌‌های وضع حمل زن را از جمله هزینه‌‌‌های بیمارستان، دارو و… را به او پرداخت نماید.

اگر مرد پس از طلاق زن باردار فوت کند چه کسی موظف به پرداخت نفقه زن است ؟

در صورتی که مرد پس از طلاق و قبل از به دنیا آمدن فرزند فوت کند زن ‌‌می‌تواند نفقه‌اش را از پدربزرگ پدری فرزندش مطالبه نماید ولی در صورت عدم توانایی مالی جد پدری قانون او را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌نمی‌داند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق باردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق باردار پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا طلاق در دوران بارداری اشکال قانونی دارد ؟

خیر زوج و زوج ‌‌می‌توانند در حین بارداری نیز اقدام به طلاق نمایند اما ‌‌می‌بایست برخی قوانین را رعایت نمایند.

مناسب‌‌ترین نوع طلاق دوران بارداری کدام است ؟

طلاق توافقی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره